بفرما مقاله حرف دل کتاب و....
عـکس کتاب مقاله دانستنی....

سلام به وبلاگمون خوش امدید این و.بلاگ بهترین وبلاگ هست یا نه لطفا نظر بدهید راستی وبلاگ دیگه ای هم دارمa2afm.loxblog.comلطفا به اونجا هم سری بزنید با تشکر captian ahmad





تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1398برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

باشگاه فوتبال رئال مادرید (به اسپانیایی: Real Madrid Club de Fútbol) یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال است که در مادرید، پایتخت اسپانیا قرار دارد. رئال موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال اسپانیا و موفقترین تیم فوتبال قرن ۲۰ به انتخاب فیفا است. آن‌ها دارای رکورد ۳۱ بار قهرمانی در لالیگا، ۱۸ قهرمانی در کوپا دل ری (جام حذفی)، ۸ سوپرکاپ اسپانیا، ۹ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۲ جام یوفا، ۱ سوپرکاپ اروپا و ۳ قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان هستند. رئالی‌ها هم‌اکنون نیز عضو گروه ۱۴ هستند. کلمهٔ رئال در زبان اسپانیایی، به معنی «سلطنتی» است، این لقب را شاه آلفونسو سیزدهم در سال ۱۹۲۰ بر این تیم نهاد. همچنین در همان سال، شکل یک تاج نیز بر روی آرم این باشگاه قرار گرفت.

رئالی‌ها در طی تاریخ خود، حتی یک بار هم از لیگ اول اسپانیا (لالیگا) خارج نشدند و همیشه در این لیگ حضور داشتند. آن‌ها از دهه ۵۰ بود که خود را به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال اسپانیا و اروپا به همگان معرفی کردند. در دهه ۸۰ یکی از بهترین دوران‌های خود را داشتند و یکی از بهترین تیم‌ها بودند (معروف به «تیم کرکس‌ها») که موفق به کسب دو جام یوفا، ۵ قهرمانی متوالی اسپانیا، ۱ قهرمانی جام اسپانیا و ۳ قهرمانی سوپرکاپ اسپانیا شدند.

لباس تیم از ابتدا به رنگ سفید بوده‌است. هر چند که رنگ آبی که در ابتدا کاملاً در لباس تیم مشخص بود، بارها به‌خاطر زیباترشدن و یا تغییر حامی مالی تیم، دچار تغییر شد. ورزشگاه خانگی آن‌ها، سانتیاگو برنابئوست که گنجایش ۸۰٫۳۵۴ نفر به صورت نشسته را داراست. این ورزشگاه در مرکز شهر مادرید قرار دارد و از سال ۱۹۴۷، ورزشگاه اختصاصی این تیم شد. این ورزشگاه تاکنون ۴ بار و در سال‌های ۱۹۵۷، ۱۹۶۹، ۱۹۸۰ و ۲۰۱۰، میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا بوده‌است.

رئال مادرید سال‌هاست که در لالیگا، از تیم‌های قدرتمند محسوب می‌شود و رقیب اصلی تیم نیز، بارسلوناست. از نظر درآمد، رئال مادرید با ۴۱۰ میلیون یورو درآمد در صدر تیم‌های دنیا قرار دارد و با ارزشی معادل ۹۵۰ میلیون یورو، تا سال ۲۰۰۸، دومین تیم پرارزش دنیا بود.

 

رئال مادرید
Logo Real Madrid.svg
نام کامل باشگاه باشگاه فوتبال رئال مادرید
لقب (ها) Los Blancos (سفیدها)
Los Merengues (خامه ای‌ها) (کهکشانی ها)
تاریخ تأسیس ۶ مارس ۱۹۰۲(۱۹۰۲-03-0۶) ‏(۱۰۹ سال) قبل و با نام ابتدایی باشگاه فوتبال مادرید
نام ورزشگاه سانتیاگو برنابئو
(گنجایش: ۸۰٫۳۵۴)
مدیرعامل فلورنتینو پرز پرچم اسپانیا
سرمربی ژوزه مورینیو پرچم پرتغال
لیگ لالیگا
آدرس اینترنتی www.realmadrid.com
 
Kit left arm rmcf1112h.png
Team colours
Kit body realmadrid1112h.png
Team colours
Kit right arm rmcf1112h.png
Team colours
Kit shorts rmcf1112h.png
Team colours
Kit socks rmcf1112h.png
Team colours
لباس اول
Kit left arm rmcf1112a.png
Team colours
Kit body rmcf1112A.png
Team colours
Kit right arm rmcf1112a.png
Team colours
Kit shorts rmcf0910t.png
Team colours
Kit socks rmcf1112a.png
Team colours
لباس دوم
Kit left arm peter1011a.png
Team colours
Kit body rmcf1112T.png
Team colours
Kit right arm peter1011a.png
Team colours
Kit shorts adidaswhite.png
Team colours
Kit socks 3 stripes red.png
Team colours
لباس سوم
Soccerball current event.svg فصل جاری

 

 

سال‌های ابتدایی؛ جنگ‌های داخلی و ژنرال فرانکو (۱۹۰۲–۱۹۴۵)

 
اعضای تیم در سال ۱۹۰۵[۵]

اگر بخواهیم به نحوه شکل گیری باشگاه رئال مادرید برسیم، باید به سال ۱۸۹۷ برگردیم. جاییکه گروهی از دانشجویان و دانشگاهیان، فوتبال را به شهر مادرید آوردند. تعدادی از این افراد در همین سال باشگاهی را با نام «باشگاه فوتبال آسمان» به وجود آوردند و صبح‌های دوشنبه به فوتبال می‌پرداختند. ۳ سال بعد و در سال ۱۹۰۰، این باشگاه به دو باشگاه مجزا تبدیل شد سپس دو سال بعد و در ۶ مارس سال ۱۹۰۲، مجدداً باشگاه نام خود را به «باشگاه فوتبال رئال مادرید» تغییر داد ۳ سال بعد، این تیم موفق شد اولین جام خود را با شکست تیم اتلتیک بیلبائو در جام اسپانیا به دست بیاورد. در ۴ ژانویه ۱۹۰۹ بود که «آدولفو ملندز»، مدیر وقت رئال در آن زمان، اساسنامه جام اسپانیا را امضا و تأیید کرد تا باشگاه به یکی از اعضای فدراسیون سلطنتی فوتبال اسپانیا تبدیل شود. در سال ۱۹۲۰ باشگاه نام خود را بازهم تغییر داد و این‌بار به «رئال مادرید» که اینکار پس از اهدای عنوان رئال (رویال به معنی سلطنت) توسط شاه آلفونسو سیزدهم اتفاق افتاد در سال ۱۹۲۹، اولین لیگ فوتبال اسپانیا راه‌اندازی شد. رئالی‌ها تا هفته پایانی در صدر جدول حضور داشتند تا اینکه باخت هفته پایانیشان به اتلتیک بیلبائو، باعث قهرمانی بارسلونا در لالیگا و نایب قهرمانی آنها شد رئالی‌ها اولین لیگ خود را در فصل ۳۱-۱۹۳۲ کسب کردند و سال بعد نیز این عنوان را کسب کردند تا اولین تیمی باشند که این جام را دو سال پیاپی کسب می‌کنند.


عصر مدیریت سانتیاگو برنابئو و درخشش در اروپا (۱۹۴۵–۱۹۷۸)

در سال ۱۹۴۵، سانتیاگو برنابئو یسته، به عنوان مدیر باشگاه انتخاب شددر همین زمان، برنابئو دستور بازسازی زمین تمرین اختصاصی تیم و ساخت ورزشگاهی بزرگتر را برای تیم صادر کرد. در سال ۱۹۵۳، وی تصمیم گرفت تا سیاست جدیدی به کار ببرد و بازیکنان بزرگ را به تیم بیاورد که اولین اقدامش، خرید آلفردو دی استفانو بود در سال ۱۹۵۵، به پیشنهاد یک روزنامه‌نگار، برنابئو، «بدریگنان» و «سوبس» تصمیم گرفتند تا جامی را طراحی کنند و در آن از تیم‌های مختلفی از سرتاسر اروپا برای شرکت در آن دعوت کنن. جامی که امروزه به عنوان لیگ قهرمانان اروپا شناخته می‌شود

در دوران برنابئو بود که رئال مادرید خود را به عنوان قدرتی در اسپانیا و اروپا معرفی کرد. آنها در طی سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰، ۵ بار متوالی قهرمان جام اروپا شدند که یکی از آنها، پیروزی ۷-۳ مقابل اینتراخت فرانکفورت در سال ۱۹۶۰ در فینال رقابت‌ها بودپس از این افتخارات پیاپی، باشگاه موفق به کسب عنوان نشان افتخار یوفا شد آنها ششمین جام خود را نیز با شکست ۲-۱ پارتیزان و در سال ۱۹۶۶ به دست آوردند. اعضای این تیم در سال‌های ۱۹۶۲ و ۱۹۶۴ نیز موفق شده بودند تا به فینال این رقابت‌ها برسند هرچند موفق به قهرمانی نشده بودنددر دهه هفتاد، رئالی‌ها موفق به کسب ۵ لیگ اسپانیا و ۳ جام حذفی شدند در سال ۱۹۷۱ آنها اولین دیدار فینال جام در جام اروپا را برگزار کردند که در نهایت با شکست ۲-۱ مقابل چلسی، از کسب جام بازماندند در ژوئیه ۱۹۷۸، اتفاقی ناگوار برای رئال مادرید افتاد و سانتیاگو برنابئو در حالیکه مسابقات جام جهانی فوتبال در آرژانتین آغاز شده بود، درگذشت. این اتفاق به حدی مهم بود که مسئولین فیفا تصمیم گرفتند که ۳ روز را در حین مسابقات به افتخار برنابئو، عزای عمومی اعلام کنند باشگاه رئال نیز در ادامه همان سال، اولین دوره جام برنابئو را که به احترام برنابئو بود، برگزار کرد.

دوره کرکس‌ها و کسب هفتمین و هشتمین جام اروپایی (۱۹۸۰–۲۰۰۰)

رئالی‌ها در اوایل دهه هشتاد، وضعیت چندان مناسبی نداشتند و نتوانستند لالیگا را فتح کنند تا اینکه گروهی از بازیکنان لیگ اسپانیا به تیم آمدند و با خود موفقیت را به همراه داشتند یک روزنامه نگار اسپانیایی عنوان کرکس‌ها را برای آن تیم انتخاب کرد که به‌خاطر ۵ بازیکن فوق‌العاده آن بود که شامل امیلیو بوتراگوئنو، مانوئل سانچز، مارتین وازکوئز، میشل و میخل پاردخا می‌شد کرکس‌ها (که بعداً با رفتن پاردخا به رئال ساراگوسا، به گروهی ۴ نفره تبدیل شد)، در کنار بازیکنانی چون فرانسیسکو بویو که دروازه‌بان تیم بود و یا مهاجم خود، هوگو سانچز، یکی از بهترین تیم‌های نیمه دوم دهه ۸۰ در اسپانیا و اروپا بودند و موفق شدند ۲ جام یوفا، ۵ لیگ اسپانیا پیاپی، یک جام حذفی اسپانیا و ۳ سوپر کاپ اسپانیا را کسب کنند اما این تیم رویایی و گروه کرکس‌ها، در اوایل دهه ۹۰ و با جدایی امیلی بوتراگونو، مارتین وازکوئز و میشل از تیم، از هم پاشید.

در سال ۱۹۹۶، لورنسو سانز، مدیر باشگاه، تصمیم گرفت تا فابیو کاپلو را به عنوان مربی تیم انتخاب کند. گرچه دوران مربیگری کاپلو تنها یکسال طول کشید اما آنها توانستند عنوان قهرمانی را کسب کنند و بازیکنانی چون روبرتو کارلوس، پدراگ میاتوویچ، داور شوکر و کلارنس سیدورف برای تقویت تیمی که خود بازیکنانی چون رائول، فرناندو هیرو، ایوان زامورانو و فرناندو ردوندو را داشت، به تیم اضافه شدند تا اینکه تیم توانست با این بازیکنان (به همراه فرناندو مورینتسی که در سال ۱۹۹۷ به تیم آمد) تحت هدایت یاپ هینکس پس از ۳۳ سال انتظار، هفتمین جام اروپایی خود را کسب کنند. آنها در فینال به لطف تک گل میاتوویچ موفق شدند یوونتوس را شکست دهند دو سال بعد نیز ئالی‌ها موفق شدند تا با درخشش رائول، هشتمین جام اروپایی خود را با شکست ۳-۰ والنسیا کسب کنند

دوره کهکشانی‌ها، عصر کالدرون و دو مدیریت پرز (۲۰۰۰ تاکنون)

در جولای سال ۲۰۰۰، فلورنتینو پرز به عنوان مدیر باشگاه انتخاب شد. وی در وعده‌های انتخاباتیش، قول برطرف کردن بدهی‌های سنگین باشگاه، افزایش امکانات و مدرن کردن باشگاه را داده بود هرچند که وعده اصلی وی، امضای قرارداد با لوئیز فیگو، ستاره آن زمان بارسلونا بوددر همان سال بود که پرز با صرف هزینه‌های سنگین، تیمی را تشکیل داد که به‌خاطر داشتن ستارگان بزرگ، در سرتاسر جهان به نام «کهکشانی‌ها» معروف شد. بازیکنان بزرگی چون زیدان، رونالدو، فیگو، کارلوس، رائول و بکهام از جمله ستارگان آن روزهای رئال مادریدی بودند که ویسنته دل بوسکه را به عنوان سرمربی خود می‌دید. اما با وجود این هزینه‌ها و کسب نهمین‌جام اروپایی و کسب قهرمانی لالیگا، پرز تصمیم گرفت تا دلبوسکه را برکنار کند، که همینکار وی باعث شد تا سفیدها در طی ۳ سال آینده، موفق به کسب هیچ جامی نشوند تا پرز از کار برکنار شود.

 
بازیکنان رئال در حال جشن گرفتن به‌خاطر قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا در سال ۲۰۰۸[۲۵]

در ادامه و در سال ۲۰۰۶ بود که رامون کالدرون به عنوان مدیر جدید باشگاه انتخاب شد. کالدرون بلافاصله کاپلو را مجدداً به عنوان مربی تیمش انتخاب کرد تا طلسم قهرمان نشدن تیم را بشکند. آنها برای اولین‌بار در طی ۴ سال گذشته، موفق به کسب جام شدند و لالیگا را با کاپلو فتح کردند. اما با این وجود، کاپلو بازهم یک فصل تنها در تیم دوام آورد و مجدداً اخراج شد رئالی‌ها موفق شدند فصل بعد نیز ۳۱مین قهرمانی خود را در لالیگا کسب کنند که این برای اولین بار در طی ۱۸ سال گذشته بود که دو سال پیاپی این جام را کسب کردند در ژوئن ۲۰۰۹ و پس از ۲ سال ناکامی تیم و برکناری کالدرون، پرز مجدداً به عنوان مدیر باشگاه انتخاب شد پرز مجدداً سیستم کهکشانی‌های خود را پیش گرفت. وی ابتدا کاکا را از تیم میلان خرید و پس از آن کریستیانو رونالدو را از منچستر یونایتد با رقم ۸۰ میلیون یورو خریداری کرد که یک رکورد تاریخیست

رئالی‌ها با وجود خریدن بازیکنانی چون رونادو، کاکا و آلونسو، نتوانستند زیر نظر مانوئل پلگرینی، جامی را کسب کنند و پرز وی را برکنار کرد. پس از آن، بعد از چندین روز مذاکره با ماسیمو موراتی، مدیر اینتر میلان ایتالیا، پرز توانست وی را راضی کند که اجازه خروج مربی خود، خوزه مورینیو را که برای آنها ۳ جام کسب کرده بود را بدهد تا مورینیو به عنوان مربی جدید تیم انتخاب و شروع بکار کند آنها اولین جام خود با مورینیو را، با برد یک بر صفر خود برابر بارسلونا و در فینال جام حذفی بدست آوردند.

آرم و لباس

آرم باشگاه

 
آرم‌های باشگاه رئال از ابتدا تاکنون[۳۴]

طراحی ابتدایی آرم باشگاه، بسیار ساده بود. این آرم متشکل از سه حرف MCF بود که ۳ حرف ابتدای نام باشگاه (Madrid Club de Fútbol) بود که در زمینه‌ای آبی طراحی شده بود و بر روی لباس سفید تیم قرار داشت. در سال ۱۹۰۸ بود که اولین تغییر در آرم باشگاه رخ داد و برای زیباتر شدن آرم، نوشته‌ها درون یک دایره قرار گرفتندتغییرات بعدی، تغییرات جزئی بودند تا اینکه در سال ۱۹۲۱، شاه آلفونسو سیزدهم، برای نشان دادن حمایت خود از تیم، عنوان رئال (رویال که تغریبا معنی سلطنتی می‌دهد) را به تیم اهدا کرد و بدین منظور در آرم باشگاه تغییراتی ایجاد شد و شکل یک تاج بر روی آرم ب



تاريخ : دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

باشگاه فوتبال بارسلونا (به اسپانیایی: Fútbol Club Barcelona) که بیشتر بارسلونا یا به صورت مخفف بارسا شناخته می‌شود، یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای اسپانیایی است که در شهر بارسلون در منطقهٔ کاتالونیای اسپانیا قرار دارد. باشگاه فوتبال بارسلونا باشگاهی ورزشی-اجتماعی با هزاران عضو بوده که تیم فوتبال بارسلونا بخشی از آن می‌باشد تیم این باشگاه در لا لیگا بازی می‌کند و جزو سه تیمی است که هرگز به دسته پایین‌تر سقوط نکرده‌است. شهرت تاریخی تیم اين باشگاه به‌دلیل شیوه حمله‌ای ماهرانه و جذابش بوده که تأکیدش را بر بازی باز قرار می‌دهد.

این باشگاه با نام باشگاه فوتبال بارسلونا در سال ۱۸۹۹ توسط عده‌ای سوئیسی، انگلیسی و اسپانیایی و به رهبری خوان گمپر تأسیس شد. بارسا به نوعی، نهادی برای ترویج فرهنگ کاتالان و کاتالانیسم است و از این رو عبارت «فراتر از یک باشگاه» (به اسپانیایی: Més que un club) را به عنوان شعار خود انتخاب کرده‌است. سرود رسمی باشگاه، اثر جوزپ ماریا اسپیناس است که El Cant del Barça نام دارد. برخلاف بسیاری از تیم‌های جهان این باشگاه توسط هوادارانش اداره می‌شود. باشگاه بارسلونا با درآمد ۳۶۶ میلیون یورو، دومین باشگاه ثروتمند جهان است. این باشگاه رقابت دیرینه‌ای با رئال مادرید دارد و به مسابقه‌ای که بین این دو تیم برگزار می‌شود اصطلاحاً ال کلاسیکو گفته می‌شود. نوکمپ با گنجایش ۹۹.۳۵۴ تماشاگر، ورزشگاه خانگی بارسلونا و بزرگترین استادیوم اروپا است. حدود ۲۵،۷% مردم اسپانیا طرفدار بارسلوناهستند این در حالیست که بارسلونا با دارا بودن ۴۴،۲ میلیون هوادار در اروپا، پرطرفدارترین تیم حاضر در اروپا نیز می‌باشد.

باشگاه فوتبال بارسلونا با ۲۱ عنوان قهرمانی در لالیگا، ۲۵ قهرمانی در کوپا دل ری، ۱۰ قهرمانی در سوپرجام اسپانیا و ۲ قهرمانی در کوپا دی لالیگا، بعد از رئال مادرید پرافتخارترین تیم اسپانیا است. بارسلونا تنها تیمی است که از سال ۱۹۵۵ تا ۲۰۱۱ در جام باشگاه‌های اروپا حاضر بوده‌است. افتخارات بارسلونا در اروپا شامل ۴ قهرمانی در لیگ قهرمانان، ۴ قهرمانی در سوپرجام اروپا، ۴ قهرمانی در جام در جام اروپا و ۲ قهرمانی در جام لاتین می‌شود. در سال ۲۰۰۹، بارسلونا موفق شد اولین باشگاهی باشد که سه‌گانه لا لیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. هم‌چنین تنها تیمیست که توانسته شش‌گانه جام‌ها را فتح کند. بارسلونا را می‌توان یکی از موفق‌ترین تیم‌های حاضر در اروپا دانست.

همان‌گونه که از شعار باشگاه «فراتر از یک باشگاه» بر می‌آید اين باشگاه تنها به فوتبال محدود نبوده و برخلاف باشگاه‌های ورزشی شمال آمريکا به ورزش‌های ديگر و حتی به ايفای نقشی فرهنگی نیز می‌پردازد.باشگاه فوتبال بارسلونا علاوه بر فوتبال شامل ۱۴ رشته ورزشی دیگر است که چهار رشته آن شامل بسکتبال، فوتسال، هندبال و هاکی داخل سالن جزو تیم‌های حرفه‌ای به حساب می‌آیند. باشگاه فوتبال بارسلونا نقشی تاريخی به عنوان يک نماد ملی گرایی کاتالان‌ها بازی کرده است. به‌عنوان مثال در زمان ديكتاتورى فاشیستی ژنرال ریورا که به مقابله با ملی گرایی کاتالان‌ها پرداخته بود، ممنوعیتی شش ماهه بر این باشگاه تحمیل شده و سپس عنوان باشگاه تغيير داده شد. علی‌رغم این‌ها باشگاه بارسلونا به عنوان نمادی از هویت منطقه‌ای و مطالبه ارزش‌های دموکراتیک کاتالان‌ها درآمد. باشگاه٬ نام اولیه‌اش را تنها پس از مرگ فرانکو در سال ۱۹۷۵ به‌دست آورد.

باشگاه فوتبال بارسلونا
FCB.svg
نام کامل باشگاه باشگاه فوتبال بارسلونا
(Fútbol Club Barcelona)
لقب (ها) آبی و اناری‌ها
تاریخ تأسیس ۲۹ نوامبر ۱۸۹۹
نام ورزشگاه نیوکمپ
(گنجایش: ۹۹٬۳۵۴ )
مدیرعامل ساندرو راسل
سرمربی جوزپ گواردیولا
لیگ لالیگا
۱۱–۲۰۱۰ لالیگا، اول
آدرس اینترنتی www.fcbarcelona.com
پرگل ترین برد بارسلونا ۲۰ - ۱ اسمیلد هلند
بدترین باخت بارسلونا ۱ - ۱۲ اتلتیکو بیلبائو
بهترین گلزن تاریخ سزار رودریگز (۲۳۵)
گروه هوادارها کولز (culés)
 
Kit left arm fcbarcelona1112h.png
Team colours
Kit body fcbarcelona1112H.png
Team colours
Kit right arm fcbarcelona1112h.png
Team colours
Kit shorts fcbarcelona1112h.png
Team colours
Kit socks fcbarcelona1112h.png
Team colours
لباس اول
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس دوم
Kit left arm thinblackborder.png
Team colours
Kit body FCBarcelona1011A.png
Team colours
Kit right arm thinblackborder.png
Team colours
Kit shorts fcbarcelona1011a.png
Team colours
Kit socks fcbarcelona1011a.png
Team colours
لباس سوم
Soccerball current event.svg فصل جاری

 

 

تأسیس باشگاه فوتبال بارسلونا (۱۹۲۲–۱۸۹۹)

 
اعضای تیم در سال ۱۹۰۳

در ۲۲ اکتبر سال ۱۸۹۹ میلادی، هانس گمپر تمایل خود را به صورت آگهی در روزنامه لوس دپورتس برای تأسیس باشگاه فوتبال اعلام کرد. در ۲۹ نوامبر همان سال در جلسهٔ خیمناسیو سوله نتایج مثبتی حاصل شد و در نهایت یازده بازیکن شامل واتر وایلد، لوئیس دی اوسو، بارتومئو ترادس، اوتو کونزله، اوته مه یر، انریک دوکال، پره کبوت، کارلس پوجول، جوزپ لوبت، جانپارسونز و ویلیام پارسونز جذب شدند و باشگاه فوتبال بارسلونا متولد شد. بارسلونا شروع موفقیت آمیزی در مسابقات ملی و منطقه‌ای نظیر مسابقات فوتبال کاتالونیا و کوپا دل ری داشت. در ۱۹۰۲ میلادی باشگاه اولین جام خود، کوپا ماکایا را بالای سر برد و نیز در همان سال در فینال اولین دوره کوپا دل ری به مصاف بیزکایا رفت که ۱ – ۲ مغلوب شد. در ۱۹۰۸ میلادی، درحالی که باشگاه در شرایط مالی سختی قرار داشت و جز قهرمانی در مسابقات فوتبال کاتالونیا در ۱۹۰۵ میلادی تا آن زمان نتوانسته بود پیروزی دیگری به دست آورد، خوان گمپر به عنوان ریاست باشگاه برگزیده شد. گمپر در ۵ دوره متفاوت، در بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۵، ریاست باشگاه را بر عهده داشت، و مجموعاً حدود ۲۵ سال را در خدمت باشگاه گذراند. از مهمترین دستاوردهای وی می‌توان کمک به بارسا برای به دست آوردن ورزشگاه اختصاصی را خاطر نشان کرد.

در ۱۴ مارس ۱۹۰۹ میلادی، بارسلونا به ورزشگاه اینداستریا که بزرگتر بود و ۸٬۰۰۰ نفر گنجایش داشت، نقل مکان کرد. از ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۴ میلادی، بارسلونا در جام پیرنه شرکت کرد و به عنوان بهترین تیم لانگیدوک، میدی، ناحیه آکیتن، باسک و کاتالونیا انتخاب شد. در آن زمان شرکت کردن در این رقابت‌های آزاد برای تیم بسیار مفید بود. در همین دوره زبان رسمی باشگاه از کاستیلن به کاتالونیایی تغییر کرد و تیم به‌تدریج به یکی از نمادهای مهم کاتالونیا تبدیل شد، تاجایی که برای بسیاری از طرفداران، حمایت از تیم بیشتر به واسطهٔ جایگاه اجتماعی آن و نه بازی خود تیم اهمیت داشت.

گمپر، جک گرینول را به عنوان اولین مربی تمام وقت بارسلونا انتخاب کرد. وی همچنین تلاش‌هایی برای افزایش تعداد اعضای باشگاه انجام داد، به طوری که در سال ۱۹۲۲ میلادی، تعداد اعضای باشگاه به بیش از ۲۰٬۰۰۰ نفر افزایش یافت. این افزایش اعضا به لحاظ مالی تیم را قادر به تهیه ورزشگاه جدید ساخت. در نهایت باشگاه به ورزشگاه لس کورتس که در همان سال افتتاح شده بود، نقل مکان کرد. ورزشگاه جدید ۲۲٬۰۰۰ نفر گنجایش داشت که بعدها به ۶۰٬۰۰۰ نفر هم رسید. در دوران گمپر، تیم فوتبال بارسلونا موفق شد یازده بار مسابقات فوتبال کاتالونیا، شش بار کوپا دل ری و چهار بار کوپا دی پیرنه را فتح کرده و نخستین «عصر طلایی» خود را تجربه کند.ریورا٬ جمهوری خواهی و جنگ داخلی (۱۹۵۷–۱۹۲۳)

تصویر سیاه و سفید از بالا، دود انفجار بمب قابل مشاهده‌است.
 
بمباران هوایی بارسلون در ۱۹۳۸

در ۱۴ ژوئن ۱۹۲۵، جمعیت حاضر در یکی از مسابقه در حرکتی خودجوش برای اعتراض به دیکتاتوری میگوئل پریمو ده ریورا سرود ملی را هو کردند که در پی آن حکومت در واکنش به این عمل ورزشگاه را شش ماه تعطیل کرد و گمپر نیز مجبور به کناره‌گیری از ریاست باشگاه شد. همزمان با حرکت باشگاه‌ها به سوی حرفه‌ای شدن، مدیران بارسلونا نیز در ۱۹۲۶ اولین گام را در این مسیر نهادند. در ۱۹۲۸، بارسلونا پیروز جام اسپانیا شد، در مراسم اهدای جام ترانهٔ اودا اِ پلاکتو از رافائا آلبرتی یکی از اعضای اصلی گروه «نسل ۲۷» در وصف عملکرد قهرمانانه دروازه‌بان بارسا خوانده شد. در ۳۰ ژوئیه ۱۹۳۰، بنیان گذار باشگاه، خوان گمپر، بعد از دوره‌ای افسردگی به واسطهٔ مشکلات شخصی و اقتصادی اقدام به خودکشی کرد.

اگرچه بارسلونا با بازیکن سرشناسی چون جوزپ اسکولا به کار خود ادامه می‌داد، باشگاه به دلیل کشمکش‌های سیاسی که جامعه ورزشی را به کلی تحت شعاع قرار داده بود، وارد دوره‌ای از افت شد. باوجود کسب قهرمانی در سال‌های ۱۹۳۰، ۱۹۳۱، ۱۹۳۲، ۱۹۳۴، ۱۹۳۶ و ۱۹۳۸ در مسابقات کاتالونیا، بارسلونا هیچ موفقیتی در سطح ملی (بجز عنوان بحث برانگیز ۱۹۳۷) به دست نیاورده بود. یک ماه پس از شروع جنگ داخلی اسپانیا در سال ۱۹۳۶، برخی از بازیکنان بارسلونا و اتلتیک بیلبائو داوطلب خدمت سربازی در جمع افرادی شدند که در مقابل شورشیان نظامی می‌جنگیدند. در ۶ اکتبر همین سال جوزپ سانیول، مدیر باشگاه و از اعضای حامی حزب سیاسی استقلال طلب، توسط سربازان فالانژ در نزدیکی گواداراما به قتل رسید. در تابستان ۱۹۳۷، تیم به اردوی مکزیک و ایالات متحده رفت. این اردو اگرچه به لحاظ مالی باشگاه را در امان نگه می‌داشت، اما نیمی از تیم به دنبال پناهندگی در کشورهای فرانسه و مکزیک بودند. در ۱۶ مارس ۱۹۳۸، بارسلونا مورد بمباران هوایی قرار گرفت که به کشته شدن ۳۰۰۰ تن انجامید و دفتر باشگاه نیز از این بمباران در امان نماند.کاتالونیا چند ماه بعد به تصرف در آمد. باشگاه به نماد نافرمانی کاتالانیسم تبدیل شد و در پی‌محدودیت‌های ایجاد شده اعضای آن به ۳٬۴۸۶ نفر کاهش یافت. پس از جنگ داخلی، پرچم کاتالونیا ممنوع اعلام شد و تیم‌ها از استفاده از نام‌های غیراسپانیایی نیز منبع شدند. این اقدام باشگاه را مجبور به تغییر نام به (به اسپانیایی: Club de Fútbol Barcelona) و حذف پرچم کاتالونیا از لباس تیم کرد.

در ۱۹۴۳، بارسلونا در نیمه نهایی مسابقات کوپا دل جنرالیسمه به مصاف رئال مادرید رفت. دیدار رفت دو تیم در لس کورتس با نتیجه ۳–۰ به نفع بارسلونا پایان یافت. پیش از بازی برگشت، اعضای تیم بارسلونا با رئیس امنیت دولت فرانسیسکو فرانکو دیدار داشتند و او به آن‌ها یادآوری کرد که تنها به علت سخاوتمندی رژیم آن‌ها امکان بازی کردن را دارند. در بازی برگشت رئال مادرید با نتیجه ۱۱–۱ بارسلونا را شکست داد.علی‌رغم فشارهای سیاسی آن زمان، بارسلونا در ده ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ توانست موفقیت‌های قابل توجهی را کسب کند. بارسا با مربیگری جوزپ سامیتیر و بازیکنانی چون سزار، آنتونی رامالتس و خوان ولاسکو در سال ۱۹۲۹ توانست برای اولین بار قهرمان لا لیگا شود. این عنوان را توانست در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۴۹ نیز به دست آورد. همچنین در سال ۱۹۴۹ توانست برای اولین بار کوپا لاتین را فتح کند. در ژوئن ۱۹۵۰ باشگاه قرار دادی با لادیسلائو کوبالا بست، او یکی از افراد تاثیر گذار در بارسلونا بود.

در یکشنبه بارانی سال ۱۹۵۱، انبوهی از جمعیت پس از پیروزی ۲–۱ در برابر سانتاندر، ورزشگاه لس کورتس را بدون استفاده از تراموا ترک کردند که شگفتی مسئولین حکومتی را برانگیخت. در آن زمان در بارسلون کارکنان تراموا اعتصاب کرده بودند و این حمایت از جانب طرفداران بارسلون از حرکت آنان صورت گرفت. رویدادهایی از این قبیل چهره‌ای متفاوت از باشگاه یا تعلق آن به فراتر از کاتالونیا را نشان می‌داد.بسياری در اسپانيا باشگاه را مدافع حقوق بشر و آزادی می‌دانستند

بارسلونا توانست با مربیگری فردیناند دائوییک و بازی لادیسلائو کوبالا در سال ۱۹۵۲ پنج عنوان قهرمانی مختلف شامل لا لیگا، کوپا دل جنرالیسمه (یا همان کوپا دل ری)، کوپا لاتین و کوپا اوا دوارته و کوپا مارتینی روسی را بالای سر ببرد. همچنین در ۱۹۵۳ نیز توانست مجدداً لا لیگا و کوپا دل جنرالیسمه را فتح کند.

باشگاه فوتبال بارسلونا (۱۹۷۸–۱۹۵۷)

 
ورزشگاه باشگاه بارسلونا، نیوکمپ که با حمایت‌های مالی هواداران در سال ۱۹۵۷ ساخته شد.

بارسلونا با مربیگری هلنیو هررا و لوییز سوارز جوان (بازیکن سال فوتبال اروپا در ۱۹۶۰) و دو بازیکن مجارستانی به توصیه کوبالا با نام‌های ساندور کوچیس و زولتان زیبور توانست دو عنوان ملی دیگر در سال ۱۹۵۹ و لا لیگا و جام بین شهری را در ۱۹۶۰ کسب کند. در ۱۹۶۱ بارسلونا اولین باشگاهی بود که توانست رئال مادرید را در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا شکست دهد، اما در فینال با نتیجه ۳–۲ مغلوب بنفیکا شد.

کار ساخت ورزشگاه نیوکمپ در سال ۱۹۵۷ به پایان رسید و این بدین معنا بود که باشگاه مقداری پول برای خرید بازیکنان جدید داشت. دهه ۱۹۶۰ موفقیت‌های کمتری برای باشگاه به همراه داشت و لا لیگا کاملاً در دست رئال مادرید بود. از جنبه‌های مثبت دهه شصت می‌توان به ظهور بازیکنانی چون جوزپ فوسته و کارلس رکساچ و پیروزی باشگاه در کوپا دل جنرالیسمه در ۱۹۶۳ و جام بین شهری در ۱۹۶۶ اشاره کرد. همچنین بارسلونا توانست رئال مادرید را در فینال کوپا دل جنرالیسمه در ورزشگاه برنابئو در حالی که فرانکو بازی را تماشا می‌کرد، شکست دهد و بخشی از اقتدار سابق خود را به نمایش بگذارد. با پایان یافتن دوره دیکتاتوری فرانکو در ۱۹۷۴، نام باشگاه به نام اصلیش تغییر کرد، طراحی تاج آن به شکل اولیه‌اش برگردانده شد و دوباره حروف اصلیش را به دست آورد.

فصل ۱۹۷۳–۱۹۷۴ شاهد حضور یوهان کرایف بود که برای ثبت یک رکورد جهانی به مبلغ ۹۲۰ هزار پوند از آژاکس خریداری شد. یوهان کرایف در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های اروپا گفت:«من بارسلونا را به رئال مادرید ترجیح دادم زیرا نمی‌توانم برای تیمی بازی کنم که با فرانکو ارتباط دارد.» و این مصاحبه خیلی سریع او را به چهره محبوب هواداران بارسا تبدیل کرد و زمانی که وی نام فرزندش را یوردی، یک نام محلی کاتالانی گذاشت، بر میزان این محبوبیت افزوده شد. یوهان کرایف به همراه بازیکنان خوب دیگری چون خوان مانوئل آسنسی، کارلس رکساچ و هوگو سوتیل به باشگاه کمک کردند تا بتواند بعد از دهه ۱۹۶۰ با شکست ۵–۰ رئال مادرید در سال ۱۹۷۴ قهرمان لالیگا شود. یوهان کرایف در ۱۹۷۳ در اولین دوره حضورش در بارسا به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا برای بار دوم انتخاب شد، او در سال ۱۹۷۱، زمانی که برای آژاکس بازی می‌کرد توانسته بود این عنوان برای اولین بار کسب کند، همچنین برای بار سوم در سال ۱۹۷۴ درحالی که همچنان برای بارسلونا بازی می‌کرد مجدداً این عنوان را تصاحب کرد.

نونیز و ثبات در مدیریت (۲۰۰۰–۱۹۷۸)

 
جام قهرمانان اروپا که بارسلونا در سال ۱۹۹۲ آن را فتح کرد

در سال ۱۹۷۸ جوزپ لوییس نونیز در انتخاباتی توسط اعضای باشگاه به عنوان مدیر جدید انتخاب شد. این تصمیم بسیار نزدیک و متصل به گذار اسپانیا در مسیر دموکراسی و پایان یافتن دیکتاتوری فرانکو در سال ۱۹۷۴ بود. هدف اصلی نونیز ارتقا دادن بارسا به سطح یک باشگاه جهانی از طریق ثبات بخشیدن به آن در زمین و خارج از آن بود. وی به توصیه کرایف، آکادمی جوانان بارسلونا، لا ماسیا را در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۹ تأسیس کرد. دوره ریاست او ۲۲ سال به طول انجامید و بر بارسلونا تاثیر بسازایی گذاشت. از زمان نونیز سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای دستمزد و نظم و انضباط به جا مانده‌است.

در ۱۶ مه ۱۹۷۹ بارسلونا با شکست ۴–۳ فورتونا دوسلدورف در مقابل بیش از ۳۰٬۰۰۰ طرفدار بارسلونایی که برای دیدن بازی به بازل سوئیس آمده بودند، توانست برای اولین بار جام در جام اروپا فتح کند. در ۱۹۸۲ مارادونا با قراردی به مبلغ ۵ میلیون پوند از بوکا جونیورز خریده شد و دهمین رکورد جهان از حیث مبلغ قرار داد رقم خورد. در پایان فصل ۱۹۸۳–۱۹۸۲ بارسلونا توانست با مربیگری منوتی، رئال مادرید را شکست دهد و قهرمان کوپا دل ری شود. حضور مارادونا در بارسا دیری نپایید و او بارسلونا را برای پیوستن به ناپولی ترک کرد. در آغاز فصل ۱۹۸۵–۱۹۸۴ تری وینابلز به عنوان مربی انتخاب شد و توانست لا لیگا را با هافبک برجستهٔ آلمانی، برند شوستر فتح کند. در فصل بعدی او تیم را به مرحله فینال جام باشگاه‌های اروپا برد که در ضربات پنالتی بارسا مغلوب استوا بخارست شد و عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.

پس از جام جهانی فوتبال ۱۹۸۶ باشگاه گری لینکر آقای گل آن رقابت‌ها را از باشگاه اورتون خرید و با دروازه‌بان آندونی زوبیزارتا قرار دادی طولانی بست. اما تیم در حالی که شوستر در محرومیت به سر می‌برد نتوانست موفقیت‌های زیادی کسب کند. وینابلز در آغاز فصل ۱۹۸۸–۱۹۸۷ از بارسا اخراج و لوییس آراگونز جانشین او شد. تمرد بازیکنان از نونیز در روید



تاريخ : دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

باشگاه فوتبال منچستر یونایتد (به انگلیسی: Manchester United Football Club) یکی از باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال در لیگ برتر انگلستان است. این باشگاه در سال ۱۸۷۸، با نام باشگاه فوتبال نیوتون هیث (به انگلیسی: Newton Heath LYR Football Club) تأسیس شد. در سال ۱۹۰۲، نام این باشگاه به منچستر یونایتد تغییر یافت و در سال ۱۹۱۰، ورزشگاه الدترافورد به عنوان ورزشگاه خانگی این تیم انتخاب شد

در سال ۱۹۶۸، منچستریونایتد با سرمربیگری مت بازبی به عنوان اولین تیم انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی رسید. این اتفاق ۱۰ سال پس از حادثه مونیخ رخ داد. در این حادثه ۸ تن از بهترین بازیکنان تیم فوتبال منچستریونایتد جان خود را از دست دادند. سرمربی کنونی این تیم، سر الکس فرگوسن می‌باشد که از نوامبر ۱۹۸۶ سرمربیگری این تیم را بر عهده داشته و با به ارمغان آوردن ۳۷ جام مختلف برای باشگاه، پرافتخارترین مربی تاریخ فوتبال انگلیس محسوب می‌شود

منچستر یونایتد با داشتن ۱۹ عنوان قهرمانی در لیگ برتر،۴ قهرمانی در جام اتحادیه، ۱۱ قهرمانی در جام حذفی و هم‌چنین سه عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا پرافتخارترین باشگاه فوتبال انگلیسی به‌شمار می‌آید. آن‌ها تنها تیم انگلیسی هستند که توانستند در فصل ۹۹–۱۹۹۸ هر سه‌جام لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورند.

منچستر یونایتد یکی از ثروتمندترین و پرطرفدارترین تیم‌های دنیا به حساب می‌آید طبق فهرست مجله فوربز باشگاه منچستر یونایتد با ارزش ۱٫۸۶ میلیارد پوند، ارزشمندترین باشگاه ورزشی در دنیاست.مالک فعلی این باشگاه، مالکوم گلیزر می‌باشد که در ماه مه سال ۲۰۰۵، با مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون پوند باشگاه منچستر یونایتد را خرید.

منچستر یونایتد
Manchester United FC crest.png
نام کامل باشگاه باشگاه فوتبال منچستر یونایتد
لقب (ها) شیاطین سرخ (Red Devils)
تاریخ تأسیس سال ۱۸۷۸ (۱۳۴ سال پیش) با نام نیوتون هیث
نام ورزشگاه الدترافورد
(گنجایش:۷۵٬۹۵9)
مالک پرچم ایالات متحده آمریکا خانواده گلیزر
مدیرعامل پرچم ایالات متحده آمریکا جوئل و آورام گلیزر
سرمربی پرچم اسکاتلند سر الکس فرگوسن
لیگ لیگ برتر انگلستان
۲۰۱۱ – ۲۰۱۰ اول
آدرس اینترنتی manutd.com
پرگل ترین برد منچستریونایتد ۱۰ - ۰ اندرلشتمنچستریونایتد ۱۰ - ۱ ولورهمپتون
بدترین باخت منچستر یونایتد ۰ - ۷ بلکبرن راورزمنچستر یونایتد ۰ - ۷ استون ویلامنچستر یونایتد ۰ - ۷ ولورهمپتون
بهترین گلزن تاریخ پرچم انگلستان سر بابی چارلتون (۲۳۹ گل)[۴]
 
 
Team colours
Kit body manutd1112.png
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس اول
Kit left arm manutda2011.png
Team colours
Kit body manutda2011.png
Team colours
Kit right arm manutda2011.png
Team colours
 
Team colours
Kit socks manutda2011.png
Team colours
لباس دوم
Kit left arm manutda2010.png
Team colours
Kit body manutda2010.png
Team colours
Kit right arm manutda2010.png
Team colours
Kit shorts stripes cut white.png
Team colours
Kit socks manutda2010.png
Team colours
لباس سوم
Soccerball current event.svg فصل جاری

 

 
نمودار پیشرفت باشگاه منچستر یونایتد در لیگ برتر انگلستان از فصل ۹۳–۱۸۹۲ تا ۰۸–۲۰۰۷

باشگاه فوتبال منچستر یونایتد در سال ۱۸۷۸ توسط شرکت راه‌آهن لانکشایر و یورکشایر و با نام نیوتون هیث شکل گرفت. در ابتدا این تیم فقط با تیم‌های شرکت‌های راه‌آهن دیگر بازی می‌کرد، ولی در ۲۰ نوامبر ۱۸۸۰ اولین بازی رسمی خود را در برابر بولتون واندررز انجام داد. بازیکنان تیم نیوتون هیث در این بازی لباس سبز و طلایی پوشیده بودند و بازی را نیز با نتیجه ۶ بر صفر واگذار کردند. این تیم از سال ۱۸۸۸ به عضویت یک لیگ محلی کوچک درآمد. این لیگ محلی پس از یک سال منحل شد و آن‌ها به لیگ دیگری به نام اتحاد فوتبال پیوستند. سه فصل بعد این لیگ با لیگ برتر فوتبال ادغام شد. این تیم از فصل ۹۳–۱۸۹۲ کار خود را در لیگ دسته اول شروع کرد. در آن موقع تیم از شرکت راه‌آهن استقلال یافته بود و پسوند LYR (مخفف Lancashire and Yorkshire Railway) از نام این تیم حذف شد. بعد از فقط دو فصل، باشگاه به دستهٔ دوم سقوط کرد.

 
تیم منچستر یونایتد در فصل ۱۹۰۶–۱۹۰۵
در این سال آن‌ها نایب قهرمان لیگ شدند

در ژانویه ۱۹۰۲، باشگاه با بدهی ۲،۶۷۰ پوند (معادل ۲۱۰،۰۰۰ پوند در سال ۲۰۱۱ میلادی) ورشکسته شد. هری استفورد، کاپیتان تیم ۴ تاجر از جمله جان هنری دیویس (که رئیس باشگاه شد) را یافت که حاضر شدند هر کدام ۵۰۰ پوند در باشگاه سرمایه‌گذاری کنند و تیم را نجات دهند. در آن موقع نام تیم نیز تغییر کرد.و در ۲۴ آوریل ۱۹۰۲ باشگاهی با نام منچستر یونایتد به صورت رسمی شکل گرفت.با سرمربیگری ارنست منگنال که تیم را در سال ۱۹۰۳ تحویل گرفت، آن‌ها موفق به نایب قهرمانی در لیگ دسته دوم در سال ۱۹۰۶ شدند و به لیگ دسته اول راه یافتند. هم‌چنین منچستر یونایتد در سال ۱۹۰۸، برای اولین بار توانست لیگ دسته اول را فتح کند که اولین قهرمانی منچستر یونایتد در لیگ به حساب می‌آید. در شروع فصل بعد، منچستر یونایتد عنوان قهرمانی در جام خیریه انگلیس را به‌دست آورد.و در پایان فصل نیز برای اولین بار، به عنوان قهرمانی جام حذفی انگلیس رسید. منچستر یونایتد در سال ۱۹۱۱، بار دیگر در لیگ دسته اول قهرمان شد، ولی در پایان آن فصل، منگنال منچستر یونایتد را ترک کرد و به منچستر سیتی پیوست.

در سال ۱۹۲۲، بعد از شروع دوباره لیگ‌های فوتبال پس از توقف سه ساله به علت جنگ جهانی اول، باشگاه به دسته دوم سقوط کرد. منچستر یونایتد در سال ۱۹۲۵، دوباره به لیگ دسته اول بازگشت، ولی در سال ۱۹۳۱ دوباره به دسته دوم رفت و به باشگاه یو-یویی تبدیل شد. در آن سال، منچستر یونایتد ضعیف‌ترین نتیجهٔ تاریخ خود را گرفت و در لیگ دسته دوم در رتبهٔ بیستم قرار گرفت. در اکتبر ۱۹۲۷، جان هنری دیویس درگذشت. باشگاه بار دیگر در آستانهٔ ورشکستگی قرار گرفت، ولی در دسامبر ۱۹۳۱، جیمز گیبسون در باشگاه سرمایه‌گذاری کرد و اداره باشگاه را در دست گرفت. در فصل ۳۹–۱۹۳۸ و در فاصله یک سال قبل از شروع جنگ جهانی دوم، باشگاه کار خود را در لیگ دسته اول در رتبه چهاردهم به پایان رساند.

سال‌های بازبی (۱۹۶۹–۱۹۴۵)

 
«بچه‌های بازبی» در دانمارک (۱۹۵۵)

در اکتبر ۱۹۴۵، پس از از سرگیری دوبارهٔ مسابقات فوتبال بعد از جنگ جهانی دوم، مت بازبی با قراردادی ۵ ساله به منچستر یونایتد پیوست. او کارش را با جذب پنج بازیکن شروع کرد بازبی در سال‌های ۱۹۴۷، ۱۹۴۸ و ۱۹۴۹ با تیم نایب قهرمان لیگ دسته اول شد و در سال ۱۹۴۸ نیز قهرمان جام حذفی انگلیس شد. در سال ۱۹۵۲، باشگاه پس از ۴۱ سال قهرمان لیگ دسته اول شد. با میانگین سنی ۲۲ سال، تیم سر مت بازبی در آن سال‌ها توسط رسانه‌ها «بچه‌های بازبی» (به انگلیسی: Busby Babes) خوانده می‌شد. در سال ۱۹۵۷، منچستر یونایتد به عنوان اولین تیم انگلیسی به لیگ قهرمانان اروپا راه یافت. آن‌ها در این مسابقات، در نیمه‌نهایی بازی را به رئال مادرید واگذار کردند و حذف شدند.[۲۴] در همان مسابقات، منچستر یونایتد با نتیجه ۱۰ بر صفر باشگاه بلژیکی اندرلشت را شکست داد. این پیروزی، به عنوان پرگل ترین بُرد منچستر یونایتد در تاریخ این باشگاه محسوب می‌شود

در سال بعد و در همین مسابقات، در راه برگشت به خانه پس از برد مقابل ستاره سرخ بلگراد، هواپیمایی که بازیکنان منچستر یونایتد، تعدادی خبرنگار و مقامات باشگاه را به انگلیس انتقال می‌داد، در حالی که در مونیخ آلمان سوخت‌گیری کرده بود، درحال بلند شدن از زمین دچار سانحه شد. فاجعه هوایی مونیخ در ۶ فوریه ۱۹۵۸ رخ داد و جان ۲۳ نفر را گرفت، از جمله ۸ تن از بازیکنان منچستر یونایتد. جئوف بنت، راجر بایرن، ادی کولمن، دانکن ادواردز، مارک جونز، دیوید پگ، تامی تیلور و بیلی ولان بازیکنانی بودند که در این حادثه جان باختند و چندی دیگر از بازیکنان در این حادثه به شدت مجروح شدند

 
نشانی که به افتخار کشته‌شدگان فاجعه هوایی مونیخ در الدترافورد نصب شده‌است

مت بازبی در این حادثه مجروح شد و در دوران درمانش، جیمی مورفی هدایت تیم را بر عهده گرفت در آن سال آن‌ها به فینال جام حذفی رسیدند، اما در مقابل بولتون واندررز مغلوب شدند با به رسمیت شناختن این فاجعه، یوفا از باشگاه دعوت کرد تا در فصل ۵۹–۱۹۵۸ لیگ قهرمانان اروپا درکنار ولورهمپتون شرکت کند. با وجود تصویب اتحادیه فوتبال انگلیس، سازمان لیگ تشخیص داد به علت این که منچستر یونایتد به این مسابقات راه پیدا نکرده‌است، نمی‌تواند در آن شرکت کند

بازبی با خریدن بازیکنانی هم‌چون دنیس لا و پت کرراند تیم دههٔ ۶۰ منچستر یونایتد را دوباره ساخت این تیم همراه با بازیکنانی هم‌چون جرج بست در سال ۱۹۶۳ در جام حذفی قهرمان شد

در فصل بعدی در لیگ نایب قهرمان شدند و در سال ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷ توانستند در لیگ به مقام قهرمانی برسنددر سال ۱۹۶۸، منچستر یونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا با نتیجهٔ ۴ بر ۱ تیم بنفیکا را شکست داد و به عنوان اولین تیم انگلیسی، در لیگ قهرمانان اروپا، قهرمان شد. در آن تیم، سه برندهٔ توپ طلای اروپا یعنی بابی چارلتون، دنیس لا و جرج بست حضور داشتند مت بازبی در سال ۱۹۶۹ از سِمَت خود استعفا داد و ویلف مک‌گینس، بازیکن سابق منچستر یونایتد، جانشین وی شد

۱۹۸۶–۱۹۶۹

نوشتار اصلی: تاریخچه باشگاه فوتبال منچستر یونایتد (۱۹۸۶–۱۹۶۹)

 
برایان رابسون برای ۱۲ سال کاپیتان تیم منچستر یونایتد بود. او دارای رکورد بلندترین مدت کاپیتانی در این تیم است.[۳۰]

به دنبال کسب رتبهٔ هشتم در فصل ۷۰–۱۹۶۹ و شروع ضعیف در فصل ۷۱–۱۹۷۰، بازبی پذیرفت تا به صورت موقت سرمربی تیم بشود و ویلف مک‌گینس نیز به عنوان کمک مربی در تیم مشغول شد. در ژوئن ۱۹۷۱، فرانک اوفارل، به عنوان سرمربی برگزیده شد ولی ۱۸ ماه بعد و در دسامبر ۱۹۷۲ تامی دوچرتی جانشین وی شددوچرتی منچستر یونایتد را از سقوط به دستهٔ پایین‌تر نجات داد. ولی در سال ۱۹۷۴ آن‌ها به دستهٔ پایین‌تر سقوط کردند. مثلث خط حملهٔ یونایتد یعنی بست، لا و چارلتون باشگاه را ترک کردند باشگاه سال بعد به دسته اول بازگشت و در سال ۱۹۷۶ به بازی نهایی جام حذفی رسید. اما در آن‌جا مغلوب ساوت‌همپتون شدمنچستر یونایتد در سال ۱۹۷۷ باز هم به فینال رسید و این بار ۲ بر ۱ مقابل لیورپول به برتری رسیددوچرتی پس از مدت کوتاهی و به دنبال افشای رابطه‌اش با همسر فیزیوتراپیست باشگاه، برکنار شددیو سکستون در سال ۱۹۷۷، جانشین دوچرتی شدبا وجود خرید بازیکنان بزرگی هم‌چون جو جردن، گوردون مک‌کوئین، گری بیلی و رای ویلکینز، باشگاه در آن سال به نتیجهٔ قابل توجهی دست نیافت. آن‌ها در فصل ۸۰–۱۹۷۹ در لیگ و جام حذفی نایب قهرمان شدندسکستون در سال ۱۹۸۱ برکنار و ران اتکینسون جانشین وی شداو رکورد نقل‌وانقالات انگلیس را شکست و برایان رابسون را از وست برومویچ با مبلغ ۱٫۵ میلیون پوند به منچستر یونایتد آورد با هدایت اتکینسون، منچستر یونایتد دو بار در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۵، قهرمان جام حذفی شددر فصل ۸۶–۱۹۸۵ منچستر یونایتد، در حالی که به قهرمانی خیلی نزدیک بود، لیگ را با رتبه چهارم به پایان رساند. سال بعد منچستر یونایتد خطر سقوط را از سر گذراند و اتکینسون برکنار شد

سال‌های فرگوسن (تاکنون–۱۹۸۶)

نوشتار اصلی: تاریخچه باشگاه فوتبال منچستر یونایتد (تاکنون–۱۹۸۶)

 
سر الکس فرگوسن

الکس فرگوسن و دستیارش آرچی ناکس در روز برکناری اتکینسون از تیم آبردین به منچستر یونایتد آمدند و با هدایت آن‌ها، باشگاه در آن فصل به رتبهٔ یازدهم لیگ دست یافت. با وجود این که فرگوسن منچستر یونایتد را در فصل ۸۸–۱۹۸۷ در لیگ به مقام دوم رساند، ولی در فصل بعدی دوباره منچستر یونایتد یازدهم شد فرگوسن در آستانهٔ برکناری بود، ولی با شکست دادن کریستال پالاس، آن‌ها قهرمان جام حذفی سال ۱۹۹۰ شدند و فرگوسن در سمت خود باقی ماند.در فصل بعد منچستر یونایتد برای اولین بار در جام در جام اروپا قهرمان شد و در بازی سوپر جام اروپا با یک گل، ستاره سرخ بلگراد، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا را شکست داد و سوپر جام اروپا را نیز به دست آورد. در فصل بعدی منچستر یونایتد در ومبلی تیم ناتینگهام فارست را یک بر صفر شکست داد و عنوان قهرمانی جام اتحادیه را به دست آورد در سال ۱۹۹۳ باشگاه برای اولین پس از سال ۱۹۶۷، قهرمان لیگ برتر شد و در فصل بعدی نیز منچستر یونایتد جام حذفی و لیگ برتر را فتح کرد

در فصل ۹۹–۱۹۹۸ منچستر یونایتد به نخستین تیم انگلیسی تبدیل شد که هر سه جام لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا را در یک فصل به دست می‌آورد. در حقیقت منچستر یونایتد تنها تیم انگلیسی است که سه‌گانه را در کارنامهٔ خود ثبت کرده‌است.آن‌ها در فینال لیگ قهرمانان سال ۱۹۹۹ در حالی که از بایرن مونیخ با یک گل عقب بودند، در وقت‌های اضافه با گل‌های اوله گانر سولسشیر و تدی شرینگهام به پیروزی رسیدند. هم‌چنین با شکست دادن تیم پالمیراس در توکیو، جام بین قاره‌ای را نیز به دست آوردند پس از آن، فرگوسن به خاطر خدمات خود به فوتبال لقب «سر» را از ملکه بریتانیا دریافت کرد

در سال ۲۰۰۰، منچستر یونایتد به جام باشگاه‌های جهان راه یافت  و لیگ برتر را نیز دوباره در فصل‌های ۲۰۰۰–۱۹۹۹ و ۲۰۰۱–۲۰۰۰ فتح کرد. آن‌ها در فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۱ نایب قهرمان لیگ شدند و در فصل بعد، دوباره عنوان قهرمانی را به دست آوردند. قهرمانی جام حذفی فصل ۲۰۰۴–۲۰۰۳ نیز نصیب منچستر یونایتد شد در فصل ۲۰۰۶–۲۰۰۵ منچستر یونایتد برای اولین بار در تاریخ خود، از راه‌یابی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا بازماند. اما با نایب قهرمانی در لیگ برتر و قهرمانی در جام اتحادیه، این امر را جبران کرد. منچستر یونایتد در فصل‌های ۰۷–۲۰۰۶ و ۰۸–۲۰۰۷ قهرمان لیگ برتر شد و در سال ۲۰۰۸ با شکست ۶ بر ۵ تیم چلسی در ضربات پنالتی (۱ بر ۱ مساوی در وقت قانونی و اضافه) قهرمان اروپا شد. در این بازی، رایان گیگز برای ۷۵۹مین بار برای منچستر یونایتد به میدان رفت و رکورد بابی چارلتون را شکست. در دسامبر همان سال، منچستر یونایتد قهرمان باشگاه‌های جهان شد و در فصل ۰۹–۲۰۰۸ در جام اتحادیه عنوان قهرمانی را کسب کرد. در تابستان آن سال، کریستیانو رونالدو با مبلغ ۸۰ میلیون پوند به رئال مادرید فروخته شد که وی را به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل کرد در سال ۲۰۱۰ منچستریونایتد ۲ بر ۱ استون ویلا را در بازی نهایی جام اتحادیه شکست داد و توانست برای اولین بار در این جام، از مقام قهرمانی خود دفاع کند

منچستر یونایتد در فصل ۱۰–۲۰۰۹ به مقام نایب قهرمانی رسید. اما در فصل ۱۱–۲۰۱۰، برای نوزدهمین بار در لیگ برتر قهرمان شد. منچستر یونایتد با کسب این عنوان، رکورد ۱۸ قهرمانی تیم لیورپول در لیگ را شکست و به پرافتخارترین تیم باشگاهی در لیگ برتر انگلستان تبدیل شد

آرم و لباس تیم

آرم باشگاه منچستر یونایتد، از آرم ,

ارسال توسط CAPTION

 

باشگاه فوتبال آرسنال (به انگلیسی: Arsenal Football Club) یکی از باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال انگلستان در شمال شهر لندن است که موفق‌ به کسب ۱۳ عنوان قهرمانی در لیگ دسته اول و لیگ برتر انگلستان، ۱۰ قهرمانی در جام حذفی فوتبال انگلستان و دو قهرمانی در جام اتحادیه فوتبال انگلستان شده‌است. آن‌ها رکورددار طولانی‌ترین مدت صدرنشینی بدون وقفه در لیگ فوتبال انگلیس و همچنین قهرمانی بدون شکست در یک فصل (۰۴-۲۰۰۳) می‌باشد.

باشگاه فوتبال آرسنال در سال ۱۸۸۶ در محله وول‌ویچ واقع در جنوب‌شرقی لندن شکل گرفت و در سال ۱۸۹۳ میلادی برای اولین بار از جنوب انگلستان به لیگ فوتبال پیوست. در سال ۱۹۱۳ میلادی آن‌ها به شمال شهر لندن در منطقه هایبری و ورزشگاه آرسنال نقل مکان کردند. در دهه ۱۹۳۰ میلادی آرسنال موفق به کسب پنج عنوان قهرمانی در چمپیونشیپ و دو قهرمانی در جام حذفی شدند. پس از یک دوره رکود در سال‌های پس از جنگ آن‌ها موفق به کسب قهرمانی در لیگ و جام حذفی (موسوم به دوبل) در فصل‌های ۷۱−۱۹۷۰، ۹۸-۱۹۹۷ و ۰۲-۲۰۰۱ شدند، همچنین در سال ۲۰۰۶ به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند.

آرسنال رقابتی دیرینه با همسایه‌اش تاتنهام دارد که آن‌ها به طور منظم شهرآورد شمال لندن را بر‌گزار می‌کنند. همچنین باشگاه آرسنال در رده سوم باارزش‌ترین باشگاه‌های فوتبال جهان در سال ۲۰۱۰ با ارزش تقریبی ۱٬۱۸۱ میلیارد دلار قرار گرفته‌است.

باشگاه فوتبال آرسنال
نشان باشگاه آرسنال
لقب(ها) توپچی‌ها
بنیانگذاری ۱۸۸۶
ورزشگاه ورزشگاه امارات
گنجایش ۶۰،۳۵۵[۱]
مدیرعامل Flag of England.svg پیتر هیل‌وود
سرمربی Flag of France.svg آرسن ونگر
لیگ لیگ برتر انگلستان
فصل قبل ۴
Kit left arm arsenal1112h.png
Team colours
 
Team colours
Kit right arm arsenal1112h.png
Team colours
Kit shorts stripes cut on white.png
Team colours
 
Team colours
لباس اول
Kit left arm arsenal1112a.png
Team colours
Kit body arsenal1112a.png
Team colours
Kit right arm arsenal1112a.png
Team colours
Kit shorts arsenal1112a.png
Team colours
 
Team colours
لباس دوم

 

 

باشگاه فوتبال آرسنال با نام باشگاه دیال اسکوئر در سال ۱۸۸۶ توسط کارگران کارخانه اسلحه‌سازی سلطنتی در منطقه وول‌ویچ در جنوب شرقی لندن شروع به کار کرد و در مدت کوتاهی پس از آن به آرسنال سلطنتی تغییر نام داد این باشگاه دوباره پس از تبدیل شدن به یک شرکت محدود در سال ۱۸۹۳ به آرسنال وول‌ویچ تغییر نام داداین باشگاه اولین عضو جنوبی لیگ فوتبال در سال ۱۸۹۳ میلادی بود که از لیگ دسته دوم شروع کرده و در سال ۱۹۰۴ میلادی به لیگ دسته اول راه یافت انزوای جغرافیایی نسبی باشگاه منجر به جذب تماشاگران کمتر نسبت به باشگاه‌های دیگر و همچنین دچار شدن باشگاه به مشکلات مالی و ورشکسته شدن آن در سال ۱۹۱۰ شد، در این زمان باشگاه توسط دو تاجر به نام‌های هنری نوریس و ویلیام هال خریداری شد. به دنبال این ماجرا، نوریس این باشگاه را به نقاط دیگر منتقل کرد و در سال ۱۹۱۳ بلافاصله پس از سقوط به دسته دوم، آن‌ها به شمال لندن و ورزشگاه آرسنال در منطقه هایبوری بازگرداند؛ آن‌ها در سال بعد «وول‌ویچ» را از نام باشگاه خود حذف کردند. آرسنال در سال ۱۹۱۹ در مکان پنجم لیگ قرار گرفت

در سال ۱۹۲۵ هربرت چاپمن به سمت مربیگری آرسنال منصوب شد. پیش از این چاپمن موفق به کسب دو قهرمانی پیاپی لیگ با تیم هادرسفیلد تاون در سال‌های ۲۴−۱۹۲۳ و ۲۵−۱۹۲۴ شده بود. چاپمن اولین دوره موفقیت‌های بزرگ آرسنال را به ارمغان آورد. تاکتیک‌های انقلابی و تمرینات او، همراه با خرید بازیکنان ستاره‌ای مانند الکس جیمز و کلیف باستین، پایه‌های موفقیت باشگاه انگلیسی در دهه ۱۹۳۰ میلادی گذاشته شد.آرسنال تحت هدایت او چند قهرمانی بزرگ را به دست آورد، پیروزی در فینال جام حذفی فوتبال انگلستان در سال ۱۹۳۰ و سپس قهرمانی در لیگ در سال‌های ۳۱−۱۹۳۰ و ۳۳−۱۹۳۲ که حاصل تلاش او بود

چاپمن به طور ناگهانی بر اثر بیماری ذات‌الریه در سال ۱۹۳۴ میلادی در گذشت، اما با این وجود جو شاو و جورج آلیسون موفقیت کاری چاپمن را ادامه دادند. تحت هدایت آن‌ها، آرسنال موفق به کسب سه عنوان قهرمانی دیگر در سال‌های ۳۴−۱۹۳۳، ۳۵−۱۹۳۴ و ۳۸−۱۹۳۷ و جام حذفی انگلستان در فصل ۳۶-۱۹۳۵ شده‌اند. در پایان این دهه به‌دلیل بازنشستگی بازیکنان کلیدی، از آرسنال موفقیتی دیده نشد و پس از مداخله انگلیس در جنگ جهانی دوم، فوتبال حرفه‌ای در انگلستان به حالت تعلیق درآمد

پس از جنگ، دوره دوم موفقیت‌های آرسنال تحت نظر تام ویتاکر شروع شده‌بود، که حاصل آن قهرمانی در لیگ در سال‌های ۴۸−۱۹۴۷ و ۵۳−۱۹۵۲ و جام حذفی در سال ۱۹۵۰ میلادی بود. دارایی باشگاه بسیار کم شده‌بود؛ آن‌ها قادر به جذب بازیکن مانند بازیکنان دهه ۱۹۳۰ میلادی نبودند، نبودند، سطح باشگاه در بیشتر دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در حد متوسط بود. حتی کاپیتان سابق انگلستان بیلی رایت به عنوان مربی جانشین باشگاه نتوانست در بین سال‌های ۱۹۶۲ و ۱۹۶۶ به هیچ موفقیتی دست یابد

در سال ۱۹۶۶ میلادی برتی می فیزیوتراپیست باشگاه به عنوان مربی آرسنال انتخاب شد. پس از ناکامی در دو دوره جام اتحادیه فوتبال انگلستان، آن‌ها موفق به کسب اولین قهرمانی اروپایی خود در سال ۱۹۷۰−۱۹۶۹ در جام نمایشگاه‌های بین شهری شدند. این موفقیت‌ها تا آنجا ادمه داشت که آن‌ها برای اولین بار قهرمان هر دو جام لیگ و جام حذفی در فصل ۷۱−۱۹۷۰ شدند اما موفقیت‌های آرسنال کمتر تکرار شد، در فصل ۷۳−۱۹۷۲ به مقام نایب قهرمانی لیگ رسید،در سه فینال جام حذفی (۱۹۷۲، ۱۹۷۸ و ۱۹۸۰) شکست خورد و در سال ۱۹۸۰ میلادی قهرمانی جام در جام اروپا را در ضربات پنالتی از دست داد. تنها موفقیت باشگاه در طول این زمان پیروزی ۳ بر ۲ برابر منچستر یونایتد در فینال جام حذفی در سال ۱۹۷۹ بود

 
جشن بازیکنان و هواداران آرسنال پس از قهرمانی در لیگ در سال ۲۰۰۴

بازگشت بازیکن سابق آرسنال یعنی جورج گراهام به عنوان مربی در سال ۱۹۸۶ میلادی دوره سوم موفقیت را برای این باشگاه به ارمغان آورد. آرسنال در فصل ۸۷−۱۹۸۶ قهرمان جام اتحادیه شد همچنین آرسنال قهرمان لیگ انگلستان در فصل ۸۹−۱۹۸۸ شد، این قهرمانی با گل لحظات آخر مایکل توماس در مقابل تیم لیورپول حاصل شد گراهام قهرمانی دیگری را نیز در لیگ انگلستان (فصل ۹۱−۱۹۹۰) به دست آورد، این در حالی بود که تنها یک در یک بازی شکست خورده‌بودند

در سال ۱۹۹۳ میلادی آرسنال قهرمان هر دو جام، حذفی و جام اتحادیهشد و جام در جام اروپا (۱۹۹۴) به مقام قهرمانی دست یافت شهرت و اعتبار گراهام بعد اتهام رشوه دادن لکه‌دار شد و سرانجام وی در سال ۱۹۹۵ میلادی برکنار شد و بروس ریوچ به عنوان سرمربی انتخاب شد، وی تنها بعد از یک فصل حضور در آرسنال از این تیم کنار گذاشته شد

در سپتامبر ۱۹۹۶ میلادی آرسن ونگر به عنوان مربی آرسنال منصوب شد. ونگر تاکتیک‌های جدیدی را به ارمغان آورد، یک نظام آموزشی جدید و چند بازیکن خارجی که استعدادهای انگلیسی موجود را تکمیل می‌کردند را به این تیم آورد آرسنال باز هم به طور همزمان در یک فصل (۹۸−۱۹۹۷) قهرمان لیگ برتر و قهرمان جام حذفی شد. علاوه بر این، به فینال جام یوفا در فصل ۲۰۰۰−۱۹۹۹ راه پیدا یافت اما در ضربات پنالتی مقابل تیم گالاتاسرای شکست خورد در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ قهرمان جام حذفی شدند و در لیگ برتر در فصل ۰۴−۲۰۰۳ قهرمانی را بدون باخت حتی در یک بازی به دست آوردنداین باشگاه در ۴۹ بازی لیگ در آن فصل شکست نخورد که یک رکورد ملی به حساب می‌آید

آرسنال در یازده فصل اول حضور ونگر، هشت فصل در رتبه‌های اول یا دوم قرار می‌گرفت، اگرچه آن‌ها در هیچ زمان قادر به حفظ عنوان خود نبودند آن‌ها در فصل ۱۱-۲۰۱۰ میلادی در رده چهارم لیگ برتر انگلستان قرار گرفتندآرسنال در فصل ۰۶−۲۰۰۵ برای اولین بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد اما با نتیجه ۲ بر ۱ مغلوب تیم بارسلونا شد.سرانجام در ژوئیه ۲۰۰۶، آن‌ها پس از ۹۳ سال ورزشگاه هایبوری را ترک کردند و به ورزشگاه جدیدشان یعنی ورزشگاه امارات نقل مکان کردند

آرم و نماد باشگاه

در سال ۱۸۸۸ از اولین نماد آرسنال که شامل سه توپ بود که از بالا دیده می‌شد، استفاده شد. این نماد پس از انتقال باشگاه به هایبوری در سال ۱۹۱۳ میلادی تغییر کرد، نماد جدید تصویری یک توپ جنگی بود که به سمت شرق اشاره می‌کرد، این آرم تنها تا سال ۱۹۲۲ میلادی باقی ‌ماند. نماد جدید باشگاه باز هم تصویر یک توپ جنگی بود که این بار به سمت غرب قرار گرفته بود، این نماد در سال ۱۹۲۵ انتخاب شد. در سال ۱۹۴۹ میلادی این باشگاه از آرم مدرن و متفاوت رونمایی کرد. در این آرم سه توپ جنگی زیر نام باشگاه به چشم می‌خورد. برای اولین بار، این نماد به صورت رنگی طراحی شده و شباهت‌های زیادی با آرم فعلی باشگاه داشت

از آنجا که تجدید نظر‌های متعددی روی آرم صورت می گرفت، آرسنال از کپی رایت آن ناتوان شد. با وجود این که این باشگاه موفق به ثبت آرم به عنوان یک علامت تجاری شده بود و با یک تاجر خیابان محلی که کالا‌های «غیر رسمی» آرسنال را به فروش می‌رساند در یک منازعه قانونی طولانی مدت مبارزه کرده بود (و در نهایت نیز برنده شد)، آرسنال در نهایت به دنبال یک محافظت قانونی جامع تر بود. بنابراین، آن‌ها در سال ۲۰۰۲ آرم جدید خود که دارای خطوط منحنی مدرن تر و سبکی ساده تر بود، معرفی کردند که قابل کپی رایت بود. توپ را یک بار دیگر که چهره‌اش به سمت شرق است و نام باشگاه را در یک نوشته بدون سریف در بالای توپ نوشته شده‌است. سبز جایگزین آبی تیره شد. آرم جدید مورد انتقاد برخی از حامیان قرار گرفت؛ کانون هواداران مستقل آرسنال ادعا کرد که این باشگاه بسیاری از تاریخ و سنت‌های آرسنال را با چنین طراحی مدرن افراطی گونه ای نادیده گرفته‌است و در مورد این مسئله به درستی با طرفداران مشورت نشده است.

تا دهه ۱۹۶۰، دربازی‌هایی مانند فینال جام حذفی فقط پیراهنی را که شامل مشخصات بالا بود، می‌پوشیدند، معمولاً در طرح حروف نشانه مانند حروف اول اسم باشگاه به رنگ قرمز در پس زمینه سفید دیده می شد.

مضمون حروف نشانه را به سبک هنری دکو نشان که حروف A و C به جای حرف F در اول فوتبال در قاب توسعه داده شد، کل مجموعه در یک قاب شش ضلعی وجود داشت. در اوایل این لوگو مانند لوگوی شرکت‌های بزرگ بود، در دهه ۱۹۳۰ این قالب به عنوان بخشی از تغییر علامت تجاری هربرت چاپمن از سوی باشگاه معرفی شد، نه تنها برروی پیراهن فینال جام، بلکه به عنوان یکی از ویژگی‌های طراحی سراسری ورزشگاه هایبوری نیز مورد استفاده قرار گرفت، از جمله در بالای ورودی اصلی و منبت کاری در طبقات نیز استفاده شد. از سال ۱۹۶۷، یک توپ سفید به طور پوشیده منظم برروی پیراهن وجود داشت، تا زمانی که توسط آرم باشگاه جایگزین شد، در دهه ۱۹۹۰ علاوه بر این در گاهی اوقات از نام مستعار «توپچی‌ها» نیز استفاده شد.

در فصل ۲۰۱۲−۲۰۱۱، آرسنال ۱۲۵ سالگرد خود را جشن خواهد گرفت. جشن شامل نسخه اصلاح شده آرم فعلی برروی لباس‌های آن‌ها برای این فصل خواهد بود. آرم تماماً سفید است، به وسیله ۱۵ برگ بلوط در سمت راست احاطه شده‌است و در سمت چپ نیز ۱۵ برگ بو قرار گرفته‌است. برگ بلوط نشان دهنده این است که ۱۵ عضو مؤسس این باشگاه در می خانه بلوط سنتی با یکدیگر ملاقات کردند. ۱۵ برگ بو نشان دهنده جزئیات طرح در شش قطعه پیش پرداخت پدران بنیان‌گذار مؤسس باشگاه است. برگ بو نشان دهنده قدرت نیز می‌باشد. برای تکمیل آرم، در سال‌های ۱۸۸۶ و ۲۰۱۱ شعار «رو به جلو» در هر دو طرف پایین آرم نشان داده شد.


 

رنگ‌ها

در بیشتر تاریخچه آرسنال، رنگ پیراهن خانه آن‌ها به رنگ قرمز روشن با آستین سفید و شورت سفید بود، هرچند این همواره مورد توجه نبوده است. انتخاب رنگ قرمز در به رسمیت شناختن اهدا خیریه از ناتینگهام فارست است، بلافاصله پس از پایه‌گذاری آرسنال در سال ۱۸۸۶. دو تن از اعضای مؤسس دیال اسکوئر، فرد بیردسلی و موریس بیتس، بازیکنان سابق جنگل که برای کار به وول ویچ نقل مکان کرده بودند. آن‌ها اولین تیم در آن منطقه با هم بنا کردند، هیچ بسته‌ای میتوانست پیدا نشود، بنابراین بیردسلی و بیتس برای کمک به خانه نوشت و مجموعه ای از بسته و توپ دریافت کردند. پیراهن کشمش بی دانه قرمز بود، سایه ای تیره از قرمز و با شورت سفید و جوراب آبی پوشیده بود.

در سال ۱۹۳۳، هربرت چاپمن مایل بود تا بازیکنانش مجزا لباس بپوشند، به روز شده در بسته، اضافه کردن آستین سفید و تغییر سایه به رنگ قرمز روشن تر رکن بسته. دو راه برای آغاز آستین سفید پیشنهاد شد. یکی از گزارش‌های داستانی این است که چاپمن متوجه یک حامی در غرفه پوشاک شد که یک ژاکت قرمز بدون آستین را برروی یک پیراهن سفید پوشیده‌است؛ دیگری این بود که او الهام گرفته بود به وسیله لباس پوشیده شده توسط کاریکاتوریست تام وبستر، با آن‌ها چاپمن گلف بازی می کرد.

صرف نظر از اینکه داستان درست است، پیراهن‌های سفید و قرمز به منظور شناخت آرسنال آمده‌اند و تیم در مدتی از زمان پوشیده‌است، بعد از دو فصل این لباس‌ها کنار گذاشته شدند. اولین بار در فصل ۶۷−۱۹۶۶ بود که آرسنال پیراهن قرمز به تن کرد و ثابت کرد که این طرح محبوبیتی ندارد و آستین‌های سفید فصل قبل بازگشت. در نیمه دوم فصل ۰۶−۲۰۰۵ آرسنال آخرین فصلی بود که در هایبوری بازی می کرد؛ در این زمان تیم پیراهن‌های شبیه به پیراهن‌هایی که تیم در سال ۱۹۱۳ می‌پوشید، به یاد آن‌ها بر تن کرد، در اولین فصل حضورشان در ورزشگاه هایبوری؛ باشگاه به رنگ طبیعی خود را در شروع فصل بعد بازگشت. در فصل ۰۹−۲۰۰۸، آرسنال آستین‌های سفید را با آستین‌های قرمز راه راه سفید جایگزین کرد.

رنگ‌های آرسنال در خانه الهام بخش برای حاقل سه باشگاه دیگر بوده‌است. در سال ۱۹۰۹، اسپارتا پراگ کیت قرمز تیره مانند آرسنال که در آن زمان بر تن می کرد، به تصویب رساند؛ در سال ۱۹۳۸، هایبرنیان طراحی آستین‌های پیراهن آرسنال در نوار سبز و سفید به نام خودش به ثبت رسانید. در سال ۱۹۲۰، مدیر ورزشی باشگاه براگا از یک بازی در هایبوری برگشت و کیت سبز تیم خود را به تکرار قرمز آرسنال با آستین و شورت سفید تغییر داد، تیمی با نام مستعار آرسنالیستیس ظهور کرد. این تیم هنوز هم این طرح را برای امروز می‌پوشد.

برای بسیاری از سال‌ها رنگ مهمان آرسنال پیراهن سفید یا سیاه و شورت سفید بود. از فصل ۷۰−۱۹۶۹، آن‌ها زرد و آبی پوشیدند، اما استثناء وجود داشت. آن‌ها در فصل ۸۳−۱۹۸۲ یک سبز و به دور کیت بر تن کردند، و از اوایل دهه ۱۹۹۰ و ظهور بازار تقلبی کیت سود آور، رنگ های خارج از خانه منظم شده اند. در طی این مدت دو طرح به شکل آبی طراحی شده اند، یا تغییرات در سنت زرد و آبی، مانند طلای فلزی و نوار نیروی دریایی در فصل ۰۲−۲۰۰۱ استفاده شد و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ زرد و تیره خاکستری استفاده شد. از سال ۲۰۰۹، کیت خارج از خانه در هر فصل تغییر کرد.

پیراهن های آرسنال توسط تولید کنندگانی از جمله بوکتا تولید شده اند( از دهه ۱۹۳۰ تا اوایل دهه ۱۹۷۰)، آمبرو (از دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۶)، آدیداس (۱۹۹۴−۱۹۸۶) و نایک (از ۱۹۹۴). مانند آنهایی که از بزرگترین باشگاه های فوتبال هستند، پیراهن آرسنال آرم حامیان مالی را از دهه ۱۹۸۰ برجسته کرده است. حامیان مالی از جمله جی وی سی (۱۹۹۹−۱۹۸۲)، سگا (۲۰۰۲−۱۹۹۹)، او ۲ (۲۰۰۶−۲۰۰۲) و امارات (از ۲۰۰۶).

ورزشگاه

ترکیب نخست

این ترکیب در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۱۱ نوشته شده‌است و مطابق با منبع اصلی وبگاه باشگاه می‌باشد

شماره   نقش بازیکن
۱ پرچم اسپانیا دروازه‌بان مانوئل آلمونیا
۲ پرچم فرانسه هافبک ابو دیابی
۳ پرچم فرانسه مدافع باکاری سانیا
۴ پرچم آلمان مدافع پر مرتساکر
۵ پرچم بلژیک مدافع توماس ورمائلن
۶ پرچم فرانسه مدافع لارنت کوسینلی
۷ پرچم جمهوری چک هافبک توماس روسیچکی
۹ پرچم کره جنوبی مهاجم پارک چو یونگ
۱۰ پرچم هلند مهاجم رابین فان پرسی (کاپیتان)
۱۱ ,
ارسال توسط CAPTION

تیم فوتبال شهرداری تبریز، یکی از تیم‌های زیرمجموعه سازمان ورزش شهرداری تبریز است. این تیم در شهر تبریز قرار دارد. این تیم در حال حاضر در جام خلیج فارس مشغول است.

شهرداری تبریز
ShahrdaryClub.png
نام کامل باشگاه فوتبال شهرداری تبریز
بنیانگذاری ۱۳۶۵
ورزشگاه ورزشگاه یادگار امام تبریز
تبریز
گنجایش ۷۰،۰۰۰ نفر
مدیرعامل پرچم ایران میر معصوم سهرابی
سرمربی پرچم ایران علی‌اصغر مدیرروستا
لیگ لیگ برتر فوتبال ایران
فصل قبل دوازدهم
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس اول
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس دوم

 

در سال ۱۳۵۸ باشگاه ورزشی آتش نشانی تبریز به همت برادران یمین هاشمی از مسابقات دسته دوم باشگاههای تبریز تشکیل گردید و در همان سال با قهرمانی در دسته دوم به دسته اول صعود نمود و در سال ۶۴ با موافقت شهردار وقت تبریز، عزتی به نام باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری تبریز تغییر نام داد و تا سال ۷۲ در مسابقات لیگ برتر استان در رشته فوتبال به فعالیت خود ادامه می‌داد تا اینکه باشگاه در سال ۷۲ با قهرمانی در مسابقات لیگ استان به لیگ دسته اول کشور راه یافت

لازم به توضیح است در سالهای ۷۰-۷۱ در مسابقات دسته سوم کشور حضور داشت بعد از دو سال حضور در لیگ دسته اول کشور در سال ۷۴ به مسابقات لیگ دسته دوم سقوط نمود ولی با تلاش و حمایتهای شهردار محترم وقت مهندس درویش زاده و مسئولین باشگاه مهندس حسنعلیزاده در سال ۷۵ دوباره به لیگ دسته اول صعود کرده و در مسابقات همان سال بعنوان بهترین تیم شهرستانی از نظر اخلاق به دریافت کاپ اخلاق نایل شدند. در سال ۷۶ طبق تصمیم مسئولین شهرداری با بسیج تبریز ادغام و بنام باشگاه مقاومت شهرداری در مسابقات لیگ دسته اول حضور پیدا نمود که در همان سال به مقام پنجم دست پیدا نمود و در سال ۷۷ دوباره به مسابقات لیگ دسته دوم سقوط نمود و از آن سال به بعد باشگاه فقط سرمایه گذاری روی تیمهای پایه و توسعه اماکن ورزشی را شروع نمود که خوشبختانه از سال ۸۰ که تیم در مسابقات لیگ استان قهرمان شد و به مسابقات زیر گروه صعود نمود

هر سال سیر صعودی خود را با استفاده از بازیکنان پایه خود ادامه داد تا اینکه در سال ۸۲ قهرمان مسابقات زیر گروه کشور گردید و در فصلهای ۸۴-۸۳ در دسته دوم حضور و در فصل دوم حضور(۸۴) نایب قهرمان مسابقات دسته دوم کشور و به مسابقات لیگ دسته اول صعود نمود و در فصل ۸۵ در اولین سال حضور به مقام هشتم دست پیدا نمود.

این تیم در فصل ۸۸-۱۳۸۷ در مرحله پلی‌آف لیگ آزادگان با شکست مقابل تیم شاهین بوشهر از صعود به لیگ برتر بازماند اما توانست در فصل بعد (۸۹-۱۳۸۸) در سه هفته مانده به پایان مسابقات و بدون باخت در کلیه بازیها به لیگ برتر صعود کند.

 

 





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

باشگاه فوتبال صنعت مس کرمان یکی از باشگاه‌های فوتبال ایرانی است که از شهر کرمان در مسابقات جام خلیج فارس شرکت می‌کند.

این تیم پس از چند دوره ناکامی جهت راهیابی به لیگ برتر که با مربیان گوناگونی همراه بود سرانجام در سال ۱۳۸۵ با هدایت نادر دست نشان به لیگ برتر راه یافت.

این تیم در سال ۸۸ به مقام سوم لیگ دست یافت و جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد.

مس
نام کامل باشگاه فوتبال صنعت مس کرمان
بنیانگذاری ۱۱ اسفند ۱۳۷۶
ورزشگاه ورزشگاه شهید باهنر
کرمان
گنجایش ۱۵٬۰۰۰
مالک شرکت ملی صنایع مس ایران
مدیرعامل پرچم ایران فتح‌الله نژادزمانی
سرمربی میروسلاو بلاژویچ
لیگ جام خلیج فارس
فصل قبل هفتم
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس اول
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس دوم

مدیر فنی حال حاضر باشگاه فلمینگ سریتسلف از کشور دانمارک می باشد. رزومه این مربی دانمارکی نشاندهنده توانایی بالای ایشان در امور بازیکن سازی و ارتقا تیم ها به درجه حرفه ای می باشد. قابل ذکر است ایشان از وجود دکتر محمد تقی امیری خراسانی بعنوان دستیار خویش در باشگاه مس استفاده می کند.

 

 

باشگاه‌های ایرانی در هر فصل می‌توانند از ?? بازیکن بزرگسال، ? بازیکن زیر ?? سال، ? بازیکن زیر ?? سال و ۴ بازیکن خارجی (یک آسیایی) استفاده کنند. فهرست زیر بازیکنان کنونی مس کرمان را نشان می‌دهد. بازیکنانی که سهمیه زیر ?? سال یا زیر ?? سال هستند، با ستاره (*) مشخص شده‌اند.

شماره   نقش بازیکن
۱ پرچم ایران دروازه‌بان ارشاد یوسفی
۲ پرچم ایران مدافع فرهاد سالاری پور
۳ پرچم ایران مدافع شجاع خلیل زاده*
۴ پرچم ایران مدافع سپهر حیدری
۵ پرچم ایران هافبک قاسم دهنوی
۳۲ پرچم ایران مدافع بیژن کوشکی
۷ پرچم ایران هافبک مجید خدابنده لو
۸ پرچم ایران هافبک فرزاد حسین خانی
۱۰ پرچم ایران هافبک مهرداد پولادی
۱۵ پرچم ایران مهاجم محسن بیاتی نیا
۱۱ پرچم ایران مهاجم کیوان امرایی
۱۲ پرچم ایران مدافع محمد حسین حیدری*
۱۳ پرچم ایران دروزبان آرمان شهداد نژاد
۱۴ پرچم ارمنستان مدافع آرارات آرکلیان
۹ پرچم سوریه مهاجم جورج مراد
 
شماره   نقش بازیکن
۲۷ پرچم برزیل مدافع له آندرو باریوس
۱۷ پرچم ایران هافبک مصطفی سیفی
۱۸ پرچم ایران مهاجم مصطفی شجاعی
۱۹ پرچم ایران هافبک چپ محمدرضا ترابی اصل*
۲۰ پرچم ایران هافبک علی مرزبان*
۲۱ پرچم ایران دروزبان علیرضا قدیری
۲۲ پرچم ایران مهاجم احمد حسن زاده
۲۴ پرچم ایران هافبک فرشید باقری*
۲۵ پرچم ایران مدافع رسول کر*
۲۶ پرچم برزیل مهاجم کارلوس سالازار
۲۷ پرچم ایران هافبک چپ احمد زنده روح*
۳۰ پرچم ایران هافبک سجاد حسین زاده*
۳۱ پرچم ایران مدافع وحید اسماعیل بیگی*
۴۰ پرچم ایران هافبک عادل کلاه کج
۴۴ پرچم ایران دروزبان حجت صدقی

 





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

باشگاه فوتبال تراکتورسازی تبریز یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۴۹ شمسی با حمایت کارخانه تراکتورسازی در تبریز بنیان‌گذاری شده‌است و هم اکنون تحت مسئولیت سپاه عاشورا است.

تراکتورسازی تبریز تا سال ۱۳۸۰-۱۳۸۱ در سطح اول فوتبال ایران بازی می‌کرد اما در آن سال به دسته پایین‌تر سقوط کرد و پس از ۸ سال انتظار در سال ۱۳۸۸ دوباره به لیگ برتر فوتبال ایران راه یافت.
تراکتورسازی
Trictur.jpg
نام کامل تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز
لقب(ها) تراختور[۱]
آل قوردلار (گرگهای سرخ)[۲]
بنیانگذاری ۱۳۴۹[۳]
ورزشگاه یادگار امام تبریز
گنجایش ۷۰٬۰۰۰[۴]
مالک کارخانه تراکتورسازی تبریز[۵][۶]
مدیرعامل پرچم ایران محمدحسین جعفری
سرمربی پرچم ایران امیر قلعه‌نویی
لیگ جام خلیج فارس
فصل قبل پنجم
Kit left arm whiteshoulders.png
Team colours
 
Team colours
Kit right arm whiteshoulders.png
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس اول
Kit left arm redshoulders.png
Team colours
 
Team colours
Kit right arm redshoulders.png
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس دوم
تراکتورسازی در سال ۱۳۵۴ به جام تخت جمشید صعود کرد. آنان در جام تخت جمشید ۱۳۵۴ شرکت کردند و در میان ۱۶ تیم، شانزدهم شدند و سقوط کردند. پس از یک سال دوری از سطح اول لیگ فوتبال ایران، آنان در جام تخت جمشید ۱۳۵۶ شرکت کردند و پنجم شدند. در این دوران مربی تراکتورسازی حسین فکری بود و بازیکنانی چون پرویز مظلومی، عباس کارگر و ابراهیم کیان طهماسبی در این تیم بازی می‌کردند. تراکتورسازی در جام تخت جمشید ۱۳۵۷ هم حاضر بود و تا پیش از تعطیلی مسابقات به دلیل وقوع انقلاب، در جدول نهم بودند.این باشگاه در جام حذفی ۱۳۵۶ نیز به فینال راه یافت اما از ملوان بندرانزلی باخت و نایب‌قهرمان شد. در این سال‌ها ماشین‌سازی نیز به عنوان تیمی از شهر تبریز و قدرتی موازی با تراکتورسازی در فوتبال ایران حاضر بود

 

 

 
تیم فوتبال تراکتورسازی، جام تخت جمشید

 

در دهه ۱۳۶۰ به دلیل وقوع جنگ ایران و عراق، لیگ فوتبال ایران تعطیل بود و تنها جام‌های استانی برگزار می‌شد و تراکتورسازی در لیگ فوتبال تبریز بازی می‌کرد. در سال ۱۳۶۵، تیم استان آذربایجان شرقی متشکل از بازیکنان تراکتورسازی و ماشین‌سازی به فینال لیگ استانی قدس راه یافت، ولی از تیم استان اصفهان شکست خورد و دوم شد. در این دهه بازیکنانی مانند احد شیخ لاری، حسین قوی‌فکر، غلامرضا باغ‌آبادی و امیر داداش‌ضیایی بازیکنان برجسته تراکتورسازی بودند که در تیم ملی فوتبال ایران نیز بازی کردند. در سالیان پایانی این دهه، واسیلی گوجا مربی اهل رومانی به تراکتورسازی آمد

 

واسیلی گوجا، تیم‌های پایه تراکتورسازی را زیر نظر گرفت و به کارهای بنیانی باشگاه پرداخت. تراکتورسازی متحول شد و دوران موفقی را گذراند. آنان در لیگ آزادگان ۱۳۷۱ در گروه یک بالاتر از استقلال و کشاورز اول شدند، اما در پلی‌آف با باخت به پاس تهران، به مقام سوم رسیدند.در این تیم که بهترین نتیجه تاریخ تراکتورسازی در لیگ را به دست‌آورد؛ کریم باقری، سیروس دین‌محمدی و حسین خطیبی حضور داشتند. اسماعیل حلالی و علی باغمیشه نیز از آن تیم به تیم ملی فوتبال ایران راه یافتند. تراکتورسازی در سال ۱۳۷۳ با باخت به بهمن در جام حذفی، برای بار دوم در این جام نایب‌قهرمان شد. با رفتن بازیکنان کلیدی از تیم، دوران افت باشگاه آغاز شد. محمدحسین ضیایی، جای گوجا را گرفت و بازیکن–مربی تیم شد. باشگاه در لیگ آزادگان ۱۳۷۹، آخر می‌شود اما با این وجود سال بعد به حکم فدراسیون فوتبال ایران در لیگ حرفه‌ای تازه‌تاسیس شرکت می‏‎کند. آنان در لیگ برتر فوتبال ایران ‎۸۰-۸۱ با مربیگری رضا وطنخواه و محمود یاوری باز هم در لیگ آخر شدند، و این بار به دسته پایین‌تر سقوط کردند.

 

 
سیروس دین‌محمدی

تراکتورسازی هفت فصل را در لیگ دسته اول فوتبال ایران سپری کرد، و نتوانست به جام خلیج فارس صعود کند. تراکتورسازی در این هفت سال تنها یک بار پلی‌آف رسید، و با باخت به شیرین‌فراز کرمانشاه فرصت صعود را از دست داد. در این سالیان ارنست میدندروپ، فرشاد پیوس، احد شیخ لاری از مربیان باشگاه بودند. سرانجام فراز کمالوند در فصل ۸۸-۸۷ تراکتورسازی را به لیگ برتر آورد.این باشگاه از حمایت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخوردار است و حتی در زمین چمن سپاه عاشورا تمرین می‌کند همچنین بیش از چهل درصد از سهام این باشگاه در اختیار صندوق بازنشستگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته است.از همین رو این باشگاه که تا پیش از این نمیتوانست بازیکن سرباز بگیرد با این روش قادر به انجام این کار شده است.و هر بازیکن مشمولی که بخواهد خدمت سربازی خود را در ارگان سپاه بگذراند باید به این باشگاه نقل مکان کند.

 





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

فجر سپاسی شیراز یکی از باشگاه‌های فوتبال ایران می‌باشد. این تیم هم‌اکنون در لیگ برتر فوتبال ایران به رقابت با دیگر تیم‌ها می‌پردازد. این باشگاه از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌باشد.

سرمربی‌گری این تیم بر به مدت ده سال بر عهدهٔ غلامحسین پیروانی بود و در حال حاضر علی‌اصغر کلانتری سرمربیگری این تیم را برعهده دارد. این باشگاه به همراه باشگاه‌های ملوان بندر انزلی و ابومسلم خراسان و فولاد خوزستان از بازیکن‌سازترین تیم‌های فوتبال ایران است.

این باشگاه مدتی به مقاومت سپاسی تغییر نام داد اما مجدداً در سال ۱۳۹۰ نام باشگاه به همان نام سابق فجر سپاسی بازگشت.
فجر سپاسی شیراز
نام کامل باشگاه فرهنگی ورزشی
فجر شهید سپاسی شیراز
بنیانگذاری ۱۳۶۷ با نام بهزاد[نیازمند منبع]
ورزشگاه حافظیه
شیراز
گنجایش ۲۰,۰۰۰[نیازمند منبع]
مالک سازمان بسیج مستضعفین
مدیرعامل پرچم ایران جعفر جعفری
سرمربی پرچم ایران محمود یاوری
لیگ لیگ برتر فوتبال ایران
فصل قبل دوم (لیگ آزادگان)
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس اول
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس دوم

 

 

 

بهترین مقام این تیم در لیگ ایران در فصل ۷۸-۷۹ به دست آمد که این تیم در رده سوم آن دوره از لیگ قرار گرفت. این تیم یک بار هم در سال ۱۳۸۰ با قهرمانی در جام حذفی ایران در مسابقات جام برندگان جام آسیا حضور پیدا کرد که البته در آن مسابقات با قبول شکست از تیم السد قطر از دور رقابت‌ها حذف گردید.

 

 





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

باشگاه فوتبال فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در شهر اصفهان پایه‌گذاری شده‌است. این باشگاه هم‌اکنون در لیگ برتر فوتبال ایران (جام خلیج فارس) بازی می‌کند. مالک این باشگاه، مجتمع فولاد مبارکه است.

سپاهان پر افتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر ایران با سه مقام قهرمانی در دوره های دوم، نهم و دهم است و اولین تیم ایرانی است که به فینال لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی راه یافت. این تیم پر افتخارترین تیم دههٔ ۱۳۸۰ فوتبال ایران و اولین و تنها باشگاهی است که توانست در فصل ۹۰-۸۹ از عنوان قهرمانی خود در لیگ برتر دفاع کند و برای دومین سال متوالی قهرمان شود.

سپاهان در ایران به عنوان باشگاهی با مدیریت با ثبات، منظم و اصولی شناخته شده و با قهرمانی در فصل ۸۲−۸۱ به عنوان اولین قهرمان غیر تهرانی در تاریخ ایران به پرچمدار پایان دادن به سلطه بی چون و چرای دو تیم استقلال و پرسپولیس بر فوتبال ایران تبدیل شد.

 

سپاهان
Sepahan New Logo.svg
لقب(ها) طوفان زرد آسیا
رگبار طلایی
طلایی‌‎پوشان ایران
زرد طلائی
شیر زرد آسیا
بنیانگذاری ۱۳۳۲
ورزشگاه ورزشگاه فولادشهر
اصفهان
گنجایش ۱۵٬۰۰۰ نفر
مالک مجتمع فولاد مبارکه
مدیرعامل پرچم ایران علیرضا رحیمی
سرمربی پرچم کرواسی زلاتکو کرانچار
لیگ لیگ برتر ایران
فصل قبل لیگ برتر ایران، قهرمان
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس اول
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس دوم

 

 

 

این تیم در سال ۱۳۳۲ توسط محمود حریری بازیکن اصفهانی تیم ملی فوتبال ایران و شاهین تهران تاسیس شد.

ابتدا نام باشگاه شاهین انتخاب شد چون شعبه‌ای از شاهین تهران بود. در سال ۱۳۴۲ به عنوان نماینده اصفهان جهت شرکت در مسابقات قهرمانی ایران به تهران آمد و بعد از تساوی ۱-۱ با تهران قهرمان شد. در سال ۱۳۴۶ باشگاه شاهین تهران منحل شد و شاهین اصفهان برای جلوگیری از انحلال مجبور به تغییر نام شد و نام سپاهان را که از نام‌های قدیمی شهر اصفهان بود برگزید. 

 
باشگاه شاهین اصفهان

 
بازیکنان سپاهان در بازی مقابل هما در جام تخت جمشید سال

این تیم تا سال ۱۳۵۰ چهارده بار قهرمان باشگاههای اصفهان شد و در سال ۱۳۵۰ به عنوان نماینده اصفهان در مسابقات انتخابی لیگ شرکت کرد. پس از غلبه بر استقلال اهواز در فینال توانست جواز صعود به لیگ را بگیرد و در میان هشت تیم لیگ، پنجم شد. در سال ۱۳۵۰ عازم اولین سفر خارجی شد و در تورنمنت چلنج شیپ هند به مقام نایب قهرمانی رسید. برای شرکت در لیگ تخت جمشید، تیم ذوب آهن به دلیل برخورداری از امکانات بیشتر انتخاب شد و آنها مجبور به حضور در لیگ دو شدند و در نهایت قهرمان لیگ دو شدند و وارد جام تخت جمشید شدند.

در دهه ۱۳۶۰ زیر سایه تیم تازه ظهور کرده تام اصفهان بودند و در این مدت مسعود تابش رهبری تیم را به عهده داشت. با شروع مسابقات لیگ آن‌ها یکی از تیم‌های همیشه حاضر در لیگ بودند.فعاليت های فرهنگی، ورزشی باشگاه تا اواخر سال ۱۳۷۱ ادامه داشت تا اينکه بدلیل شرایط اقتصادی بوجود آمده و با در نظر گرفتن مصالح باشگاه که در اصل بر حفظ نام سپاهان بود، از اوایل سال ۱۳۷۲ این باشگاه تحت حمایت و مدیریت کارخانه سیمان سپاهان قرار گرفت و با نام باشگاه فرهنگی ورزشی سیمان سپاهان به فعالیت خود ادامه داد. در این سال‌ها کارخانه سیمان سپاهان حمایت مالی از تیم را به عهده گرفت و تا سال ۱۳۷۹ این حمایت ادامه یافت. تغییر شرایط اقتصادی کشور و عرضه شدن سهام کارخانه سیمان سپاهان ديزيچه در بورس سهام و عدم تمایل سهامداران جدید این کارخانه به باشگاه‌داری سبب گردید تا امتیاز باشگاه به فولاد مبارکه واگذار گردد و نام باشگاه به فولاد مبارکه سپاهان تغییر کرد.

 

این تیم در سالهای ۱۳۸۳، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ با غلبه بر تیم‌های استقلال، پرسپولیس و صبا باطری در فینال توانست قهرمان جام حذفی شود که بدین ترتیب طی دهه اخیر با ۶ قهرمانی پرافتخارترین تیم ایران به حساب می آید.





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

گوگل (به انگلیسی: Google) شرکت سهامی عامی است که در زمینهٔ جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد که هر دوی آن‌ها در دانشگاه استنفورد به عنوان دانشجوی دکترا حضور داشتند و با نام «مردان گوگل» شناخته می‌شدند. گوگل در ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد و فروش اولیه سهام آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ انجام شد. لری پیج و سرگئی برین و اریک اشمیت قبول کردند که به مدت بیست سال، یعنی تا سال ۲۰۲۴ در کنار هم کار کنند. هدف گوگل از آغاز «سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس‌پذیر کردن آن‌ها برای عموم» بود، و شعار غیر رسمی شرکت (که توسط مهندس گوگل امیت پاتل ابداع شدو توسط پل بوچهیت از آن حمایت شد) «شرور نباشید» بود. در سال ۲۰۰۶ شرکت به محل جدید و کنونیش در مانتین ویو، کالیفرنیا منتقل شد.

گوگل بر گرفته شده از واژهٔ گوگول که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف و اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد.گوگل به طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است،و روزانه برروی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو، و حدود ۲۴ پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد.نتیجه رشد سریع گوگل از بدو ثبت شدن شرکت، زنجیره‌ای از محصولات، خرید و شراکت با شرکت‌های دیگر بود. این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند سرویس ایمیل جی‌میل و شبکه‌های اجتماعی مانند اورکات و به تازگی گوگل باز و گوگل پلاس را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزارهای رومیزی نیز توسعه پیدا کرد، با برنامه‌هایی مانند مرورگر وب گوگل کروم، سازماندهی و ویرایشگر تصاویر پیکاسا و پیام‌رسان فوری گوگل تاک. گوگل برروی سیستم عامل موبایل اندروید که در بسیاری از تلفن‌های همراه استفاده می‌شود، در کنار سیستم عامل گوگل کروم که با نام Cr-۴۸ هم شناخته می‌شود نظارت دارد.

الکسا وبگاه گوگل در آمریکا (google.com) را به عنوان پربازدیدکننده‌ترین سایت اینترنت در فهرستش قرار داده‌است، همچنین وبگاه‌های گوگل در کشورهای دیگر مثل هند google.co.in (که در رتبه چهاردهم قرار دارد) به عنوان پربازدیدکننده‌ترین سایت در هند و یا google.co.uk به عنوان پربازدیدکننده‌ترین سایت در انگلیس و خیلی سایت‌های دیگر آن پربازدیدکننده‌ترین در کشور خود هستند و در فهرست برترین صد سایت دنیا قرار دارند. سایر متعلقات گوگل مانند یوتیوب (رتبه سوم در الکسا) یا بلاگر (رتبه ششم در الکسا) و اورکات نیز در این فهرست قرار دارند گوگل همچنین توسط برندز به عنوان دومین برند باارزش دنیا شناخته شده‌است. شکل تجارت کنونی گوگل و خدماتی که ارائه می‌دهد باعث انتقاد از این شرکت در موضوعاتی مانند حریم، حق تکثیر، و سانسور شده‌است.

 

شرکت گوگل
Google Inc.
نوع شرکت شرکت سهامی عام
محدوده فعالیت جهانی
بنیانگذاری منلو پارک، کالیفرنیا
(سپتامبر ۱۹۹۸)
بنیانگذار(ها) سرگئی برین
لری پیج
شعبه مرکزی گوگل‌پلکس، کالیفرنیا
افراد مهم لری پیج
(مؤسس و مدیر عامل)
اریک اشمیت
(رئیس هیئت مدیره)
سرگئی برین
(مؤسس)
محصولات جستجوگر، سیستم‌عامل گوگل کروم، گوگل ارت، نکسوس اس، جی‌میل
درآمد سود ۲۹٫۳۲۱ میلیارد دلار (۲۰۱۰)
سود خالص سود ۱۰٫۳۸۱ میلیارد دلار (۲۰۱۰)
دارایی کل سود ۵۷٫۸۵۱ میلیارد دلار (۲۰۱۰)
شمار کارکنان ۲۴٬۴۰۰ (۲۰۱۰)
شرکت‌های وابسته یوتیوب، دابل‌کلیک، موتورولا موبیلیتی، اندروید، پیک‌نیک، ادموب
شعار شرور نباشید
وب‌گاه www.google.com





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

اداره بازرسی فدرال و یا پلیس فدرال آمریکا (به انگلیسی: Federal Bureau of Investigation) معروف به اف‌بی‌آی از نهادهای دولتی ایالات متحده آمریکا است.

این اداره در ابتدا وظیفه تحقیق از وزارت دادگستری آمریکا را بر عهده داشت اما بعد از انتصاب جان ادگار هوور در سال ۱۹۲۴ به ریاست آن، به تدریج کنگره ایالات متحده آمریکا بر وظایف آن افزوده و از سال ۱۹۳۵ به بعد وظیفه رسیدگی هاي مربوط به قوانین فدرال و همجنين اقدام علیه امنیت داخلی آمریکا به این نهاد
اداره بازرسی فدرال
نشان سازمان
نشان سازمان
مشخصات سازمان
تاسیس ۱۹۰۸
تعداد کارکنان نزدیک به ۳۱۰۰۰
وبگاه رسمی
www.fbi.gov
محول شد.

 

 
مقر فرماندهی اف بی آی در ساختمان ادگار هوور در شهر واشینگتن دی سی




تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

دانشگاه آکسفورد (به انگلیسی: University of Oxford) که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد، قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان به شمار می‌رود. با این که تاریخ دقیق تاسیس این دانشگاه معلوم نیست اما قدیمی‌ترین اسناد باقی مانده از گذشته نشان می‌دهد که از سال ۱۰۹۶ فرایند آموزش در آکسفورد جریان داشته است.دانشگاه آکسفورد در زمرهٔ برترین مراکز آکادمیک در جهان شمرده می‌شود.

دانشگاه آکسفورد
University of Oxford
Oxford University.svg
 
شعار Dominus Illuminatio Mea
«خداوند، راهنمای من است»
تأسیس مشخص نیست. احتمالاً ۱۰۹۶ میلادی
نوع سراسری (دولتی)
مبالغ اعطایی ۳٫۶ میلیارد پوند
رئیس بارون کریس پاتن
دانشجویان ۱۸٬۴۳۱
کارشناسی ۶٬۷۶۸
مکان آکسفورد، آکسفوردشایر پادشاهی متحده
وب‌گاه www.ox.ac.uk

 

 

 
نمایی از ساختمان ردکلیف کمرا که در سال‌های ۱۷۳۷ تا ۱۷۴۹ توسط جیمز گیبز، یکی از مشهورترین معماران تاریخ انگلستان، در دانشگاه آکسفورد ساخته شد.

 

 

 

محوطه تام کوآد در زمستان.

 

 

 

 





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

پارسی گو گرچه تازی خوشتر است   عشق را خود صد زبان دیگر است

 

 

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی (‎۶ ربیع‌الاول ۶۰۴، بلخ یا وخش - ۵ جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری، قونیه) از مشهورترین شاعران فارسی‌زبان است. نام کامل وی «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده و در دوران حیات به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شده‌است. در قرن‌های بعد (ظاهراً از قرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولوی رومی» و «ملای رومی» برای وی به کار رفته‌است و از برخی از اشعارش تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند. زبان مادری وی پارسی بوده است .

 

جلال‌الدین محمد بلخی

تصویری پندارین از مولانا
زادروز ۶ ربیع‌الاول ۶۰۴ قمری
بلخ یا وخش
درگذشت ۵ جمادی‌الثانی ۶۷۲ قمری
قونیه
آرامگاه

قونیه ترکیه

‏۱۷٫۸۲″ ۳۰′ ۳۲°شرقی ‏۱۴٫۴۷″ ۵۲′ ۳۷°شمالی / ۳۲٫۵۰۴۹۵غرب ۳۷٫۸۷۰۶۸۶۱جنوب / -۳۲٫۵۰۴۹۵;-۳۷٫۸۷۰۶۸۶۱
لقب مولانا
مولوی
خَمُش
دوره خوارزمشاهیان
مذهب مسلمان
آثار مثنوی معنوی
دیوان شمس
فیه ما فیه

مولوی، پیونددهنده ملت‌ها

 
مولوی

مولوی خود زادهٔ بلخ یا وخش بود در خراسان بزرگ (که اکنون بخش‌هایی از آن واقع در افغانستان و تاجیکستان است)، و در زمان تصنیف آثارش (همچون مثنوی) در قونیه در دیار روم (واقع در ترکیهٔ امروزی) می‌زیست. با آنکه آثار مولوی به عموم جهانیان تعلق دارد، ولی ایرانیان و پارسی زبانان بهرهٔ خود را از او بیشتر می‌دانند، چرا که آثار او به زبان پارسی سروده شده، و از محیط فرهنگ ایرانی بیشترین تاثیر را پذیرفته‌است. داستانهای مثنوی عموما با فرهنگ ایران آن روزگار منطبق بوده‌است. داستان کبودی زدن قزوینی نمونه‌ای بارز از اینگونه تاثیر فرهنگی ایران بر مثنوی و مولوی است.





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (زادهٔ ۱۴ شهریور ۳۵۲، کاث، خوارزم - درگذشتهٔ ۲۲ آذر ۴۲۷، غزنیندانشمند بزرگ و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس و تاریخ‌نگار ایرانی سده چهارم و پنجم هجری است. بيرونی را بزرگ‌ترين دانشمند مسلمان و يكی از بزرگ‌ترين دانشمندان همه اعصار می‌دانند. همین‌طور او را پدر علم انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند.
ابوریحان بیرونی

تصویر ابوریحان بیرونی بر روی تمبر شرکت پست ایران
زادروز ۱۴ شهریور ۳۵۲
کاث، خوارزم
درگذشت ۲۲ آذر ۴۲۷
غزنین
ملیت ایرانی
نام‌های دیگر ابوریحان محمد بن احمد بیرونی
نقش‌های برجسته پدر علم انسان‌شناسی، زمین‌سنجی و هندشناسی.
بنیان‌گذار مکانیک تجربی و نجوم تجربی.
پیشگام در روان‌شناسی تجربی.
شرکت‌کننده در بسیاری از زمینه‌های علمی.
مذهب شیعه

 

 

 

بیرونی در ۱۴ شهریور ۳۵۲ خورشیدی (۲۹ ذیقعده ۳۶۲ قمری برابر ۵ سپتامبر ۹۷۳ میلادی) در خوارزم که در قلمرو سامانیان بود به دنیا آمد، و زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود، «بیرون» نام داشت. مرگش در غزنه در اوان انقلاب سلجوقیان و پادشاهی مسعود بن محمود غزنوی بوده‌است و برخی درگذشت او را در ۲۲ آذر ۴۲۷ خورشیدی (۲۷ جمادی‌الثانی ۴۴۰ قمری برابر ۱۳ دسامبر ۱۰۴۸ میلادی) می‌دانند.

تألیفات بیرونی به زبان عربی، یعنی زبان علمی و همه‌کس‌فهم عالم اسلام بوده‌است، مگر التفهیم که آن را به فارسی کرد مر ریحانه دختر حسین خوارزمی را که خواهندهٔ کتابی در نجوم بود. بیرونی خود التفهیم را به عربی ترجمه کرد

 

 

 

بیرونی دقّت و اصابت نظر خویش را مدیون مطالعات فلسفی بود، امّا او در فلسفه پیرو روش متعارف عهد خویش یعنی آن روش که به وسیله کندی و فارابی و نظایر آنان تحکیم و تدوین شده بود نبود؛ بلکه به باورهای ویژه و روش جداگانه و ایرادات خود بر ارسطو ممتاز است، وی همچنین از آثار فلسفی هندوان کتبی چون «شامل» را به عربی ترجمه نمود.

 

 

دانشنامه علوم چاپ مسکو، ابوریحان را دانشمند همه قرون و اعصار خوانده‌است. در بسیاری از کشورها نام بیرونی را بر دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و تالار کتابخانه‌ها نهاده و لقب «استاد جاوید» به او داده‌اند.

 

 

 

نوشته‌هایی از بیرونی در دست است که به وضوح در آن‌ها از گردش ِ زمین به دور ِ خودش نام برده می‌شود. در کتاب ِ «استیعاب الوجوه الممکنة فی صنعة الاسطرلاب» ابوریحان می‌گوید: «از ابو سعید سجزی، اُسطرلابی از نوع واحد و بسط دیدم که از شمالی و جنوبی مرکّب نبود و آن را اسطرلاب زورقی می‌نامید و او را به جهت اختراع آن اسطرلاب تحسین کردم چه اختراع آن متکی بر اصلی است قائم به ذات خود و مبنی بر عقیدهٔ مردمی است که زمین را متحرّک دانسته و حرکت یومی را به زمین نسبت می‌دهند و نه به کرهٔ سماوی. بدون شک این شبهه‌ای است که تحلیلش در نهایت ِ دشواری. و قولی است که رقع و ابطالش در کمال صعوبت است. مهندسان و علمای هیئت که اعتماد و استناد ایشان بر خطوط مساحیه(= مدارات و نصف النهارات و استوای فلکی و دایرةالبروج) است؛ در نقض ِ این شبهه و رد آن عقیدت بسی ناچیز و تهی دست باشند و هرگز دفع آن شبهه را اقامت برهان و تقریر دلیلی نتوانند نمود. زیرا چه حرکت یومی را از زمین بدانند و چه آن را به کرهٔ سماوی نسبت دهند در هر دو حالت به صناعت آنان زیانی نمی‌رسد و اگر نقض این اعتقاد و تحلیل این شبهه امکان پذیر باشد موکول به رای فلاسفهٔ طبیعی دان است.»

ضمنا بیرونی در کتاب «الاسطرلاب» روشی برای محاسبهٔ شعاع زمین ارائه می‌کند (بوسیلهٔ افت ِ افق وقتی از ارتفاعات به افق نگاه می‌کنیم). بعدها در کتاب ِ «قانون مسعودی» ابوریحان عملی کردن این روش توسط خود را گزارش می‌دهد

اندازه گیری ِاو یک درجهٔ سطح زمین را ۵۸ میل بدست آورده‌است که با توجه به اینکه هر میل عربی ۱۹۷۳٫۳ متر است، شعاع ِ زمین ۶۵۶۰ کیلومتر (بر حسب ِ واحدهای ِ امروزی) به دست می‌آید که تا حد ِ خوبی به مقدار ِ صحیح ِ آن نزدیک است

خورشیدگرفتگی هشتم آوریل سال ۱۰۱۹ میلادی را در کوههای لغمان (افغانستان کنونی) رصد و بررسی کرد و ماه‌گرفتگی سپتامبر همین سال را در غزنه به زیر مطالعه برد

 

 

اپیکتوگرام یعنی چگال سنج آلت برای سنجش وزن مخصوص در فیزیک را اختراع نمود که با آن وزن مخصوص چیزها تعین می‌شود از اختراعات اوست

 

بیرونی در فصل ۴۷ کتاب تحقیق ماللهند تلاش می‌کند که از دید یک طبیعی دان به توضیح این که چرا نزاع‌های مهاباراتا «باید رخ میداد» بپردازد. او در آن کتاب به توضیح روندهای طبیعی و از جمله نظرات زیست شناختی مربوط به تکامل (فرگشت) می‌پردازد. برخی از اندیشمندان نظرات بیرونی را با داروینیسم و انتخاب طبیعی قابل قیاس می‌دانند. یکی از این نظرات مشابه با نظریه بنیادین مالتوس درباره عدم تناسب میان نسبت تولید مثل و نیازهای ابتدایی حیات است. بیرونی می‌گوید

  • «حیات جهان بستگی به دانه افشانی و زاد و ولد دارد. با گذشت زمان هر دوی این فرایندها افزایش می‌یابند. این افزایش نامحدود است حال آنکه جهان محدود است.»

او سپس به این اصل موجودات زنده اشاره می‌کند.

  • «هنگامی که گروهی از گیاهان یا جانوران دیگر تغییری در ساختمانشان رخ ندهد و گونه ویژه نامیرایی را بوجود آورند، اگر یکایک اعضای این گونه‌ها به جای آنکه تنها بدنیا بیایند و از بین بروند، به زاد وولد بپردازند و چندین بار، چندین موجود همانند خود را بوجود آورند، بزودی تمام دنیا از همان یک گونه گیاهی یا جانوری پر خواهد گشت و آنها هر قلمرویی که بیابند تسخیر خواهند کرد.»

بیرونی سپس به تشریح انتخاب مصنوعی می‌پردازد.

  • «کشاورز زرع خود را بر می‌گزیند و تا جایی که می‌خواهد به کشت و ذرع آن می‌پردازد و آنچه را که نمی‌خواهد ریشه کن می‌کند. جنگل دار شاخه‌هایی که به نظرش برگزیده هستند را نگه می‌دارد و سایر شاخه‌ها را می‌برد. زنبورها افرادی از گروه را که تنها می‌خورند ولی کاری برای کندویشان نمی‌کنند، می‌کشند.»

وی سپس نظر خود را در باره طبیعت اعلام می‌کند. با کمی توجه می‌توان دلمشغولی‌های داروین در باره انتخاب طبیعی را در این عبارات باز یافت.

  • «طبیعت به شیوه‌ای مشابه عمل می‌کند، ولی در تمامی شرایط رویکردش در مورد همه یکسان است. او اجازه نابودی برگ و میوه را می‌دهد و بدین طریق جلوی آنها را برای تولید آنچه هدف نهاییشان است می‌گیرد. طبیعت آنها را نابود می‌کند تا جایی برای دیگران باز نماید.»




تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

باشگاه فوتبال استقلال تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۲۴ در شهر تهران بنیانگذاری شده‌است. استقلال پیش از انقلاب ایران تاج نام داشت. باشگاه فوتبال استقلال بعد از باشگاه راه‌آهن قدیمی‌ترین تیم باشگاهی در ایران به حساب می‌آید.

این باشگاه هم‌اکنون در لیگ برتر ایران بازی می‌کند. استقلال با دو قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (۱۹۷۰ و ۹۱-۱۹۹۰) و دو نایب قهرمانی (۹۲-۱۹۹۱ و ۹۹-۱۹۹۸) و دو مقام سومی (۱۹۷۱ و ۲۰۰۲) پرافتخارترین باشگاه فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی و دومین باشگاه پرافتخار تاریخ قاره آسیا محسوب میشود. [۳][۸][۹] استقلال همچنین با هفت قهرمانی در بالاترین دسته فوتبال ایران (لیگ منطقه‌ای یک بار، جام تخت جمشید یک بار، لیگ قدس یک بار، جام آزادگان ۲ بار و لیگ برتر ۲ بار) دومین تیم پرافتخار در لیگ ایران و با ۵ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی، پرافتخارترین تیم در جام حذفی ایران است.

رقیب سنتی این باشگاه، پرسپولیس است. این دو باشگاه پرطرفدارترین و پرافتخارترین تیم‌های فوتبال ایران و برگزارکنندهٔ شهرآورد تهران هستند. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال این باشگاه را پس از الهلال عربستان و یوکوهاما مارینوس ژاپن، سومین باشگاه برتر فوتبال آسیا در قرن بیستم اعلام کرده‌است. همچنین این فدراسیون، باشگاه فوتبال استقلال را با ۵۹۳ امتیاز در رتبه ۲۸۰ مین باشگاه جهان در طی ۱۰ سال گذشته قرار داد که بر این اساس بعد از باشگاه سپاهان که در رده ۲۳۷ جهان قرار دارد، تیم استقلال تهران دومین باشگاه فوتبال برتر ایرانی در طی ۱۰ سال اخیر می‌باشد. همچنین این باشگاه در مجموع امتیازات تیم‌ها در تاریخ لیگ برتر، در رتبه نخست قرار دارد و در مجموع تمام ادوار لیگ برتر ایران صاحب بیشترین گل زده و بیشترین برد میباشد.

 

استقلال
Esteghlal Tehran FC Logo.png
نام کامل باشگاه باشگاه فوتبال استقلال تهران
لقب (ها)

پسران آبی

اس اس

تاج

آبی‌پوشان

تاریخ تأسیس ۲ مهر ۱۳۲۴ با نام دوچرخه‌سواران
نام ورزشگاه

ورزشگاه آزادی

(گنجایش:۹۰،۰۰۰ نفر)
مالک سازمان تربیت بدنی
مدیرعامل پرچم ایران علی فتح‌الله‌زاده
مربی پرچم ایران پرویز مظلومی
لیگ جام خلیج فارس
آدرس اینترنتی fcesteghlal.ir
افتخارات ۲ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی و ۲مقام سومی در لیگ قهرمانان آسیا، ۷ قهرمانی در لیگ ایران، ۵ قهرمانی در جام حذفی
 
Kit left arm uhlsport mythos whitelines.png
Team colours
Kit body uhlsport mythos whitelines.png
Team colours
Kit right arm uhlsport mythos whitelines.png
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس اول
Kit left arm uhlsport mythos bluelines.png
Team colours
Kit body uhlsport mythos bluelines.png
Team colours
Kit right arm uhlsport mythos bluelines.png
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس دوم
Soccerball current event.svg فصل جاری

 

 

 

 
ناصر حجازی اسطوره فوتبال ایران

 

 

در سال ۱۳۲۳ تعدادی از دوچرخه‌سواران باسابقه و عنوان دار قهرمانی کشور با تصمیم برای ایجاد یک مرکز گردهمایی دوستانه و سازماندهی فعالیت‌های مرتبط با دوچرخه‌سواری نام «کلوپ دوچرخه سواران» را بگزیدند.  باشگاه دوچرخه سواران در ۴ مهر ۱۳۲۳ توسط چند جوان نظامی و دانشجوی دوچرخه‌سواری در تهران تاسیس شد و در ابتدا فقط به دوچرخه‌سواری اختصاص داشت. اما بعدا رشته‌های دیگر از جمله فوتبال نیز به به فعالیت‌های باشگاه اضافه شدند و این درحالی بود که علی دانائی‌فرد باشگاه فوتبال نور را هدایت می‌کرد که بعد از شکست تیم کارگر آبادان مورد توجه دوچرخه‌سواران قرار گرفت و با مذاکرات قرار بر آن شد تا از آن پس تیم نور تحت عنوان تیم فوتبال دوچرخه سواران فعالیت کند تیم فوتبال دوچرخه‌سواران از ابتدا با لباس آبی رنگ در مسابقات حاضر و در میان تیم‌های شاهین، سرباز و دارایی در رقابت‌های اصلی فوتبال ایران بازی می‌کرد. اولین بازی رسمی تیم دوچرخه سواران در ۱۵ اسفند ۱۳۲۸ و در برابر تیم شاهین و در حضور بیش از ۲۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه امجدیه برگزار شد که در آن دیدار تیم دوچرخه سواران توانست با نتیجه ۱-۰ پیروز شود.

 

در سال ۱۳۲۸ پرویز خسروانی امتیاز باشگاه دوچرخه‌سواران را در اختیار گرفت و نام آن بعد از بحث و رای‌گیری بین اعضای هئیت مدیره به «تاج» تغییر و به ثبت رسید. مدیر باشگاه، سروان پرویز شیخوان بود. حضور افرادی نظیر اسدالله علم، نخست وزیر وقت در هئیت مدیره باعث شد تا بودجه قابل توجهی در اختیار باشگاه قرار گیرد.

 

پس از انقلاب ۱۳۵۷ با مشورت برخی از بازیکنان قدیمی باشگاه (ازجمله منصور پورحیدری کردنوری و جلالی) نام تاج به استقلال تغییر پیدا کرد

 





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۴۲ در شهر تهران، پایتخت ایران بنیانگذاری شده‌است. این تیم که پیروزی نیز نامیده می‎شود، زیرمجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران است.

پرسپولیس در جام خلیج فارس بازی می‌کند و پس از سال ۱۳۴۷، در تمامی دوره های برگزارشده بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران، حضور داشته‌است. این باشگاه پرافتخارترین و پرهوادارترین باشگاه‌ فوتبال در ایران است و شهرآورد اين تيم با استقلال، مهمترین بازی باشگاهی در ایران است. همچنین بر پایه گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا، پرسپولیس به عنوان یکی از پرهوادارترین تیم فوتبال آسیا برگزیده شد و پس از دالیان چین و الهلال عربستان در رتبه‌ی سوم قرار گرفت.

پرسپولیس از آغاز تاریخ خود، ۹ بار در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران به قهرمانی رسید (یک جام منطقه‌ای، ۲ جام تخت جمشید، ۴ جام آزادگان و ۲ جام خلیج فارس) و از این جهت رکورددار است. ۵ بار قهرمانی در جام حذفی ایران و یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا از دیگر قهرمانی‌های مهم پرسپولیس‌اند.

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال این باشگاه را پس از الهلال عربستان، یوکوهاما مارینوس ژاپن و استقلال در رده ۴ام برترین باشگاه‌های فوتبال آسیا در قرن بیستم اعلام کرده‌است

 

 
Persepolis Teheran Logo.svg
نام کامل باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران
لقب(ها)

ارتش سرخ

سرخپوشان

سرخپوشان پايتخت

بنیانگذاری دی ۱۳۴۲
ورزشگاه ورزشگاه آزادی
تهران
گنجایش ۹۰٬۰۰۰ نفر
مالک وزارت ورزش و جوانان
مدیرعامل پرچم ایران محمد رویانیان
سرمربی پرچم ترکیه مصطفی دنیزلی
لیگ لیگ برتر ایران
فصل قبل لیگ برتر ایران، ۴ام
Kit left arm cska home 1011.png
Team colours
Kit body persp home 2010.png
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس اول
Kit left arm cska home 1011.png
Team colours
Kit body persp home 2010.png
Team colours
 
Team colours
Kit shorts cska away 1011.png
Team colours
 
Team colours
لباس دوم
Kit left arm cska away 1011.png
Team colours
Kit body pers white 2010.png
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
 
Team colours
لباس سوم
Soccerball current event.svg فصل جاری

 

 

 

 

باشگاه ورزشی پرسپولیس متعلق به «شرکت سی.آر.سی» در دی ماه سال ۱۳۴۲ به دست علی عبدُه در اوین و جاده قدیم شمیرانات بنیانگذاری شد. باشگاه اصلاً در بولینگ و چند ورزش دیگر فعال بود (بولینگ عبده) و یک تیم فوتبال در دسته دوم تهران داشت.[۱۸][۱۲][۱۹][۲۰] در آن سو، و در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۴۶؛ باشگاه شاهین که در دهه ۱۳۴۰ بازیکنان زیادی در تیم ملی ایران داشت و در میان مردم محبوب بود، به دستور سازمان ورزش و تفریحات ایران رسماً منحل شد. با رایزنی‌های عبده با پرویز دهداری (مربی شاهین) و مسعود برومند (سرپرست شاهین)، بیشتر بازیکنان باشگاه شاهین به پرسپولیس پیوستند و باعث شهرت و محبوبیت آن شدند.

دهداری مربی و برومند سرپرست پرسپولیس شدند و باشگاه توانست در مسابقات رده‌بندی دسته‌های کشور در گروه خود اول شود و به بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران راه یابد. آن‌ها در مسابقات قهرمانی آسیا (مسابقاتی که میان تیم‌های ایرانی برای شرکت در جام باشگاه‌های آسیا برگزار شد) نیز قهرمان شدند و به عنوان نخستین نماینده ایران به جام باشگاه‌های آسیا رفتند.

در سال ۱۳۴۸، محمود خیامی، مدیر کارخانه ایران ناسیونال که از هواداران شاهین بود تصمیم گرفت برای تبلیغ خودروی تازه‌تولید پیکان از بازیکنان پرسپولیس استفاده کند و پس از امضای پروتکل همکاری با عبده بازیکنان پرسپولیس به شکل دسته‌جمعی به باشگاه پیکان کوچیدند و با این تیم موفق به کسب مقام قهرمانی در جام جام باشگاه‌های تهران ۱۳۴۸ شدند، در حالی که پرسپولیس در جایگاه یازدهم قرار گرفت. یک سال بعد بازیکنان به پرسپولیس بازگشتند و تحت رهبری حسین فکری، پس از تاج در جای دوم جام باشگاه‌های تهران ۱۳۴۹ قرار گرفتنددر همین سال دست پرسپولیس از جام منطقه‌ای هم کوتاه ماند.دهه ۱۳۵۰ تا انقلاب

 
بازیکنان پرسپولیس در سال ۱۳۵۰. پرسپولیس در این سال با ۱۳ پیروزی و ۱ شکست از ۱۴ بازی جام منطقه‌ای ایران ۱۳۵۰ به نخستین قهرمانی تاریخ خود رسید.[۲۹]

در سال ۱۳۵۰، پرسپولیس تحت مربیگری آلن راجرز در دومین دوره جام منطقه‌ای به قهرمانی رسید. یک سال بعد، عبده اعلام کرد باشگاه پرسپولیس حرفه‎ای است و بازیکنانش فقط در بازی‎های حرفه‌ای شرکت خواهند کرد. بنابراین بازیکنان به دو دسته تقسیم شدند و عده‎ای در تیم حرفه‎ای و عده‌ای در تیم آماتور عضویت یافتند. در آن سال مسابقات فوتبال کشوری در ایران برگزار نگردید، و پرسپولیس که در جام باشگاه‌های تهران ۱۳۵۱ با تیم آماتورهایش شرکت کرده‌بود، در میان ۱۶ تیم در جای یازدهم قرار گرفت. در آن دوره پرسپولیس در ورزشگاه اختصاصی خود موسوم به ورزشگاه آپادانا تمرین می‎کرد و عبده برای فعال نگه‎داشتن تیم اصلی، باشگاه‎های صاحب‌نامی همچون سائوپائولو و چلسی را برای بازی دوستانه به تهران آورد. اما در سال ۱۳۵۲ به دلیل عدم وجود زیرساخت‎های فوتبال حرفه‎ای در ایران و اعتراض خسروانی به آتابای، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران عبده پس از فروش ورزشگاه باشگاه فعالیت حرفه‎ای پرسپولیس را منحل کرد.

پرسپولیس در این سال‎ها، کم‎کم از مکتب شاهین فاصله گرفت.

جام تخت جمشید در سال ۱۳۵۲ بازگشایی شد. در ۵ دوره‌ای که از این جام برگزار شد، پرسپولیس همواره از بهترین تیم‌ها بود و به ۲ قهرمانی (۱۳۵۲ و ۱۳۵۴) و ۳ نایب‌قهرمانی (۱۳۵۳، ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶) رسید

جام تخت جمشید ۱۳۵۷ نیز در حال انجام بود که با روی‌دادن انقلاب نیمه‌کاره ماند. پرسپولیس در این جام با یک امتیاز کمتر از شهباز دوم بود.

پرسپولیس تا پایان جام تخت جمشید پرافتخارترین باشگاه فوتبال ایران بود.

 

 

پس از انقلاب، باشگاه تحت تاثیر آن قرار گرفت و لیگ کشوری فوتبال ایران منحل شد. بسیاری از بازیکنان تیم عوض شدند، اما توانستند در جام شهید اسپندی (۱۳۵۸) قهرمان شوند. با آغاز جنگ ایران و عراق و دهه ۱۳۶۰، لیگ فوتبال سراسری ایران همچنان تعطیل بود (تا سال ۱۳۶۸ که جام قدس برگزار گردید) و پرسپولیس تنها در جام باشگاه‌های تهران شرکت می‌کرد. این باشگاه در ۱۰ دوره برگزاری این جام در دهه ۶۰، به ۷ قهرمانی و ۲ نایب‌قهرمانی دست یافت.[۲۳][۳۶] در سال ۱۳۶۶، پرسپولیس در کنار قهرمانی در جام حذفی تهران و جام باشگاه‌های تهران، موفق به کسب اولین قهرمانی خود در جام حذفی ایران هم شد تا در یک سال ۳ جام بگیرد.

دهه ۱۳۷۰

دهه ۱۳۷۰، برای باشگاه موفقیت‌آمیز بود و با یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا آغاز شد. پرسپولیس در ۱۰ دوره جام آزادگان شرکت کرد و به ۴ قهرمانی و ۳ نایب‌قهرمانی دست‌یافت. این باشگاه در این سال‌ها از پایه‌های اصلی تیم ملی فوتبال ایران بود،تا جایی که در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه ۹ نفر از ۲۲ بازیکن ایران در آن زمان عضو این تیم بودند. پرسپولیس در این دهه به ۲ قهرمانی جام حذفی و ۳ بار سومی جام باشگاه‌های آسیا نیز دست یافت.دهه ۱۳۸۰

 
پرسپولیس با برد در هفته پایانی ۸۷-۸۶ برابر سپاهان پس از ۶ سال نخستین قهرمانی‌اش را به دست آورد.[۴۱]

با آغاز دهه ۱۳۸۰، لیگ برتر فوتبال ایران راه‌اندازی شد و پرسپولیس در نخستین دوره آن قهرمان شد.فصل بعد، پرسپولیس از نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا حذف شد و در لیگ نتایج خوبی نگرفت. این سال‌ها آغاز دورانی بود که سالنامه رسمی باشگاه آن را «دوران جدال با بحران» نامیده‌است، تا جایی که پرسپولیس حتی مقام ۹ام لیگ را هم تجربه کرد. دو فصل بعد، پرسپولیس پس از ۶ سال دوری از جام در جام خلیج فارس ۸۷-۱۳۸۶ به قهرمانی رسید و این دهه را با دو قهرمانی متوالی در جام حذفی (۸۹-۱۳۸۸ و ۹۰-۱۳۸۹) به پایان برد.

 





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

در دیانت بهائی جهنم دارای تعبیری متفاوت از اسلام است. بهائیان به جهنم به عنوان تنبیه‌گاهی که انسان در آن آزار و اذیت جسمانی شود اعتقاد ندارد و جهنم را کاملاً روحانی می‌دانند. آن‌ها اعتقاد دارند که روح گناهکار پس از مرگ در مراتب پایین جهان بعدی می‌ماند و صعود نمی‌کند و عدم رضای خدا از اعمال انسان در دنیا سبب واپس‌ماندن روح در دنیای بعد از مرگ و همانا باعث عذاب آن است و جهنم همین است

 

"جهنم" شكل عربي شده ي واژه ي "گِهينُّم" در زبان عبري است. زبان كهن تر و از همان شاخه ي زبان هاي سامي در منطقه ي بين النهرين و به معني: "دره ي پسر هينّوم" [“Valley of the Son of Hinnom”]

اين دره در شهر اورشليم، و در جنوب كوه صهيون واقع است، كه در زمان هاي قديم محل سوزاندن زباله هاي شهر بوده. بعد ها، افراد آن منطقه، بر اساس اعتقاد خود، جنازه ي كساني را كه از رستگاري نوميد شده بودند، مثل آدمهايي را كه دست به خودكشي مي زدند، در اين مكان مي سوزاندند.

اما اتفاق هاي ديگري هم در اين منطقه رخ مي داد. محل عبادت آن دسته از قوم بني اسرائيل هايي بود كه به دين هاي كنعاني و فنيقي ايمان داشتند و پيكره هايي از خداهاي آنها را مانند، "مُلِك" و "باآل" [Ba’ — در اين دره ساخته بوده و عبادت مي كردند.

ولي اندك اندك، ناداني قوت گرفت و منجر به پي آمدهاي دهشناكي شد، و آنها در آن مكان، قرباني كردن را شروع كردند، و روزي، شخصي به نام هينّوم، فرزند خود را در آنجا قرباني كرد، و از آن پس، آن نقطه را "دره ي پسر هينّوم" ناميدند. Gey Ben-Hinnom ĝ-ben-hinnōm يا valley of the son of Hinnom

بعدها، واژه ي "پسر" نيز از آن كم شد، و به "گِهينُُّم" ]"دره ي هينّوم" كوتاه شد.

اينكه در ابتدا، آن دره، براي مردم، محلي براي از بين بردن زباله هاي خود بوده، و بعد، از روي خرافات و ناداني، آن را به عبادت گاه و قربان گاه تبديل كرده اند؛ يا اينكه، بر عكس، از عبادتگاهي به زباله داني پيشرفت كرده، خيلي آشكار نيست، و بسته به گمان و بينش ما دارد.

اما، شايد نكته مهم اين باشد كه كل اين ماجرا ها، بعد از سليمان و داودِ قصه هاي سامي ها شروع مي شود كه مربوط به سه هزار سال پيش اند، و مي توان منشا "گِهينُّم" را در زبان پارسي كهن يافت. چرا كه بسياري از واژگان و آئين هاي زبان و فرهنگ آريايي، در دوران هاي بعدي، به زبان و فرهنگ ِ مردم منطقه هاي ديگر از جمله يوناني و عبري راه پيدا كرد.

واژه ي اوستايي گَئِثانَني [gaeθā كه در زبان كهن سانسكريت هم با كمي دگرگوني آوايي وجود دارد، در بر گيرنده ي ريشه ي واژگاني مانند "گيتي"، "كيهان" و "جهان"، و به معناي "جهان هاي زيرين" است كه به باور آريايي ها به هفت طبقه بودن دنياي مردگان اشاره دارد كه مكاني است سرد كه خود انعكاس دهنده ي ذهنيت ايراني ها ي باستان است كه با توجه به موقعيت جغرافيايي زندگي خود، زمستان و سرما را سخت و عذاب آور مي دانستند، بر خلاف قوم هاي سامي و اسرائيلي كه از گرماي سوزان رنج مي بردند.

بهرحال، "جهنم"، كه گهگاه بصورت "جهنم دره" در زبان فارسي متداول است، دره اي در اورشليم است كه در حال حاضر يكي از مراكز گردش گري آن شهر محسوب مي شود. حتي افرادي در آن قربان گاه روزگاران قديم، دراز مي كشند تا تصويري از ناداني جنايتكارانه ي پيشينيان را بازسازي كنند.





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

جهنم، واژه‌ای ست عبری גי(א)-הינום‎ Gêhinnôm گِ +هینوم = درهٔ هینوم، دره‌ای در بیرون از اورشلیم که راه به سمت بیت‌لحم از آنجا پیموده می‌شود. کودکان زمانی در آنجا برای خدایی به نام مُلِخ (ارمیا ۷:۳۱) قربانی می‌شده‌اند. و بعدها در آنجا آتشی متداوم در گرفت. ازین رو تصویری شد برای دوزخ(شئول در عبری) مکانی برای محکومیت و انقراض گنهکاران(متی ۱۸:۸). "جهنم"، كه گهگاه بصورت "جهنم دره" در زبان فارسي متداول است، دره اي در اورشليم (بیت المقدس) است.از ۱۸۰۰ سال پیش از مسیح، دین زرتشت سخن روز قیامت را مطرح کرده و آتشگاهی را توصیف میکند که انسان های نیک آتش آنرا چون شیر و عسل و انسان های پلید چون آهن گداخته بر جان خود احساس میکنند. روح مرده سه روز در کنار جسد میماند و سحر گاهان روز چهارم به سوی پل چینوت در قله کوه البرز (دماوند؟) روان میشود. در آنجا در دادگاهی در حضور ایزدان سروش، رشن و اشتاد و نظارت ایندرا و میترا برگزار و با ترازو به کارهای نیک و زشت او رسیدگی می‌شود تا بتوان دید کدامین کفه ترازو سنگین تر است. سپس انسان نیک سرشت از راهی نورانی به سوی پردیس (بهشت) و انسان گناهکار به دره ای پرتاب میشود و دیو ها او را از آنجا به دوزخ میرانند. جایی که در آن روح گناهکار پس از تنبیه آتشین، ترمیم و برای میلادی نو آماده میشود. (نقطه تضاد با برخی ادیان از جمله مسیحیت که این برداشت از دین زرتشت را تبدیل به دوزخ ابدی نموده)

 

جهنم هفت طبقه دارد و هر چه پایین تر برود، جای افراد بدتر است.

عذاب‌های دوزخ هم روحی اند هم جسمی. برخی جهنمیان همیشه در آنجا می‌مانند و برخی دیگر پس از مدتی بخشوده می‌شوند و به بهشت می‌روند

تنها راه خلاصی از جهنم یا پایان کیفر مقرر است یا شفاعت شفیعان.گناهان برخی کسان چنان سنگین است که در آن جاودانه می‌شوند.جهنم جای عمل نیست و بنابر این نمی‌توان در آنجا با عمل صالح خویش را از عذاب رهانید
خطبهٔ امام علی در رابطه با ضرورت یاد قیامت وعذاب الهی در نهج البلاغه:

« مردم ! شما چونان مسافران در راهید، که در این دنیا فرمان کوچ داده شدید، که دنیا خانهٔ اصلی شما نیست و به جمع اوری زاد و توشه فرمان داده شدید.

آگاه باشید این پوست نازک تن طاقت آتش دوزخ را ندارد! پس به خود رحم کنید، شما مصیبتهای دنیا را آزمودید، آیا ناراحتی یکی از افراد خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته، یا در زمین خوردن پایش مجروح شده، یا ریگهای داغ بیابان او را رنج داده، دیده‌اید که تحمل ان مشکل است ؟ پس چگونه می‌شود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش، در کنار سنگهای گداخته، همنشین شیطان باشید؟ آیا میدانید وقتی مالک دوزخ بر آتش غضب کند، شعله‌ها بر روی هم میغلتند و یکدیگر را میکوبند؟ و آنگاه که برآتش بانگ زند میان درهای جهنم به هر طرف زبانه می‌کشد ؟ ای پیر سالخورده ! که پیری وجودت را گرفته‌است، چگونه خواهی بود آنگاه که طوق‌های آتش به گردن‌ها انداخته شود، و غل و زنجیرهای آتشین به دست و گردن افتد؟ چنان که گوشت دستها را بخورد؟





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

جهان در پوست گردو (به انگلیسی: The Universe in a Nutshell) یکی از کتاب‌های استیون هاوکینگ در زمینه فیزیک نظری است که برای مخاطب عام نوشته شده است. این کتاب تاریخچه و اصول فیزیک نوین را بیان می‌کند و به مطالب گوناگونی در ارتباط با مکانیک کوانتومی و نظریه ریسمان می‌پردازد. از دیدگاه عمومی، کتاب جهان در پوست گردو دنبالهٔ به روز شدهٔ کتاب پرفروش تاریخچه مختصر
نویسنده استیون هاوکینگ
ناشر Bantam Spectra
تاریخ نشر ۲۰۰۱
شابک ISBN 0-553-80202-X
تعداد صفحات ۲۲۴
موضوع کیهان‌شناسی٬ذرات بنیادی
زبان انگلیسی
نوع رسانه کتاب
زمان
پرونده:The universe in a nutshell book cover.jpg محسوب می‌شود.





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

همه ما می دانیم که همیشه ارزش آدمها متفاوت بوده و هست انسانها بر اساس معیارهای مختلف دارای جایگاه و شان متفاوتی هستند . از دیرباز بسیاری از حکما و اندیشمندان در تایید و نفی این نابرابری سخن ها گفته اند . اما خسرو گلسرخی این روند را بیداد می داند و ناله سر می دهد .


حتما این شعر را به یاد دارید :


معلم پای تخته داد میزد
صورتش از خشم گلگون بود
و دستانش به زیر پوششی از گرد پنهان بود
ولی آخر کلاسیها
لواشک بین خود تقسیم می کردند
وآن یکی در گوشه‌ای دیگر «جوانان» را ورق می زد.
برای اینکه بیخود های‌و هو می کرد و با آن شور بی‌پایان
تساویهای جبری را نشان می‌داد
با خطی خوانا بروی تخته‌ای کز ظلمتی تاریک
غمگین بود
تساوی را چنین بنوشت : یک با یک برابر است
از میان جمع شاگردان یکی‌برخاست
همیشه یک نفر باید بپاخیزد...
به آرامی سخن سر داد:
تساوی اشتباهی فاحش و محض است
نگاه بچه‌ها ناگه به یک سو خیره گشت و
معلم مات بر جا ماند
و او پرسید: اگر یک فرد انسان، واحد یک بود
آیا یک با یک برابر بود؟
سکوت مده
وشی بود و سوالی سخت
معلم خشمگین فریاد زد آری برابر بود
و او با پوزخندی گفت:
اگر یک فرد انسان واحد یک بود
آنکه زور و زر به دامن داشت بالا بود و آنکه
قلبی پاک و دستی فاقد زر داشت پایین بود؟
اگر یک فرد انسان واحد یک بود
آنکه صورت نقره گون، چون قرص مه می‌داشت بالا بود
وآن سیه چرده که می نالید پایین بود؟
اگر یک فرد انسان واحد یک بود
این تساوی زیر و رو می شد
حال می‌پرسم یک اگر با یک برابر بود
نان و مال مفتخواران از کجا آماده می‌گردید؟
یا چه‌کس دیوار چین‌ها را بنا می‌کرد؟
یک اگر با یک برابر بود
پس که پشتش زیر بار فقر خم می‌گشت؟
یا که زیر ضربه شلاق له می‌گشت؟
یک اگر با یک برابر بود
پس چه‌کس آزادگان را در قفس می‌کرد؟
معلم ناله‌آسا گفت:
بچه‌ها در جزوه‌های خویش بنویسید:
یک با یک برابر نیست....... "
خسرو گلسرخی "


http://www.donya-e-eqtesad.com/News/1745/06-01.jpg


شاعر درد آشنا خسرو گلسرخی  می گوید : حال می‌پرسم یک اگر با یک برابر بود ، نان و مال مفتخواران از کجا آماده می‌گردید؟ یا چه‌کس دیوار چین‌ها را بنا می‌کرد؟


 خسرو گلسرخی از تجمع قدرت در یک نقطه بیزاری می جوید و جامعه را به مفت خوران و ستمدیدگان تقسیم می کند . نگاه او کاملا دو بعدی و سیاه و سفید است . بخشی حاکم هستند و بخشی محکوم .


از آنجایی که گلسرخی تفکرات مارکسیستی داشت و در ابتدای دفاعیات خود در دادگاه نظامی نیز می گوید : ((من در دادگاهی که نه قانونی بودن و نه صلاحیت آنرا قبول داردم از خود دفاع نمی کنم بعنوان یک مارکسییت خطابم با خلق و تاریخ است هر چه شما بر من بیشتر بتازید من بیشتر بر خود می بالم چرا که هر چه از شما دورتر باشم به مردم نزدیکترم و هر چه کینه شما به من و عقایدم شدیدتر باشد لطف و حمایت توده مردم از من قوی تر است حتی اگر مرا به گور بسپارید که خواهید سپرد مردم از جسدم پرچم و سرود می سازند.))


نگاه خسرو گلسرخی هر چند مردمی است اما خود او چنانچه در دفاعیاتش پیداست مسئولیتی فراتر از حرکت های مردمی برای خود قائل است او خیزش عمومی را با برخورد نمادین و پیشتازی خویش نفی می کند .


به هر روی خسرو احساس می کند مردم نیاز به پرچم و سرود دارند و از این روی خود پرچم و سرود خیزش و انقلاب می شود .


از بحث اصلیم دور نشوم خسرو گلسرخی بر اساس مکتب مارکسیسم معتقد به جامعه بدون طبقه است . برابری در همه چیز ...


امروز جملاتی از ارد بزرگ اندیشمند نامدار کشورمان می خواندم به این مضمون :


آیا همه باید به یک اندازه دارایی داشته باشند ؟! پایگاه مردمی همه آدمیان باید برابر باشد ؟! کسانی که اینها را می گویند یا ابلهند و یا گرگانی هستند که پوستین گوسفند به سر کشیده اند . آنگاه که عده ایی شب و روز برای رشد و بالندگی سرزمینشان تلاش می کنند از همه چیزشان می گذرند هزاران هزار نام ناشناخته در وادی های گوناگون از کیان کشور ، آزادی و مردم خویش با سینه ایی ستبر نگهبانی می کنند را چگونه می توان با کسانی یکی نمود که تنها موارد با اهمیت زندگی آنها ; زمان خواب و خوراک ، دیدار دوستان کوچه و بازار ، آخرین فیلمی که بر پرده سینماست و یا چشم و ابروی دیگری ست...




از وقتی این سخن ارد بزرگ را خوانده ام در پاردوکس عجیب اسیر شده ام از یک طرف سالها با شور و حرارت شعر زیبای خسرو گلسرخی را خوانده ام و از سوی به مرور تغییرات رفتاری همکلاسیهایم پس از دوران تحصیل را می بینم که هر یک به گونه ایی در حال زندگی اند از افکار و زندگی بعضی از دوستانم حالم به هم می خورد .


با تمام این احوال ، با احترامی که برای افکار ارد بزرگ و هوادارانش قائلم اما نمی توانم از آرزوهای رویا گونه سال های قبل خویش دست بکشم من دوست دارم هیچ فقیری نباشد دوست دارم همه ثروت داشته باشند .

اما وقتی خوب نگاه می کنم می بینم کجرویها به جهنم اجتماعی ختم می شود . آیا کسی که مسیر اشتباه را می رود اجرش با دیگری یکسان هست ؟!

الان این سئوال برایم ایجاد شده و آن اینکه اگر کسی فرمان ساختن دیوار چین را صادر نمی کرد شاید تا هزار سال پس از آن هم قبایل بدوی خون آشام مردم آن مناطق چین را مورد تاخت و تاز قرار می دادند . آیا کسی که فرمان ساختن دیوار چین را صادر نموده مرتکب جنایت در حق بشریت شده و یا از آن نسل و نسل های پس از آن چین دفاع نموده است .


در طی ساختن پروژه های عظیم ملی همواره عده ایی جان می دهند حتی در پروژه های شهری هم شاهد ریزش تونلها و پلها هستیم آیا مرگ افراد به معنای قاتل بودن فرمان دهنده ساخت پروژه است .


چندی پیش فیلمی مستندی از زندگی فروغ فرخزاد می دیدم یکی از برادرانش در مورد مارکسیست بودن فروغ گفت : جوانان مارکسیست هستند و بدنبال برابریند اما به مرور می فهمند حقیقت چیز دیگریست .


پاردوکس برابری خسرو گلسرخی و سهم بیشتر در صورت داشتن شایستگی ارد بزرگ فکرم را در هم پیچیده ، شاید با این بحث شما هم ذهنتان مشغول این مسئله شده باشد شما چطور فکر می کنید ؟


کدام یک درست است :

1- برابری مطلق خسرو گلسرخی ؟

و یا

2- سهم بیشتر شایستگان ارد بزرگ ؟






تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

تولید علم خوشبختانه چند سالی است که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری ایران نهادینه شده و در واقع تلاش برای انتشار مقالات در نشریات معتبر علمی از حاشیه به کانون فعالیت‌های علمی تحقیقاتی و موسسات علمی رانده شده است.

در واقع رشد فزاینده تولید علم در کشور از طریق ارائه مقالات استادان و پژوهشگران کشور در مجلات معتبر بین‌المللیISI، ارائه سمینارهای مختلف در خارج از کشور و نیز انجام تحقیقات و پژوهش‌های بنیادین در زمینه علوم گوناگون طی سال‌های اخیر موجبات ارتقای رتبه ایران در زمینه تولید علم را فراهم کرده است، اگرچه هنوز براساس رتبه‌بندی‌های جهانی دانشگاه‌های کشور ما و نیز دانشگاه‌های جهان اسلام از رتبه قابل ملاحظه‌ای در بین دانشگاه‌های جهان برخوردار نیستند، اما این موضوع با صعود از پله‌های علمی جهان بتدریج تحقق می‌پذیرد.

هر چند تازه‌ترین رده بندی تولید علم بیانگر اخبار خوشایندی در این زمینه است و حکایت از صعود ایران به رتبه 37 جهان طی یک دوره 10 ساله دارد.

براساس آخرین آمار پایگاه (ESI (Essential Science Indicators‌، طی دوره تقریبی 10 ساله اول یعنی از ژانویه 1999 تا 28 فوریه 2009، ایران در بین 145 کشوری که رتبه‌بندی برای آنها صورت گرفته ‌است، در رده 37 جهان قرار گرفته و بر این اساس هم‌اکنون کشورمان با یک پله صعود نسبت به دوره قبل، در مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی پس از ترکیه جای گرفته است.

پایگاهESI در کنارWOS و JCR از پایگاه‌های سه‌گانه موسسه اطلاعات علمی (ISI) است که در بازه‌های زمانی مشخص به رتبه‌بندی کشورها می‌پردازد.

توجه به ارزیابی‌های این پایگاه‌ها از آنجا اهمیت می‌یابد که به اعتقاد کارشناسان در اعلام رتبه علمی کشور نباید تنها براساس تغییرات فوری که طی یک سال یا 6 ماه صورت می‌پذیرد را ملاک قرار داد؛ چرا که تغییرات تدریجی و سابقه گذشته یک کشور همراه با آخرین تغییرات در وضعیت مدارک علمی آن می‌تواند بیشتر درخصوص رتبه آن کشور با واقعیت منطبق باشد.

از این‌رو پایگاه ESI که رتبه‌بندی آن براساس بازه‌های تقریبی 10 ساله صورت می‌گیرد می‌تواند از بهترین ملاک‌ها برای مقایسه وضعیت علمی کشورها باشد.

بویژه این‌ که این پایگاه بر مبنای زمان به ارائه آمار در قالب شاخص‌های تعیین شده تولید علم از جمله رتبه علمی کشورها براساس تعداد تولیدات علمی، تعداد کل استنادها و نسبت استناد به تولیدات علمی می‌پردازد.





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

جهان امروز فصل بهار و رویش باشکوه علمی خویش را طی می کند هر روز دهها هزار اختراع در سرتاسر جهان به ثبت می رسد نامهای بسیاری بر سر زبانها می افتد و هنوز بیست و چهار ساعت نگذشته که دهها هزار نام دیگر مطرح می شوند و همین طور...
اما این همه ستاره چطور در جوامع تبدیل به خورشید نمی شوند ؟!
خورشیدها چه کسانی هستند ؟
خورشیدها شخصیت های کاریزمایی هستند که توده را همراه نفس های خویش می کنند .
چهره های آنها ، صدای آنها و... می شود طول موجهای نظرات و خواسته های یک ملت ...
این مقدمه کوتاه را گفتم تا برسم به خورشیدی فروزانی در ایران امروز .
همانی که می گوید : برآزندگان شادی را از بوته آتشدان پر اشک ، بیرون خواهند کشید .
بله منظورم ارد بزرگ است .
او و آرمانهایی که در کتاب سرخ به آن پرداخته است بک گراند و پس زمینه ایی از اندیشه خردمندانه ایرانی را به نمایش گذارده است .
واژه های او راهکارهای منحصر به فردی است راهکارهای که پاسخ سئوالات بی جواب نسل ماست .
می گوید : اسطوره ها زاینده اند ! آنان برای فرزندان سرزمین خویش همواره امید به ارمغان می آورند .
سخن او دقیقا مخالف کلام آنهایست که می گویند جوامع نیازی به قهرمان ندارند . ارد بزرگ می گوید : سرزمینی که اسطوره های خویش را فراموش کند به اسطورهای کشورهای دیگر دلخوش می کند فرزندان چنین دودمانی بی پناه و آسیب پذیرند .
داشتن قهرمان برای یک سرزمین از دیدگاه ارد بزرگ واجبتر از هر چیز دیگریست . در اینجا بیاد می آورم قهرمان سازی های هالیود ، بالیود ، سینمای چین و کره جنوبی و ... را !
همه آنها با قهرمان سازی ، کشور خود را ناجی بشر نشان می دهند و چه سود کلانی از این راه می برند .
اما در کشور ما با وجود آنکه سرشار از قهرمانان واقعی ، اسطوره ها و شخصیتهای برجسته و خورشید گونه است عده ایی صوفی مسلک می گویند همه قهرمان هستند ! و ما قهرمان نمی خواهیم !! .
برای همین بچه ها و جوانان ایرانی دیوارهای اتاقهایشان را با عکسهای اجنبیان می پوشانند ...
و این باعث تاسف است .
نمی خواستم بحثم برود به این مسیر ، چون هدف اولیه ام از نوشتن این متن شخصیت خود ارد بزرگ بود اما می بینم بحث قهرمان در ایران همیشه پنهان واقع شده است .
رشد ایران در بخشهای گوناگون نیازمند قهرمانان شکست ناپذیر و پر انرژی است همانطور که ارد بزرگ می گوید : اسطوره های کهن ، پایه ها و ستونهای فر و رشد کشورند .
مدیران کشور باید به این مهم توجه کنند . با به فراموشی سپردن اسطوره های کشورمان ، سود واقعی را ملل دیگر خواهند برد . ایران نیاز به حرمت گذاری و بزرگداشت شخصیت های خورشید گونه خویش است . تا به این شکل نسل نوی ایران به خود باوری برسد و خودباوری مقدمه استقلال در زمینه های گوناگون است .
امیدوارم برای رشد و شکوه دوباره ایران قهرمانان رویین تن ظهور یابند .


 





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

حکیم ارد بزرگ :

« نام راه ابریشم و  یا جاده ابریشم همانند نام خلیج عربی دروغین و شرم آور است . این "راه ایران" است که چینی ها بدنبال دزدیدن آن هستند ، هر پروژه ایی که با نام "راه ابریشم" انجام شود پشت نمودن به پیشینه کهن سرزمینمان ایران است برای ساخت ، نگهداری و نگهبانی از این راه مردم و فرمانروایان ایران رنج بسیار کشیده اند .

چینی ها در این پنجاه سال به هزار گونه کوشش کرده اند نام "راه ابریشم" را جهانی کنند ! با نگاهی به تاریخ نوشتاری ما خواهید دید این واژه پیشینه ایی بیش از 50 سال ندارد تاریخی که برایش نوشته اند دروغین است . پذیرش و بهره گیری از آن به هیچگونه پذیرفتنی نیست . »

 

راه ایران در شاهنامه حکیم توس فردوسی

* بران گونه پویان براه آمدند

بیک هفته نزدیک شاه آمدند

چو از راه ایران بیامد سوار

کس آمد بر خسرو نامدار

پذیره فرستاد شماخ را

چه مایه دلیران گستاخ را

بپرسید چون دید روی هجیر

که ای پهلوان‌زادهٔ شیرگیر

 

* دانم همی گیوو گودرز را

نه پیموده‌ام هرگز آن مرز را

بفرمود تا خوردنی هرچ بود

نهادند در پیش درویش زود

یکایک سخن کرد ازو خواستار

که با تو چرا شد دژم روزگار

چه پرسی ز گردان و شاه و سپاه

چه داری همی راه ایران نگاه

منیژه بدو گفت کز کار من

چه پرسی ز بدبخت و تیمار من

کزان چاه سر با دلی پر ز درد

دویدم بنزد تو ای رادمرد

زدی بانگ بر من چو جنگاوران

نترسیدی از داور داوران

منیژه منم دخت افراسیاب

برهنه ندیدی رخم آفتاب

 

* نهادند زین بر سمند چمان

خروش آمد از دیده هم در زمان

که ای پهلوان جهان شادباش

ز تیمار و درد و غم آزاد باش

که از راه ایران یکی تیره گرد

پدید آمد و روز شد لاژورد

فراوان درفش از میان سپاه

برآمد بکردار تابنده ماه

بپیش اندرون گرگ پیکر یکی

یکی ماه پیکر ز دور اندکی

درفشی بدید اژدها پیکرش

پدید آمد و شیر زرین سرش

بدو گفت گودرز انوشهٔ بدی

ز دیدار تو دور چشم بدی

 

حکیم ارد بزرگ درد و غم تو ، درد و غم همه فرزندان کورش کبیر است

آزاده مرد نمی گذاریم راه ایران ما راه ابریشم شود

نمی گذاریم خلیج فارس ما خلیج عربی شود

نمی گذاریم رستم ما هرکول شود 

و نمی گذاریم ایران ویران شود

 





تاريخ : یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION


۳۰۰ متر مکعب گاز هلیم میتواند یک انسان را از روی زمین بلند کند ؟ «پرستوک» نامیده میشوند پرستوک دم خاردار که در آسیا زندگی میکند ، قادر است با سرعتی بیش از صد و شصت کیلومتر در ساعت پرواز کند و با بالاترین میزان سرعت یک قطار سریع السیر رقابت کند ؟ ۲۴۰ کیلومتر درساعت به دور خورشید میچرخد ؟ ۶۰۰ گرم وزن می باشد ؟ . قاره کهن از کوهستان پامیر و کشمیر آغاز و تا مدیترانه ادامه می یابند و ۲۰ کشور در داخل آن قرار می گیرند ؟ ۱۱۳۶ میلادی توسط جراح نظامی پادشاه انگلستان «ژرژ دوم» با موفقیت انجام شد ؟ ۱۰۰ بار در دقیقه می زند ، درضمن میدانستی که گنجشکها روی زمین راه نمی روند بلکه می پرند ؟ ۷۰ متر بالا میاید و یک چهارم خشکیها زیر آب میرود ؟ ۳۴ متر قرار دارد ؟ ۵۱۵ میلیون کیلومتر مربع است و با مقایسه با مساحت وسعت ایران میتوان نتیجه گرفت که ایران فقط ۳۲/۰ ٪ از سطح زمین (حدود ۳۰۰/۱) را تشکیل میدهد ؟ ۳ هزار سال پیش با پیل های الکتریکی بزرگ خانه های خود را روشن می کردند ؟ "پیر مونته سه "نگهداری می شود ؟.هنگامی که حشـــره ماده از همسرش باردار می شود، به آن نیش می زند و همسر نیمه جان پس از جفتگیری غذای لذیـذی برای حشــــــــره ماده می شود؟ ۱۸۰ سانتی متری به زمین میافتد ؟ ۳ متر است؟ ۵۰ کیلومتر در ساعت بدود؟ ۱۰۰ برابرقوی تر از انسان است؟ ۶۰۰ بار از مادر خود کوچکتر است؟ : اگر جانت در خطر بود بجای پنهان شدن بکوش همگان را از گرفتاری خویش آگاه سازی . و جالبتر آنکه دختری در وب نوشت خود عمل به این جمله را باعث نجاتش از مرگ عنوان نموده است؟. این تابلو در بیست و یک آگوست سال هزارونصدویازده از موزه لوور پاریس بسرقت رفت و در سال هزارونصدوسیزده در ایتالیا پیدا شد ؟ ۶ ماه سال ازشمال به جنوب و۶ماه دیگر ازجنوب به شمال جریان دارد؟ ۵۰ هزار سال در برابر تجزیه وفساد مقاومند؟. این قصر شامل هفده قصر و پنج تالار میباشد؟ ۱۴۰ هزار کیلومتر در ثانیه حرکت میکند؟ ۵۷۰۰ درجه سانتیگراد است؟. این مقدار در حدود چهار گرم در هر میلیون تن آب است؟ ۴۷ میلادی فقط صد و هفتاد هزار نفر در جهان تلویزیون داشتند ؟ ۱۸۰ سانتی متری به زمین میافتد؟ ۱۳۰۰ کره زمین در سیاره مشتری جای می گیرد ؟ ۸۵% گیاهان در اقیانوسها رشد میکنند؟ ۱۸۴۰ در انگلستان به چاپ رسید؟ ۲۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند؟ ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است ؟ "جاده ابریشم" را همانند "خلیج عربی" اسمی ضد ایرانی می داند و بخشی از نظریه قاره کهن را به این مورد پرداخته است ؟ ۸۲ برابر قدرت دید انسان است ؟ : نیروی هسته ای ، الکترو مغناطیس و نیروی جاذبه ؟ ۱،۲۶۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ لیتر آب بروی کره زمین وجود دارد که این مقدار در چرخه آب در گردش است ؟ ( ارنستو چگوارا ی افغانستان) یکی از نزدیکترین دوستان ارد بزرگ بوده است ؟ «اناکوندا» تنها نمونه افعی است که بچه می زاید ؟ . قد آنها صد و سی و پنج تا صد و سی و هفت سانتیمتر است ؟ «نشان» از سایر انگشتان دست حساستر است ؟ ۵۰ ثانیه یک نفر در دنیا به بیماری ایدز مبتلا میشود ؟ ۴۰ ساله شد ؟ ۱۳۵ میلیون سلول احساس دارد که مسوولیت گرفتن تصاویر و تشخیص رنگها را بر عهده دارد ؟ - عروقی، و دیابت بایست از مصرف بیش از حد تخم‌مرغ به دلیل چربی موجود در آن اجتناب کنند ؟ ۲۰۰ نوع دارد ؟ ۱۵ لیتر عرق کنند ؟. ۲۳۰۰۰مرتبه نفس می کشد ۷ میلیون سلول مغزی به فعالیت وا داشته می شوند و ۴۸۰۰کلمه صحبت میکند.از این رو احساس خستگی در شب بر افراد مستولی می شود ؟ ۲۰۰ سال از زمان پایان رسمی بردگی انسانها در جهان گذشته است، مقامهای سازمان ملل در امور حقوق بشری و حقوق کارگران، از وجود ۲۷ میلیون نفر برده به شیوه های سنتی و یا جدید در دنیا خبر می دهند ؟ ۲۳ میلیون کاربر اینترنت دارد ؟ ۸سال و هفت ماه و شش روز فریاد بزنید انر ژی لازم برای گرم کردن یک فنجان قهوه تولید می کنید ؟: اگر ۲ پای اسب بالا باشد آن سرباز در میدان جنگ کشته شده ، اگر ۱ پای اسب بالا باشد سرباز بر اثر جراحات ناشی از جنگ مرده ، اگر ۴ پای اسب روی زمین باشد آن سرباز به مرگ طبیعی مرده ؟ ۱۰ متر به هوا پرتاب کنند ؟ ۹ روز پس از، از دستدادن سرشان قادر به زنده ماندن هستند و تنها به این دلیل می میرند که نمیتوانندچیزی بخورند ؟ ۵ هزار سال پیش در شهر سوخته ایران بازی شبیه تخته نرد انجام می شده است ؟ ۷هزار گونه جدید حشرات کشف میگردد ؟ ۷قالب صابون درست کرد ؟ ۱۳ ثانیه می‌باشد ؟ تریلیون ماهی در دریاها و اقیانوسها زندگی میکنند ؟. قد آنها صد و سی و پنج تا صد و سی و هفت سانتیمتر است ؟ ۱۳۸۹ خورشیدی می توانند از تراکتور های خورشیدی در مزارع خود استفاده کنند ؟ ۲ سال می رسد ؟ ۰.۰۳ درصد به ۰.۳ درصد افزایش یافته است ؟ ۲۵۰ هزار برده سیاهپوست یا دورگه که در فرانسه تا ۱۶۰ سل پیش به استثمار کشیده شده بودند ؟ ۳۰ برابر جمعیتی که امروز بر سطح کره زمین زندگی میکنند ، در زیر خاک مدفون شده اند ؟ ۵ هزار سال پیش در سفره ما انسان‌ها بوده است ؟ ۳۵ سانتی متراست، بزرگترین پروانه جهان است ؟باعث آسیب به ریشه و ریزش مو می‌شود ؟ ۳۵ سال رسیده است ؟ ۱۵۶۰مایل است اما پهنای قسمت بزرگ تری از این شبکه موی رگهای خونی (ریز ترین رگ های خونی ) فقط ۰۰۹/۰ میلی متر یا ۱۰/۱ برابر کلفتی تا رموی انسان میباشد. اگر تمام رگ های خونی بدن انسان را بتوان جدا وباز وپهن کرد کل منطقهای را که می پوشاند ۹۶ یارد مربع خواهد بود ؟ ۸۰ درصد از گل ها به وسیله حشرات گرده افشانی و تولید مثل می کنند وسه چهارم حشرات موجود بر روی سطح زمین در جنگل های استوایی زندگی می کنند ؟ ۱۰۲ پا است شما به ۱۷ فرد با بازوان باز نیاز دارید تا بتوانید این درخت را دور بزنید وزن بذر این چنین درختی فقط ۳۰۰۰/۱ اونس استرشد سکویا نسبت به یک درخت بالغ حدود ۱۰۰۰۰۰ میلیون مرتبه بیشتراست ؟ ساعت می خوابند وبه جز خوردن و خوابیدن کاری بلد نیستند وغذای انها برگ درخت اکالیپتوس است ؟ ۳۵۰ نوع درخت اکالیپتوس دراسترالیا وجود دارد که کوالاها از ۱۲۰ نوع از ان ها استفاده می کنند. کوالا ها جز کیسه داران هستند و تا شش ماه بچه های خود را حمل می کنند ؟.واین که بعضی از مردم می گویند که مار ها با توجه به صدای فلوت مرتاز ها حر کات خاصی انجام می دهند اشتباه است زیرا انها اصلا نمی شنوند وبا استفاده از حس بی نایی اندک خود وحر کت فلوت مر تاز این کار را انجام می دهند ؟ ۱۳ دندانش را با انبردست کشید.این مرد ۴۱ ساله که از ۸ سال پیش به دندانپزشک مراجعه نکرده است چندی پیش که دندان درد گرفت به بیش از ۳۰ دندانپزشک مراجعه کرد ولی نتوانست دندانپزشکی که بیمه دولتی قبول کند، پیدا کند ؟ ۱۰ سال نیز- می رسد ؟ ۴/۶ کی لو گرم وزن دارد . این مر وارید حدود ۷۱ سال پیش در در فیلیپین از داخل یک صدف بسیار بزرگ یافت شده است ونکته ی جالب این است که این مر وارید گرد هم نیست ؟ ۱۰۰۰۰ گونه متفاوت دارند وهیچ کدامشان هم ۱۰۰۰ پا ندارند . و بیشترین پا متعلق به یک گونه است که در کالیفورنیا یافت می شود و تعداد پاهای ان به ۷۵۰ تا میرسد ؟ ۲۰۰۰ گل می سازد ؟ ۲ ساعت وقت لازم است تخم این حیوان به طور متوسط ۱۸ سانتی متر طول و۱۵ سانتی متر عرض دارد و وزن ان بین g) ۲۰۰/۱) تا ۲ کیلو وزن دارد ؟ . ووزن مغزش به ۹ کیلو نیز میرسد . این در حالی است که مغز انسان که در ۲۰ سالگی به حد اکثر وزن خود می رسد ۳۶۰/۱ گرم وزن دارد ؟ ۱۲۵ درجه سانتی گراد نیز میرسد ؟.یا از سوراخی عبور کند ؟ ۳ هفته بیش از ۳۰ هزار دریافت کننده مستقیم اینترنتی و ۷ هزار دانلود کننده به شکل pdf در اینترنت داشته است ؟ ۱۳ سال همسر غیر رسمی هیتلر بود .هیتلر در روز ۲۹ آوریل سال ۱۹۴۵ در مراسمی ساده که در پناهگاه زیر زمینی و با حضور تعداد اندکی از جمله جوزف گوبلز ، وزیر تبلیغات آلمان نازی و همسرش برگزارشد‌ ، به طور رسمی با اوا براون ازدواج کرد و روز بعد هر دو خودکشی کردند و اجساد آنان را در کنار هم آتش زدند تا به دست سربازان شوروی نیفتند. نام اوا براون زنی که تنها ۲۴ ساعت همسر قانونی آدولف هیتلر بود در کنار نام او در تاریخ ثبت شد ؟ -ف سیارات دیگر حرکتش از شرق به غرب است.و گر مایش به قدری زیاد است که قلع سرب نیز در ان اب می شوند ؟.و اگر فضا نوردی به کره ماه سفر کند به دلیل جاذبه کمش ۵ سانتی متر بر قدش افزوده می شود . که این افزایش قد بدون افزایش وزن است . و پس از بازگشت به زمین دوباره به قد سابق خود میرسند ؟ ۱فاصله آنها از زمین ۲ درجه حرارت ان ها ؟( مشتری یا روپیتر) حدود ۱۳۰۰ برابر زمین است؟(کیوان) را چون چگالی ان ز اب کمتر است ؟ ۲۵ تصویر بر روی پرده سینما ظاهر می شودکه به دلیل پایدار ماندن تصویر در مغز. ما این فاصله هارا احساس نمی کنیم ؟ ۷۵/۷۶ سال یک بار ظاهر میشود ؟ ۴/۱ میلیون کیلو متر است.و با سرعتی معادل ۱۹ کیلومتر در ثانیه و از شرق به غرب به دور خود در حال گردش است ؟ ۳/۰ثانیه انقباض و۶/۰ثانیه استراحت میباشد قلب شب وروز به مدت هفتاد سال وحتی بیشتر به کار خود ادامه میدهد قلب در یک روز ۱۰۰۰۰۰ مرتبه میزند ؟ ۳۶ میلیون مرتبه میزند. و اگر ما تا سن هشتاد سالگی زنده بمانیم قلب ما ۳۰۰۰ میلیون مرتبه میزند ؟ MRI معمولی است ؟ ۱۶ سال را در حالت انجماد سپری کرده بودند موشی را به طور کامل و با موفقیت کلون کنند. این اقدام دانشمندان ژاپنی گام مهمی به سوی عملی کردن ایده بازگرداندن موجودات منقرض شده از دنیای مردگان ارزیابی می‌شد؛ موجوداتی مانند دایناسورها و ماموت‌‌های غول‌پیکری که دیگر نشانه‌ای از آنها در سیاره ما دیده نمی‌شود ؟ ۱۸۹۰ توسط یک متفکر یهودی به نام «ناتان پیرنبوم» به کار رفت. شش سال بعد بود که اولین نظریه پرداز صهیونیسم به نام «تئودور هرتسل» کتابی را با عنوان «دولت یهود» منتشر کرد ؟ ( عربهای بغداد ) را باعث شد ؟(‌‌SMS) ایرانی در مردادماه ۱۳۸۱ ارسال شد ؟ متر طول و عرض یک متر و ۲۶ سانتی متر ، ۱۵۷ کیلوگرم وزن،ْ ۴۰ صفحه، ۱۷ سانتیمتر قطر و از جنس کارتن پلاست و بنر است. این کتاب با عنوان سیمرغ فرهنگ و هنر در چهارمحال و بختیاری رونمایی شده است ؟ . طول ان به ۱۱متر و وزنش به ۱۱۳کیلو می رسد ؟. این روبات شبه انسان که «ربو ــنام دارد تنها ۴/۳ سانتیمتر قد دارد و ساخت شرکت ژاپنی تولید کننده اسباب بازی تومی است ؟ «ضربه زدن به پشت» است ؟ ۳۲۰۰۰ کیلومتر پرواز می کند ؟ . وزنش ممکن است از ۶ تن هم بیشتر باشد ؟ . وزن سرخ گلوی بالغ آن از یک دو ریالی هم کمتر است ؟. ؟ ۴۰ نوع گل مختلف است ؟ ۲۰ بار پشت سر هم انسانی را نیش بزند او خواهد مرد ؟ .وموجوداتی هستند که در روز دو برابر وزن خود غذا می خورند ؟ هزار عدسی تشکیل شده است ؟ .انها میتوانند یک ماه بدون غذا ودو ماه بدون اب زنده بمانند ؟ ۶ بچه ۲۰۰ بچه به دنیا آورد ؟ ۸۰ نوع افتاب پرست وجود دارد که بیشتر ان ها در افریقا زندگی میکنند . این موجودات می توانند هم زمان به دو طرف نگاه کنند ؟ ۶ متر می رسد ؟ ۳۹ هزار موش ، توانست رکورد‌دار مسابقه موش‌کشی این کشور شود ؟ . درازای ان به ۳۵ متر و وزنش به ۱۰۰ تن می رسد ؟ ( اندیشمند و مصلح برجسته حال حاضر کشورمان ) مداوم از قتل سورنا فرمانده نظامی دودمان اشکانیان ، بدست پادشاه ارد اول یاد می کنند غافل از اینکه این خود دروغ رومیان بخاطر تضعیف قدرتمندترین پادشاه سلسله اشکانی بوده است ؟ «شینکانسن» سریع ترین قطار مسافربری ژاپن است که از سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برخوردار بوده و تا سال ۲۰۱۱ به بهره برداری خواهد رسید ؟ ۱۳ متر طول عنوان بزرگ ترین و بلند ترین مار جهان را به خود اختصاص داده است ؟ . باور عموم مردم دنیا این است که صحبت کردن درباره دردهای و رنجهای شخصی و آسیبهای روحی در حضور دیگران شامل افراد خانواده، دوستان و مشاوران روانشناسی می تواند بار این آسیبها را کاهش دهد و به فرد کمک کند که راحتتر بر شرایط روحی نامناسب خود غلبه کند ؟ ۸۰ تن پنیر به ارزش ۱ میلیون دلار در شهر پارما در شمال ایتالیا به توسط موش ها غارت رفت ؟. به گفته این محققان ملکه مورچه ها به این طریق دستوراتی را به مورچه های کارگر می دهد. در این پژوهش حیرت آور مشخص شد دیگر حشرات می توانند با تقلید صدای ملکه مورچه ها آنها را به خدمت بگیرند . نوعی پروانه آبی از جمله این حشرات است. این پروانه با تقلید صدا و پیام های شیمیایی مورچه ها ، آنها را وادار می کند کرم پروانه را به لانه های خود ببرند و آنها را تغذیه کنند ؟ - مشهد بهترین و کاملترین سیستم ریلی دنیاست ؟ میلی متر است ؟ ۴ برابر شده است ؟ ۱۵۰ سال عمر کند ؟ ۷۵ درجه گرما می باشد ؟ ۵ برابر سیستم ایمینی بدن را پایین میآورد ؟ ۹۷۰۰۰ کیلومتر میشود ؟ ۲۵۰۰ سال پیش در تخت جمشید دارای صفحات پخش موسیقی بوده اند ؟ ۳۲ تا ۳۶ ساله است، در شهر سوخته پنج هزار ساله کشف شده است. این چشم کهن ترین پروتز یا اندام مصنوعی است که تاکنون یافته شده است ؟ ۱۸ کیلو پوست مىاندازد ؟ ۷۴۲۲ آسمانخراش رکورد آسمانخراشها را در دنیا دارد ؟ ۱۰ تن الماس در سراسر دنیا استخراج مىشود ؟ ۷۲ ماهیچه به کار گرفته مىشود ؟. براثر انعکاس نور، سفید به نظر مىرسد

آیا میدانستی که از بزاق یک نوع خفاش خون آشام داروی ساخته اند که جلوی سکته مغزی را می گیرد ؟

آیا میدانستی که در سیبری هوا به حدی سرد است که بخار دهان انسان در هوا یخ میزند و به زمین میریزد ؟

آیا میدانستی که که رکورد گرفتن انگور با دهان که از ارتفاعی معادل صد متر پرتاب شده بود توسط پل تاویلا اهل آمریکا در سال نود و یک میلادی شکسته شد؟

آیا میدانستی که هرچه از مرکز زمین فاصله بگیریم نیروی جاذبه کمتر می شود، در نتیجه وزن کاهش می یابد ، وزن فردی که در خط استوا ایستاده از وزن همین شخص در قطب شمال و جنوب کمتر است زیرا در خط استوا زمین بر آمده تر و در قطب هموارتر است این تفاوت وزن حدود پنج درصد است ؟

آیا میدانستی که ظروف پلاستیکی تقریبا پنجاه هزار سال در برابر تجزیه و فساد مقاومند ؟

آیا میدانستی که تقریبا

آیا میدانستی که در صورت نبودن غذا تمساح قوی همنوع ضعیفتر از خود را می خورد ؟

آیا میدانستی که کرمهای ابریشم در پنجاه وشش روز هشتاد و شش هزار برابر خود غذا میخورند ؟

آیا میدانستی که تیز پروازترین حیوانات جهان پرندگانی اند که

آیا میدانستی که کره مریخ با سرعت

آیا میدانستی که کوچکترین سگ جهان ، دارکیده پیترزبورگ با

آیا میدانستی که پنگوئن نر در طول دو ماه محافظت از تنها تخم پنگوئن ماده چیزی نمی خورد و چهل درصد وزن خود را از دست میدهد ؟

آیا میدانستی که روغن ساعت گرانبها ترین محصول نفت خام است ؟

آیا میدانستی که در نظریه قاره کهن ارد بزرگ قاره های آسیا و اروپا متجاوزین به حریم قاره کهن معرفی شده اند

آیا میدانستی که اولین عمل جراحی ثبت شده در تاریخ پزشکی درسال

آیا میدانستی که قلب گنجشک

آیا میدانستی که اگر یخهای قطب جنوب آب شود ، آب اقیانوسها

آیا میدانستی که ریزش مو علل زیادی از جمله استرس شدید، رعایت رژیم و کاهش وزن، بیماری‌های همراه با تب شدید با فاصله زمانی معمولا سه ماهه، زایمان، کمبود آهن و روی، مصرف برخی داروها، مشکلات تیروئید، بیماری‌های رماتیسمی، بیماری‌های پوستی و همچنین دلایل ارثی و هورمونی دارد؟

آیا میدانستی که همه سیاره های منظومه شمسی از غرب به شرق میچرخند به جز سیاره ناهید که از شرق به غرب میچرخد ؟

آیا میدانستی که بلندترین بادگیر جهان در یزد به ارتفاع

آیا میدانستی که یک نوع پشه وجود دارد که در ثاتیه هزار بار بال میزند ؟

آیا میدانستی که نمک از پنج هزار سال پیش در سفره ما انسانها بوده است ؟

آیا میدانستی که خطر بیماری قلبی و سرطان ریه در افراد غیر سیگاری که در خانه در معرض دود سیگار اطرافیانشان هستند، بیست و پنج درصد بیشتراز دیگران است ؟

آیا میدانستی که ستارگان ابی داغتر از خورشید و قرمز ها سردتر از آن هستند ؟

آیا میدانستی که حداکثر سرعت لاک پشت های غول پیکر چهار و نیم متر در دقیقه است که خرگوش این فاصله را در کمتر از نیم ثانیه می پیماید ؟

آیا میدانستی که مساحت سطح کره زمین

آیا میدانستی که نخستین مدارس کاملا ایرانی پس از حمله اعراب توسط خواجه نظام الملک طوسی صدر اعظم دودمان قدرتمند سلجوقیان به نام نظامیه تاسیس گشت ؟

آیا میدانستی که نام پایتخت قرقیزستان بیشکک است و مساحت آن از استان کرمان کمتر است ؟

آیا میدانستی که بیش از صد میلیــــــــارد کهکشان تا به اکنون در جهان شناسایی شده اند ؟

آیا میدانستی که اسب ماده سی دندان و اسب نر سی و شش دندان دارد ؟

آیا میدانستی که آب دریا بهترین ماسک زیبای پوست است، البته بخاطر منیزیم و املاح معدنی موجود در آب دریا میباشد ؟

آیا میدانستی که بیشتر سردردهای معمولی از کم نوشیدن آب میباشد ؟

آیا میدانستی که کشور بلغارستان از نصف استان کرمان هم کوچکتر است؟

آیا میدانستی که اندونزی چهارمین کشور پر جمعیت دنیا بعد از چین و هند و آمریکا می باشد ؟

آیا میدانستی که بزرگترین سوسمارهای جهان رودخانه سرباز در سیستان و بلوچستان ایران است ؟

آیا میدانستی که ایرانیان

آیا میدانستی که ایرانها روزانه بطور متوسط حتی نصف استکان هم شیر نــــــمی نوشند ؟

آیا میدانستی که شواهد نشان داده است که انسان از هفتاد هزار سال پیش لباس بر تن می کرده است ؟

آیا میدانستی که انسانهای امروزی بطور متوسط شش سال از عمرش را تلویزیون نگاه می کند و شش سالش را هم صرف غذا خوردن میکنیم و یک سومش را هم میخوابد؟

آیا میدانستی که قدیمی ترین شاهنامه در فلورانس زیر نظر پرفسور

آیا میدانستی که دود سیگار موجود در محیط بیشتر از مصرف مواد قندی در پوسیدگی دندانهای کودکان نقش دارد؟

آیا میدانستی که پروانه ها، چشم های مرکب دارند که تعداد آنها گاهی به هجده هزار می رسد ؟

آیا میدانستی که بی رحم ترین حشره دنیــا حشره دعا خوان ماده است

آیا میدانستی که ما حتی در روزهای ابری هم در معرض اشعه بنفش خورشید می باشیم ، بین هفتاد تا هشتاد درصد از این نور میتواند به راحتی از ابرها ردّ شوند؟

آیا میدانستی که جنین بعد از هفته هفدهم خواب هم میتواند ببیند ؟

آیا میدانستی که زرافه ایستاده وضع حمل می‌کند و نوزادش از فاصله

آیا میدانستی که گربه و سگ هر کدام پنج گروه خونی دارند و انسان فقط چهار گروه ؟

آیا میدانستی که روباه ها همه چیز را خاکستری میبینند ؟

آیا میدانستی که همه سیاره های منظومه شمسی دور محور خود از غرب به شرق میچرخند به جز سیاره ناهید که از شرق به غرب میچرخد؟

آیا میدانستی که دانشمندان دریافته اند که مورچه همچون انسان صبح به هنگام بیدار شدن خمیازه میکشند؟

آیا میدانستی که بهترین شکارچی در خشکی خرس قطبی است؟

آیا میدانستی که خرس قطبی هنگامی که روی دو پا می‌ایستد حدود

آیا میدانستی که در بین انواع خرس ، خرس پاندا بزرگترین جمجمه را دارد؟

آیا میدانستی که خرس با تمام سنگینی خود میتواند با سرعت

آیا میدانستی که حس بویایی خرس تقریبا

آیا میدانستی که خرس نوزاد

آیا می دانستی که چینی ها اولین کسانی بوده اند که از مواد منفجره استفاده نموده اند ، منتهی جهانیان دانشمند مشخصی را که سازنده مواد منفجره می دانند ، آلفرد نوبل سوئدى می باشد که دینامت را ساخت؟

آیا میدانستی که این جمله ارد بزرگ خواستاران بسیار دارد

آیا میدانستی که رودخانه گنگ برای هندوها بسیار مقدس است و هر سال مردم زیادی برای پاک شدن و تطهیر خود را در آن می شویند ، در حالی که فاضلاب صد شهر و روستا و میلیونها تن مواد سمی و زاید کارخانه ها به طور مستقیم وارد این رودخانه می شود ؟

آیا می دانستی که تابلوی مونالیزا گران بهاترین اثر هنری است که تاکنون دزدیده شده است

آیا میدانستی که اگر در یک سال هیچ یک از نسلهای یک جفت مگس نر وماده از بین نروند ، حجم مگسهای متولد شده با حجم کره زمین برابر میشود؟

آیا میدانستی که خرس کوالا هر گز آب نمی‌نوشد و آب مورد نیاز خود را با خوردن برگ گیاهان تامین می‌کند؟

آیا میدانستی که کوههای آلپ در سال حدود یک سانتیمتر بلند میشوند؟

آیا میدانستی که بیماری قند اولین عامل کوری در مردم جهان است؟

آیا میدانستی که یکی از رودهای کامبوج

آیا میدانستی که ظروف پلاستیکی تقریبا

آیا میدانستی که در خط استوا ، دمای هوا در تمام فصول سال تقریبا یکسان است؟

آیا میدانستی که قاره کوچک استرالیا دارای بزرگترین منبع بوکسیت یا هیدروکسید آلومینیوم در جهان است؟

آیا میدانستی که پشه ها دندان دارند؟

آیا می دانستی که فقط سی درصد از مارهاى دنیا سمی هستند؟

آیا می دانستی که کدو مفید برای مبتلایان فشار خون است؟

آیا می دانستی که دود تنباکو و سیگار حاوى بیش از چهار هزار نوع ماده شیمیایی است که شمار زیادى از آنها مواد محرک یا سمی و سرطان زا هستند؟

,

ارسال توسط CAPTION

 

رکرد فروش بازی در یک روز را بازی

mw3زد Call of Duty: Modern Warfare 3 در 5 روز اول از مرز 750 میلیون دلار گذشته است. این بازی عنوان بزرگترین سرگرمی دنیا (حداقل از نظر فروش و در آمد) را از آن خود کرده است. اکتیویژن اعلام کرد که MW3 رکورد بیشترین فروش در 5 روز اول باکس آفیس، کتاب و بازی های کامپیوتری را شکسته است. Black Ops در 5 روز اول برابر 650 میلیون و فروش نسخه پیش از آن یعنی Modern Warfare 2 نیز در 5 روز اول 550 میلیون دلار بوده است. البته تعداد نسخه های فروخته شده نسبت به نسخه های قبل تغییر چندانی نداشته اما میزان درآمد حاصل از فروش افزایش یافته است. Call of Duty رکورد دار بیشترین فروش سرگرمی در 5 روز اول بوده اند. مدیرعامل اکتیویژنبلیزارد در این رابطه گفت: Modern Warfare 3 ارزش امتیاز تجاری بازی Call of Duty به 6 میلیارد دلار رسید و این بدین معناست که Call of Duty به با ارزش ترین سرگرمی در سراسر دنیا تبدیل شده است. MW 3 در ادامه نسخه دوم بازی است و بازیکن نقش یک نیروی ویژه روسی را در امریکا و اروپا بازی می کند.

 

فروش بازی کامپیوتری

 

فروش نسخه قبلی،

هر سه نسخه اخیر

 

با فروش اخیر

 

داستان بازی

 





تاريخ : جمعه 14 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

اوج جنگ در جنگاوری نوین312 : چهارشنبه 25 آبان ماه سال 1390 Call Of Duty: Modern Warfare 3:. Call Of Duty: Modern Warfare 3 قرار دهد تا به طرفداران ثابت کند که ندای وظیفه هیچ گاه تکراری نمی شود. در گیم پلی این بازی صحنه های بسیار زیبا و کار شده ای قرار دارد و حتی می توان گفت که گیم پلیش نسبت به بتلفیلد بسیار متنوع تر و بهتر است و از این رو قطعا Call Of Duty:Modern Warfare 3 از رقیب خودش پیشی گرفت و فعلا 1 بر 0 به نفع کال آف!!! Battlefield 3 در زمینه گرفیک عقب تر بود و دارای افکت های گرافیکی ضعیف تری نسبت به آن بود.علاوه بر این نور پردازی نیز در میدان نبرد 3 بهتر از Call Of Duty:Modern Warfare 3 بود و با این وضع اکتیویژن و استودیو های سازنده جنگاوری نوین 3 باید برای ساخت ندای وظیفه بعدی بهبود بخشیدن به گرافیک بازی و استفاده از موتور بازی سازی بهتر را در اولویت قرار دهند. پس تا به حال دو بازی 1 بر 1 مساوی اند! 3 خلاقیت و ابتکار بیشتری نسبت به دایس و EA به خرج داده اند و بهتر است که دوباره ذکر کنیم داستان Battlefield 3 تقلیدی واضح از داستان بازی Call Of Duty:Black Ops بود و از این رو معلوم است که داستان Call Of Duty:Modern Warfare 3 بسیار قوی تر و خلاقاته تر نسبت به Battlefield 3 است. اکتیویژن داستان بازی را طوری طراحی کرده است که شاید به ذهن هیچ کدام از بازی کننده های بازی نرسد و به نوعی گیمر از بازی کردن Call Of Duty:Modern Warfare 3 پس از هر مرحله قافل گیر شود.تا اینجا 2 بر 1 به نفع کال آف!!! Battlefield 3 عقب می افتاد!البته همه این گرافیک بهتر و تخریب پذیری بهتر در میدان نبرد 3 نسبت به جنگاوری نوین 3،به موتوری که با استفاده از آن بتلفیلد درست شده است مربوط میشود و به نوعی EA این خصوصیات خوب بازی را مدیان موتور بازی سازی اش میباشد.در واقعا الآن من دقیقا معنی حرف یکی از مدیر عاملان اکتیویژن که میگفت "ما بازی میسازیم،نه موتور بازی سازی" را درک میکنم و شاید شما هم به این نتیجه رسیده باشید که میدان نبرد 3 تنها گرافیک و تخریب پذیری خوبی دارد!نه چیز دیگری!!!اما با این حال تا اینجا 2 بر 2 مساوی!!!! Battlefield 3 بهتر است و در این زمینه EAهیچ حرفی برای گفتن ندارد و من خم زیاد کشش نمیدهم و فقط میگیم: 3 بر 2 به نفع کال آف!!!! 3،به این نتیجه رسیده باشید که صدا گذاری و موسیقی این بازی فوق العاده کار شده و عالی بود.البته از آن طرف در باره رقیبش نیز همین موضوع بود و در نتیجه من به صدا گذاری و موسیقی هیچ یک از دو بازی نمره اضافه نمیکنم چون واقعا برابر و در یک سطح بودند!!:9/8:8:9/6:9:9/3:10

 

 

تاریخ

 

نگاهی کامل بر بازی

 

بالاخره پس از انتظارات فراوان شماره هشتم از سری ندای وظیفه هم منتشر شد و قطعا با بازی کردن آن طرفداران باری دیگر به وجد می آیند و از بازی مورد علاقه خود لذت می برند

 

در نگاه اول هر گیمری به روند گیم پلی و چگونگی مراحل بازی دقت می کند و به جرات می توان گفت که اکتیویژن موفق به این شد که یک گیم پلی جذاب و پویا در

 

 

 

و همیشه چیز جدیدی برای رو کردن دارد

 

 

 

گرافیک بازی البته با این که نسبت به شماره دوم این بازی بهتر بود اما به طور واضح از رقیب خود یعنی

 

در قسمت داستان بازی به جرئت میتوان گفت که سازندگان جنگاوری نوین

 

تخریب پذیری بازی اما با این که بسیار زیبا و واقعای بود،اما در بعضی مواقع واقعا کم میاورد و از تخریب پذیری

 

میرسیم به هوش مصنوعی بازی که به جرئت میگویم یک سر و گردن از هوش مصنوعی بازی

 

حتما شما هم در حین بازی کردن مدرن

 

خوب ممنون از شما که حوصله کردید و این مطلب را خوندید و امیدوارم که مورد پسندتان باشد

 

گیم پلی

 

گرافیک

 

داستان

 

تخریب پذیری

 

هوش مصنوعی

 

موسیقی و صدا گذاری

 

امتیاز کل:9/2

 





تاريخ : جمعه 14 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

خواندنی های کوتاه علمی ۹۵ لیتر آب را در کمتر از ۳ دقیقه بنوشد .

ـ تعداد افرادی که سالانه از نیش زنبور میمیرند بیشتر از کسانی است که سالانه از نیش مار میمیرند.

ـ وزن اسکلت انسان بالغ ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم است .

ـ اولین اتوموبیل را مظفرالدین شاه قاجار وارد ایران کرد .

ـ اولین آدامس را جان کورتیس در سال ۱۲۲۷ شمسی ساخت .

ـ تنها قسمت بدن که خون ندارد قرنیة چشم است .

ـ با ۳۰ گرم طلا میتوان نخی به طول ۸۱ کیلومتر درست کرد .

ـ سومریها در قرن چهارم قبل از میلاد خط را اختراع کردند .

ـ یک دهم مردم جهان در جزیره ها زندگی می کنند .

ـ اولین تمبر جهان در سال ۱۸۴۰ در انگلستان به چاپ رسید .

ـ فیل بالغ در روز ۲۲۰ کیلوگرم غذا و۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند .

ـ تعداد حشرات موجود در ۵/۲ کیلومترمربع زمین کشاورزی از انسانهای موجود در کل دنیا بیشتر است.

ـ هر فرد عادی درسر خود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار رشته مو دارد.

ـ ریش انسان بالغ بر ۵ تا ۱۵ هزار و یک ابرو ۴۵۰ تا ۶۰۰ تار مو دارد.

ـ گربه وسگ هر کدام ۵ گروه خونی دارند و انسان ۴ گروه.

ـ زنبور عسل دو معده دارد: یکی برای انبار کردن عسل ویکی برای غذا..

ـ در سال ۱۹۸۰ بوتان تنها کشور جهان بود که تلفن نداشت.

ـ طول قد هر انسان سالم برابر ۸ وجب دست خود اوست.

ـ طول رگهای بدن انسان ۵۶۰ هزار کیلومتر است.

ـ در برج ایفل ۲۵۰۰۰۰۰ پیچ به کار رفته است.

ـ میزان انرزی که خورشید در یک ثانیه تولید میکند؛ برای تولید برق مورد نیاز تمام کشورهای جهان در مدت یک میلیون سال کافی است.

ـ خنده آسانتر از اخم کردن است؛ برای خندیدن انسان از ۱۷ عضله صورت وگردن استفاده می کند در حالی که برای اخم کردن از ۴۰ عضله.

ـ گربه در گوشش ۳۲ عضله دارد.

ـ خرسها موجوداتی چپ دست هستند.

ـ مورچه به هنگام مسموم شدن همیشه روی پهلوی راست می افتد.

ـ در فصل پائیز ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار برگ درخت بلوط میریزد.

ـ درصورتی که زنی به کوررنگی مبتلا باشد ؛ فرزندان پسر اوکوررنگ میشوند.

 

 

ـ شتر در هنگام تشنگی میتواند

 

ـ سریع ترین عضله بدن انسان زبان است





تاريخ : جمعه 14 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

دانشگاه رفتن پسرا (ترم آماتوری ) .منم هوشنگ.وای مامانی نمی دونی چقدر اینجا خوبه. دانشگاه فضای خیلی نازیه.وای خدا خوابگاه رو بگو.وقتی فکر می کنم امشب روی تختی می خوابم که قبل از من یه عالمه از نخبه ها و دانشمندای این مملکت توش خوابیدن و جرقه اکتشافات علمی ازهمین مکان به سرشون زده تنم مور مور میشه...راستی اینجا تو خوابگاه یه بوی مخصوصی میاد که نمی دونم چیه اما شبیه بوی خونه اصغر شیره ای همسایه بغلیمونه...! دانشجوهای سال های بالاتر میگن این بوی علم و دانشه! لامسب اینقدر بوی علم و دانش توی فضا شدیده که آدم سرش درد میگیره!!! پریشب یکی از بچه ها به خاطر Over Dose از دانش رفت بخش مسمویت بیمارستان! ترم عاشق شدگیآه ای مریم...ای عشق من.ای تك مرغ عشق در كویر قلبم و ای همه زندگی من.می خواهم درختی شوم و بر بالای سرت سایه بیفکنم تا بر شاخسار من نغمه سرایی کنی.میخواهمت با تمام وجود عزیزم...همه پول و سرمایه من اگر داشتم،متعلق به توست! بدون تو این دنیا رو نمی خوام.کی میشه این درس من تموم شه تا بیام باهات ازدواج کنم...امروز یک ساعت پشت پنجره کلاستون بودم و داشتم رخ زیبایت را که همچون پروانه ای در کلاس میدرخشیدی تماشا می کردم... ترم 3(ترم افسردگی)  ترم زرنگ شدگیالو سلام مهشید جون خوبی عزیزم؟منم پژمان! کجایی نفس؟ نیستی؟دلم تنگ شده واست گنجشک کوچولوی من.بیا ببینمت قربونت برم...مهشید جون من پشت خطی دارم .مامانمه.بعداً بت زنگ میزنم.... الو؟!به بــــــــــه! سلام چطوری ملیسا جون؟ آره بابا داشتم با مامانم صحبت میکردم... پیرزن دلش تنگ شده واسم! جوجوی من حالت خوبه؟ به خدا منم دلم یه ذره شده واست...باشه عزیزم فردا ساعت 11 پارک پشت دانشکده دارو.... ترم5 (ترم مشروطه گی) الو سلام استاد! قربون بچّت! دارم مشروط میشم.2 نمره بهم بده تو رو خدا! من ضربه روحی خوردم دچار فراموشی شدم اصلاً شما رو هم یادم نمیاد ....قول میدم جبران کنم.... ترم ولخرجیدگی
الومامان من خونه می خوام ! راستی اون 50 تومنی که 3 روز پیش فرستادی تموم شد.دوباره بفرست.خرج پروژه ام شد!!! ترم7 (ترم پاتوقیده گی) سلام داش مصی! حاجی دمت گرم امشب بساز ما رو . از اون پنیر شیرازیای ردیف بیار که مهمون دارم. 3 صوت هم آیس بیار می خوایم فضا پیمایی کنیم.نوکرتم.ای ول داری!آقایی...
ترم فارغ التحصیلگیالو سلام... واسه این آگهی که توی روزنامه دادید تماس گرفتم . فرموده بودید آبدارچی با مدرک لیسانس و روابط عمومی بالا....

 

 

 

الو سلام مامانی

 



 

الو مامان سلام.مریم منو ول کرد و گذاشت رفت! مامان جون افسرده شدم اولین عشقم بود دارم میمیرم از غصه.ای خدا بیا منو بکش راحتم کن.مامان من این زندگی رو نمی خوام.....

 

 

 

ترم اول





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

عجیب ترین و جالب ترین معادله های جهان !

معادله 1:
انسان = خواب + خوراک + کار + تفریح الاغ = خواب + خوراک پس : انسان = الاغ + کار + تفریح و بنابراین : انسان - تفریح = الاغ + کار بعبارت دیگر : انسانی که تفریح نداره = الاغیه که فقط کار می کنه

معادله 2:
مرد = خواب + خوراک + درآمد الاغ = خواب + خوراک پس : مرد = الاغ + درآمد و بنابراین : مرد - درآمد = الاغ بعبارت دیگر : مردی که درآمد ندارد = الاغیه که فقط می خوره و می خوابه

معادله 3:
زن = خواب + خوراک + خرج پول الاغ = خواب + خوراک پس : زن = الاغ + خرج پول و بنابراین : زن - خرج پول = الاغ بعبارت دیگر : زنی که پول خرج نمی کنه = الاغیه که فقط می خوره و می خوابه

از معادلات  داریممردی که درآمد ندارد = زنی که پول خرج نمی کند پس: فرض منطقی ۱: مردها درآمد دارند تا نگذارند زنها تبدیل به الاغ شوند! و فرض منطقی ۲: زنها پول خرج می کنند تا نگذارند مردها تبدیل به الاغ شوند!

 

 

 

 

 

 

 

 


 

نتیجه گیری:





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

علائم معتادین البته به اینترنت  Html در میارین و آدرسشو به استادتون میدین! یا در هنگام تایپ اون تو هر صفحش آدرس پست الکترونیک و وبسایت یا وبلاگتون رو حتی اگه کاملا بی ارتباط با اون موضوع باشه می نویسین و بعد چاپش می کنین!


 

 

اگه این علائم تو شما وجود داره شک نکنین به اینکه شما معتاد شدین! البته معتاد به اینترنت!!

1.بعد از خاموش کردن سیستمتون احساس پوچی بهتون دست میده و احساس می کنین که یه چیزی رو گم کردین یا کسی رو از دست دادین!!

2.تحقیق و پروژه های دانشگاهیتونو به فرمت

3.به جای دید و بازدید از دوستان و فامیل هاتون و صحبت کردن با اونها براشون ایمیل می فرستین!

4.هر روز صبح قبل از خوردن صبحانه ایمیلتون رو چک می کنین! یا در طول روز بیست دفعه به ایمیل و وبسایت یا وبلاگتون سر می زنین!

5.بیشتر دوست دارین تو خونه باشین و تو اینترنت گشت بزنین تا اینکه با کسی برین بیرون و قدمی بزنین!

6.اگه چند روز به سیستمتون دسترسی نداشته باشین یا نتونین روشنش کنین و تو اینترنت برین،احساس گیجی و گنگی می کنین و خواه نا خواه حواستون وسط کاراتون می ره به کامپیوتر و اینترنت و خبرای اونجا و هر جور که شده سعی می کنین به یه سیستم دسترسی پیدا کنین تا باهاش برین تو اینرنت!

7.به جای پرسیدن سوالاتون از آدمای دور و برتون ( حتی متخصصین اونها ) یا خوندن کتابهایی مرتبط با اون،سعی می کنین جواب سوالاتتون رو از تو اینترنت سرچ کنین!

8.یکی از آرزو هاتون این شده که به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشین و شبا خوابشو می بینین!! و وقتی هم که بهش دسترسی پیدا می کنین،نمی دونین باید چیکار کنین و هول میشین!!!

9.برای مراسمی مثل جشن تولد دوستان و آشناهاتون،چندتا عکس باحال از تو اینترنت دانلود می کنین و باهاش یه کلیپ تصویری می سازین و بهشون هدیه می دین!

10.تعداد دوستای اینترنتیتون بیشتر از دوستای بیرونی شما هستن و با دوستای اینترنتیتون صمیمی تر و خوش برخوردتر هستین!

11.بیشتر دوست دارین بازی های کامپیوتری رو حتی با گرافیک پایین و خیلی ساده اما آنلاین انجام بدین!

12.شبا تا صبح با این و اون ( گاهی وقتا با ده بیست نفر همزمان!! ) چت می کنین و از ناخون انگشت کوچیکه ی پای فیل تا رموز و زیبایی های کهکشان ها با هم صحبت می کنین!! و صبح ها نمی تونین زودتر از 11 – 10 بیدار شین!

13.آرزو می کردین ای کاش میشد مثلا نون رو دانلود کرد تا دیگه مجبور نشین صبح زود برین نون وایی و اینقدر تو صف نون وایی وایستین!!

14....!!...!

خوب حالا این علائم تو شما هم هست؟! اگه این علائم تو شما هست مطمئن باشین که شما دیگه یه معتاد حرفه ای به اینترنت شدین و از همین حالا فکر درمون خودتونو بکنین!!...





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

فرق دختر و پسرا !! -دختر ها خیلی دوست دارند جای پسر ها باشند اما پسر ها اصلاً دوست ندارند جای دختر ها باشند!

2-
اگر یه دختر یک مشکل غیر قابل حل داشته باشه از خونه فرار میکنه اما یه پسر اگر یک مشکل غیر قابل حل داشته باشه اعضای خانواده اش رو از خونه فراری میده!

3-
یه دختر اگر دو تا مشکل غیر قابل حل داشته باشه خودکشی میکنه اما یه پسر اگر دو تا مشکل غیر قابل حل داشته باشه اعضای خانواده اش رو میکشه!

4-
یه پسر اگه 3 تا مشکل غیر قابل حل داشته یه هفته افسرده میشه بعد با 3 تا مشکل کنار میاد و زندگیش رو میکنه اما تا کنون دختری که 3 تا مشکل داشته باشه دیده نشده چون همشون در مرحله دو تا مشکل خودکشی میکنند و به سه تا نمیرسه مشکلاتشون!!!

5-
دخترا از پسرا موهاشون کوتاهتره!

6-
دخترا می خوان سر پسرا کلاه بزارن اما در نهایت سر خودشون کلاه میره ولی پسرا می خوان سر هر موجود زنده ای که میبینن کلاه بزارن و در نهایت موفق میشن!

8-
نقطه قوت پسرا چشماشونه اما نقطه قوت دخترا چشم و گوش ابرو و دماغ و دهن و .........هست!

9-
دخترا با اینکه بیشتر از پسرا قوانین راهنمایی و رانندگی رو رعایت میکنن اما خیلی بیشتر از پسرا تصادف میکنن و در هر تصادف رد پای یک دختر به چشم می خوره!

10-
دخترا فکر می کنن بهترین راه برای داشتن یک رابطه خوب و مداوم صداقت و راستگویی هستش ولی پسرا مطمئن هستند بهترین راه، دروغگویی و گرفتن سوتی از طرف مقابله!!

11-
دختر ها از درس و مدرسه بیزارند ولی پسر ها از درس و مدرسه فراری هستند!

12-
پسر ها به هم حسودی نمی کنن اما دخترا به هم حسودی می کنن!

13-
اگر برادره دوست دختر داشته باشه خواهره سعی می کنه با اون دختر آشنا بشه ولی اگه خواهره دوست پسر داشته باشه برادره قسم می خوره که هم پسره و هم خواهره رو سر به نیست کنه!

14-
دختر ها زیر بار حرف زور میرن اما پسر ها خودشون حرف زور میزنن!

15-
دخترا زندگی مشترک رو در عشق و صفا و صمیمیت می بینن ولی پسر ها در غذا و سكس و ...!!!

16-
اگه یه دختر در یک جمع سوتی بده تا آخر دیگه هیچ حرفی نمیزنه اما پسر ها در یک جمع نه فقط سوتی میدن؛ بلکه تا میتونن خودشون و دیگران به اون سوتیه میخندن!!

17-
یه دختر اگه 24 ساعت با دوست پسرش صحبت نکنه افسرده میشه اما یک پسر اگه 24 ساعت با دوست دخترش صحبت نکنه با اون یکی دوست دخترش صحبت میکنه!

18-
پسر ها میدونن جنبش فمنیسم چیه واسه همین ازش متنفرن ولی دختر ها نمیدونن جنبش فمنیسم چیه واسه همین طرفدارشن!

19-
یک دختر اگه با دوست پسرش به هم بزنه دیگه با هیچ پسری دوست نمیشه اما یه پسر اگه با دوست دخترش به هم بزنه با 4-3 تا دختر دیگه دوست میشه!

20-
یه دختر اگه توی خیابون پسری ازش بپرسه ساعت چنده میگه:ساعت 7. اما یه پسر اگر یه دختر ازش ساعت بپرسه میگه :ساعت 7 و 2 دقیقه و 24 ثانیه,اینم شماره تلفن من ..... سر ساعت 9 منتظر تماستم!!!

21-
اگه یه دختر به یه پسر نگاه کنه , پسره فکر می کنه که خیلی خوش تیپه ولی اگر یه پسر به یه دختر نگاه کنه دختره فکر میکنه که پسره چقدر بی چشم و رو هستش!

22-
دختر ترشیده میشه اما پسر بلعکس رسیده تر میشه؛ نـــــــــــــــــــــه!!؟؟!!

23-
بعد از خوندن این مطلب پسرا اول 2 دقیقه فکر میکنن تا مفهوم مطلب رو بفهمند و چون بعد از دو دقیقه نمی فهمند می زنن زیر خنده و میگن خیلی باحال بود اما دخترا بعد از خوندن این مطلب 2 ساعت حرص می خورن و فکر میکنن به شخصیت دخترا توهین شده و در نهایت چون مفهوم این مطلب رو نفهمیدن به نویسندش میل میزنن و

 

 

۱





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

قوانینی که نیوتن از قلم انداخت ::
اگر شما از یک صف به صف دیگری رفتید، سرعت صف قبلی بیشتر از صف فعلی خواهد شد! قانون تلفن: اگر شما شماره‌ای را اشتباه گرفتید، آن شماره هیچگاه اشغال نخواهد بود!
قانون تعمیر :
بعد از این که دستتان حسابی گریسی شد، بینی شما شروع به خارش خواهد کرد! قانون کارگاه: اگر چیزی از دست‌تان افتاد، قطعاً به پرت‌ترین گوشه ممکن خواهد خزید! قانون معذوریت: اگر بهانه‌تان پیش رئیس برای دیر آمدن پنچر شدن ماشین‌تان باشد، روز بعد واقعاً به خاطر پنچر شدن ماشین‌تان، دیرتان خواهد شد!
قانون حمّام:
وقتی که خوب زیر دوش خیس خوردید تلفن شما زنگ خواهد زد! قانون روبرو شدن: احتمال روبرو شدن با یک آشنا وقتی که با کسی هستید که مایل نیستید با او دیده شوید افزایش می‌یابد! قانون نتیجه: وقتی می‌خواهید به کسی ثابت کنید که یک ماشین کار نمی‌کند، کار خواهد کرد!
قانون تنفّر :
اگر در دانشگاه از کسی بدتان می آید،او چپ و راست جلوی شما ظاهر میشود! قانون بیومکانیک: نسبت خارش هر نقطه از بدن با میزان دسترسی آن نقطه نسبت عکس دارد! قانون تئاتر: کسانی که صندلی آنها از راه‌روها دورتر است دیرتر می‌آیند! قانون قهوه: قبل از اولین جرعه از قهوه داغتان، رئیس‌تان از شما کاری خواهد خواست که تا سرد شدن قهوه طول خواهد کشید.
قانون پیش بینی اگه پیش بینی یک اتفاق ناگوار را برای خود در آینده ی نزدیک، کرده باشید و خودتان را برای آن آماده کرده باشید ، مطمئن باشید آن اتفاق به وقوع نمی پیوندد!قبل و بعد از ازدواج  زن در عربستان!!! Oh God! Thanks… در ایران: خاک بر سرت حلیمه! بازم دختر زاییدی؟!؟! در عربستان: نعم؟؟البنت؟؟؟؟!!! لا لا لا! أنا بد بخت! سنگ سار یا زنده فی القبر هذه الدختر!یه نامه واسه کسی که دوسش داری علاقه و محبّت شدیدی که سابقا به تو ابراز می کردم بیشتر می شود و هرچه تو را بیشتر می شناسمگلهای بهاری کوتاه بود امّا ازدواج ما سر بگیرد، تمام عمرخوشبخت خواهیم بود و حال لازم است که بگویممحبّت است و من تصمیم گرفتم برای همیشهیکی در میان بخوان!

 

 

 

 

 

 



 

 

 


مرد: آره، دیگه نمی‌‌تونم بیشتر از این منتظر بمونم! زن: می‌‌خواى من از پیشت برم؟ مرد: نه! فکرش رو هم نکن! زن: منو دوست داری؟ مرد: البته! زن: آیا تا حالا به من خیانت کردی؟ مرد: نه! چرا چنین سوالى می‌‌کنی؟ زن: منو مسافرت می‌‌بری؟ مرد: مرتب! زن: آیا منو می‌‌زنی؟ مرد: به هیچ وجه! من از این آدما نیستم! زن: می‌‌تونم بهت اعتماد کنم؟ . . .

.

.

: بعد از ازدواج:

 


متن را این دفعه از پائین به بالا بخوانید!!!






 

 


در امریکا به او می گویند :زنیکه سیگاری در ایران به او می گویند : زنیکه معتاد فاحشه خیابانی لجن! و در عربستان او را سنگسار می کنند!

 

 

در امریکا به او می گویند : فمنیست در ایران به او می گویند :تهمینه میلانی و در عربستان او را سنگسار می کنند!

 

 

در امریکا : احتمالاً او یک زن خیابانی و بی خانمان بوده. در ایران:احتمالاً شوهر غیرتی اش او را کشته در عربستان: صد در صد بر اثر جراحات وارده ناشی از سنگسار به قتل رسیده است!

 

 

در امریکا اجازه دارند در پزشکی ، حقوق ، مهندسی و … تحصیل نمایند. در ایران اجازه دارند در پزشکی ، حقوق ، مهندسی و …. به شرط تفکیک جنسیتی تحصیل نمایند در عربستان اجازه دارند از بین بی سوادی و سنگسار یکی را برگزینند!

۵- مادر:

در امریکا: مادر و پدر مسئول نگه داری و تربیت و بزرگ کردن فرزندان هستند. در ایران: مادر مسئول نگه داری و تربیت و بزرگ کردن فرزندان است. در عربستان:فرقی نمی کند که مادر مسئول چیست چون در هر صورت سنگسار می گردد.

 

 

در امریکا:درخواست طلاق می دهد و نیمی از سرمایه شوهرش به او میرسد( زمان بین درخواست طلاق و اتمام مراحل قانونی:دو هفته) در ایران:در خواست طلاق می دهد و در صورتی که هیچ ادعایی نسبت به نفقه و مهریه نداشته باشد میتواند از همسرش جدا گردد(زمان بین درخواست طلاق و اتمام مراحل قانونی: 14 الی 15 سال!) در عربستان:درخواست طلاق میدهد و شوهرش اجازه دارد او را سنگسار کند!

 

 

در امریکا نیازی به اجازه کسی برای انجام کارهایش ندارد. در ایران تنها برای دست شویی رفتن و تنفس نیازی به اجازه کسی ندارد! در عربستان اصولاً هیچ اجازه ای ندارد!!!

 

 

در امریکا:

 

 

در امریکا: طلاق …. در ایران: فحش، کتک ، اسید ، چاقو ، قتل ناموسی….. در عربستان: به دلیل دلخراش بودن صحنه ها از بیان آن عاجزیم...!!!!...



 

دروغ و بی اساس بوده و در واقع نفرت من نسبت به تو

روز به روز

به دورنگی تو نیز بیشتر پی می برم

و این احساس در قلبم جای می گیرد که بالاخره باید

از هم جدا شویم و دیگر به هیچ وجه حاضر نیستم که

روزی شریک زندگی تو باشم.اگرچه عمر آشنایی ما مانند

در همین مدّت کوتاه توانستم به طبیعت پست و هوس های زشت تو پی ببرم و

بسیاری از صفات و اخلاق تو برایم روشن شده و مطمئن هستم که

این رفتار و طبع بدخوی تو بالاخره مرا بدبخت خواهد کرد.

اگر

را با پشیمانی خواهم گذراند و اگرچه پایان افسانه ی آشنایی ما جدایی بود، ولی جدا از هم

 

 

این موضوع را هیچ گاه فراموش نکن و مطمئن باش

این نامه را سرسری نمی نویسم و چه قدر ناراحت کننده و کشنده است که اگر

باز هم بخواهی در صدد دوستی با هم باشیم؛بنابراین از تو می خواهم

جواب نامه را ندهی،چون نامه تو سراسر

دروغ و تظاهر است.البتّه شاید به نظر خودت

 

 

تو و یادگاری های تلخ عشقت را فراموش کنم،چون دیگر به هیچ وجه نمی توانم

شریک زندگی تو باشم و تو را بسیار دوست داشته باشم.

حال خواهش می کنم اگر می خواهی حقیقت را دریابی،تمام سطرها را


 

 

۹- زنی به شوهرش خیانت کرد….

 

۸- تبریک میگم شما پدر شدید.بچتون یه دختره

 

۷- یک دختر 18 ساله:

 

۶- اگر زنی بخواهد از شوهرش جدا شود:

 

۴- زنان:

 

۳- اگر جسد زنی در یکی از میدان های شهر و درون یک کیسه پلاستیکی پیدا شود:

 

2- اگر یک زن برای برابری حقوق زن و مرد تلاش کند:

 

1- اگر یک زن سیگار بکشد:

قبل از ازدواج:

 





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

۱٫یه زن نداریم که هر روز پامیشه میز صبحانه اماده باشه


۲٫یه زن نداریم لباسامون رو اتو بزنه

۳٫یه زن نداریم غصه ی چک فردامون رو بخوره

۴٫ یه زن نداریم واسه وام خونه طلاهاش رو بفروشه

۵٫یه زن نداریم وقتی میریم خونه ی مامانش برامون سفره بندازه بیا و ببین

۶٫یه زن نداریم وقتی میاد خونه ی مامانینا همش سر پا باشه

۷٫یه زن نداریم واسمون هفت رنگ ارایش کنه

۸٫یه زن نداریم تا ما نیایم شام نمی خوره

۹٫یه زن نداریم وقتی مریضیم پاشویمون کنه تا صبح هم بالا سرمون دعا کنه

۱۰یه زن نداریم تا چهلش نشده بریم یه زنه دیگه بگیریم

۱۱٫ یه زن نداریم وقتی بچه شلوغی می کنه بهش بگیم این چیه تربیت کردی

۱۲٫یه زن نداریم ندونیم چه طور بچه بزرگ شد و بی خوابی بکشه

۱۳٫یه زن نداریم غر بزنیم این چیه ناهار درست کردی؟

۱۴یه زن نداریم هم بیرون کار کنه هم تو خونه اخرشم بگیم اقساط این ماه و تو بده

۱۵٫یه زن نداریم با ما تیتیشی حرف بزنه نکنه تومونمون دوتا بشه

۱۶٫یه زن نداریم تکه کلامش باشه خدا ساییه تورو از سرم کم نکنه

۱۶٫یه زن نداریم خونرو بکنه دسته گل

۱۷٫یه زن نداریم ارث باباش بهمون برسه

۱۸٫یه زن نداریم تا از سر کار میاییم کتمونو از رو شونهامون برداره

۱۹٫ یه زن نداریم تو تابستو شربت زعفران و هندوونه دستش باشه تو زمستون اناره دون کرده و چایی داغش

 





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

فال زدم فلان چیز اومد !

یه شوهر هم نداریم که

 

 

۱٫یه شوهرم نداریم شب که دیر میاد خونه ببینه رو کاناپه خوابمون برده دلش بسوزه دیگه دیر نیاد!

۲٫یه شوهرم نداریم وقتی بهش میگیم من رو بیشتر دوس داری یا مامانتو ، بگه توام چه سوالایی می پرسی ، هر دوتون رو دوس دارم دیگه ! خوشحال شیم از اینکه ما رو خیــــــــــــــلی دوس داره ” قدِ مامانش “

۳٫یه شوهرم نداریم عاشق قرمه سبزی باشه ، ما هم که بلد نیستیم درست کنیم ! بگیم بین من و قرمه سبزی یکی رو انتحاب کن !!

۴٫یه شوهرم نداریم , نداریم که نداریم به درک اسفل یه لامبورگینی هم نداریم غروب جمعه ای بریم بگردیم دلمون نگیره

!

۵٫یه شوهرم نداریم گانگستر باشه، هیچ کس جرات نکنه بهمون بگه بالا چشمت ابروئه !

۶٫یه شوهرم نداریم صبح جمعه ای بهمون بگه خانومم شما بگی “ف” ناهار فرحزادیم !

۷٫یه شوهرم نداریم وقتی میپرسه دوسم داری یا نه ؟ بهش بگیم خره من دوست دارم چرا نمیفهمی

۸٫یه شوهرم نداریم، دوتایی قربون صدقه بچه نداشتمون بریم !

۹٫یه شوهرم نداریم از جبروت مردونش استفاده کنیم زنگ بزنه پشتیبانی بگه این سرعت اینترنت چه مرگشه پس!خانومم کارای اینترنتیش عقب مونده!

۱۰٫یه شوهرم نداریم خوش قیافه باشه، برای استحکام بیشتر پایه های زندگیمون همیشه موهای پر کلاغیش از ته بزنیم که هیچ زنی جز خودم نتونه بهش نگاه کنه !

۱۱٫یه شووورم نداریم غروب که میشه بعد از دو شیفت کار کردن ، با دست پر بیاد خونه در رو با پاش باز کنه ، بریم کیسه ها رو از دستش بگیریم بگیم خسته نباشی آقا .

۱۲٫یه شوهرم نداریم شب بگیم ببرمون بیرون اونوقت بگه نه , ما هم از لجمون تایر ماشینشو پنچر کنیم صبح که میخواد بره سر کار ببینه کلافه شه , ما هم موزیانه بخندیم بگیم آخی الهی اشکال نداره عزیزم ولی خب باز خوبه دیشب نخواسیم بریم بیرون وگرنه میخورد تو ذوقمون !

۱۳٫یه شوهرم نداریم وقتی میریم کنار دریا ما رو ترک جت اسکی بنشونه!

۱۴٫یه شوهرم نداریم صبح به صبح نون تازه برامون بخره !

۱۵٫یه شوهرم نداریم تا غم و ناراحتی توی چهره مون ببینه بگه مگه من مردم که تو ناراحتی ؟

۱۶٫یه شوهرم نداریم انقد عاشقمون باشه واسه غافلگیر کردنمون با طفل یه زرافه ی بیاد خونه !

۱۷٫یه شوهرم نداریم یکمی بهش غر بزنیم دلمون باز شه!

۱۸٫یه شوهرم نداریم بهمون بگه از خواب که بیدار میشی ، اول تو چشای من نیگا کن بعد به اون مانیتور ِ لامصّب !!

۱۹٫یه شوهرم نداریم واسش ناز کنیم بگیم قبل از خواستگاریت تو حافظ یه ت

 





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

حکایت های ملانصرالدین .ملّا گفت: خوب غذایی است،حیف جمعیّت برای خوردن آن زیاد است.زن گفت: دیگر چه جمعیتی کمتر از این که من باشم و تو؟! گفت: از این کمتر که من باشم و دیگ! حکایت های ملا نصرالدین حکایت های ملّا نصرالدّین .رهگذری به او گفت:سنگدل!چرا چهارپای بیچاره ی زبان بسته را چنین می زنی؟ ملّا گفت: ببخشید،نمی دانستم با شما خویشاوندی دارد!.ملّا گفت:مدّتی است آرزوی خوردن حلوا به دلم مانده است.:چرا نمی پزی؟!:هروقت آرد حاضر می شود،روغن نیست.روغن که پیدا شد،شکر نیست!:تا حال نشده که هر سه حاضر شود؟:چرا؛ولی آن وقت من نبوده ام!!.مدّعی اظهار داشت این شخص مرا صدا زد و گفت:این بار را دوش من بگذار.: در مقابل چه خواهی به من داد؟:هیچ! من هم زحمتی کشیده بار را دوش او گذاشتم.حال هرچه می گویم هیچ را بده اعتنا نمی کند.:بسیار خوب،حق داری.حالا بیا این فرش را بلاند کن تا من اجرتت را بدهم.مدّعی رفته فرش را بلند کرد.ملّا گفت:زیر فرش چیست؟:هیچ!:این هیچ اجرت تو بود؛بردار و برو!.او دائما از زن سابق و زن هم از شوهر سابقش تعریف می كردند.روزی ملّا با زنش روی تخت خوابیده هریك تعریف جفت قبلی را می نمودند.ناگاه ملّا مشت محكمی به زن زده و او را از تخت به زمین انداخت.زن از این ضربت بسیار رنجیده و روز بعد به پدرش شكایت نمود.پدر زن از ملّا سبب زدن را پرسید.ملّا گفت:تقصیر من نیست.ما چهار نفر بودیم،من با زن سابقم و خانم با شوهر سابقش؛تخت جا نبود،خانم از تخت به زمین افتاد 

 

روزی زن ملّا نصرالدّین غذایی طبخ نموده،با دیگ نزد ملّا نهاد و هر دو مشغول خوردن شدند

 

*********** **************** ***********

 

روزی ملّا دست بچّه ای را گرفته وارد سلمانی شد و به سلمانی گفت: چون من تعجیل دارم اوّل سر مرا بتراش،بعد موهای بچّه را بزن.سلمانی هم تقاضای او را انجام داد.ملّا پس از اصلاح عمامه را برداشت و رفت.سلمانی سر طفل را هم اصلاح کرد و خبری از آمدن ملّا نشد.سلمانی رو به طفل نمود و گفت: پدرت نیامد؟! بچّه گفت: او پدرم نبود! گفت: پس که بود؟!! گفت: مردی بود که در کوچه به من گفت بیا برویم دو نفری مجّانا اصلاح کنیم!

 

 

روزی باران شدیدی می بارید.ملّا پنجره ی خانه ی خود را باز نموده كوچه را می نگریست. همسایه اش را دید كه به تندی می گذرد.ملّا او را صدا زد و گفت:چرا این طور میدوی؟ همسایه گفت:مگر نمی بینی كه باران به چه شدّت می بارد؟ ملّا گفت:خجالت هم خوب است.انسان از رحمت خدا كه به این قسم فرار نمی كند. آن شخص ناچار با تأنّی راه پیمود تا به خانه اش رسید.مثل كسی كه به آب افتاده تر شد.روز دیگر آن شخص جلوی پنجره ی منزل خود ایستاده كوچه را تماشا می كرد و تازه باران شروع شده بود.ملّا را دید در كوچه لباسش را سر كشیده با كمال عجله می رود.فریاد زد كه ای ملّا؛مگر حرف دیروزت را فراموش نمودی؟از رحمت خدا چرا فرار می كنی؟ ملّا گفت:مرد حسابی تو می خواهی من رحمت خدا را زیر پا لگدكوب كنم؟!

 

در ماه رمضان ملّا به خانه ی یكی از اعیان به افطار دعوت داشت.پس از مدّتی كه با صاحبخانه در باغ قدم زد و كاملا ضعف بر او مستولی شد،نزدیك افطار وارد اتاق شدند.چشم ملّا از دور به سفره ی رنگینی افتاد كه بوی آن حال او را منقلب ساخت.دلمه،بریان،باقلوا،پلو و انواع اطعمه ی لذیذ در سفره بود.چون سر سفره نشستند،چهار مهمان دیگر هم وارد شدند.صاحبخانه بشقاب دلمه را كه بوی عطر آن اتاق را معطّر كرده بود،جلو كشیده لقمه ای از آن برداشته در حال خدمتكار را صدا زده و گفت:احمق ها، مگر من به شما نسپردم كه هیچ وقت به دلمه ادویه نزنید؟! این دلمه خراب شده آبروی مرا نزد مهمان ها بردید.این دلمه را از سر سفره بردارید.ملّا دلمه را از كف رفته دیده آهی كشید و صدایش در نیامد.بعد صاحبخانه ظرف بریان را پیش كشیده لقمه ای از آن برداشته باز خدمتكار را طلبیده و گفت:چرا به بریان ترشی زدید؟شما با من و آبروی من دشمنید! بردار و این را از اینجا ببر. ملّا تا نزدیك در، با چشم؛بریان را بدرقه نموده و حرفی نزد...

......:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::......

این دفعه نوبت باقلوا بود.صاحبخانه تكّه ای از آن خورد و خدمتكار را خواست و قدری داد و قال نمود كه چرا هنوز غذا نخورده باقلوا آوردید و دستور بردن آن را داد.ملّای گرسنه دید غذا ها یكی یكی از سفره خارج می شودند؛دیگر طاقت نیاورد،ظرف پلو را كشیده با كمال عجله شروع به خوردن نمود.صاحبخانه گفت: خوب بود صبر می كردید؛غذاهای مقدّمتر از پلو بود كه باید خورده شود! ملّا گفت: عجالتا تا شما مجازات آشپز و غذاها را معیّن كنید،من به خدمت باقی می رسم! این حرف حاضرین را به خنده انداخت و صاحبخانه هم كه منظورش شوخی با ملّا بود،دستور داد آنچه برده بودند به سفره برگردانند.

 

 

 

ملّا خرش را در بیابانی به سختی می زد

 

**********

 

در مجلسی صحبت حلوا پیش آمد

 

گفتند

 

گفت

 

گفتند

گفت

 

**********

 

در زمان قضاوت ملّا دو نفر نزد او آمده دعوایی اقامه کردند

 

گفتم

گفت

 

ملّا گفت

گفت

 

ملّا گفت

 

**********

 

ملّا پس از فوت زنش زن بیوه ای گرفت

 





 

 





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

ببخشید دوستان این اجرا رو با کیفیت MP4 پیدا نکردم.

دانلود فرمت: 3GP | حجم: 5.16 MB | سرور: MediaFire





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

 

!!تشویقتشویق.....پیروزی 3 استقلال 2!برد.

بازی با برتری نسبی پرسپولیس شروع شد و این تیم دو موقعیت خوب راهم از دست داد اما استقلال رفته رفته بهتر شد و در دقیقه ۳۲ روی اشتباه علی کریمی، فریدون زندی پاس زیبایی را به میلاد میداودی داد و این بازیکن اولین گل خود در دربی را برای استقلال به ثمر رساند.

استقلال در دقیقه ۵۰ توسط فریدون زندی به گل دوم رسید. در ادامه در حالی که پرسپولیس ۱۰ نفره به بازی ادامه می داد در دقایق ۸۲ و ۸۳ توسط ایمون زائد به گل رسید تا بازی به تساوی کشیده شود. در دقیقه ۹۰+۲ ایمون زائد توانست گل سوم و پیروزی بخش پرسپولیس را به ثمر برساند.

قضاوت این مسابقه بر عهده علیرضا فغانی بود. وی به علی حمودی و فریدون زندی و شریفات از استقلال کارت زرد نشان داد. در دقیقه ۶۷ نیز مهرداد اولادی از پرسپولیس اخراج شد.

بازیکنان استقلال:سبزسبزسبز

مهدی رحمتی، الونگ(۴۶- محسن یوسفی)، حنیف عمران زاده، میثم حسینی، علی حمودی، کیانوش رحمتی، پژمان منتظری، اسماعیل شریفات، فریدون زندی، میلاد میداودی( ۹۰- یرکوویچ)، آرش برهانی

سرمربی: پرویز مظلومیسبز

بازیکنان پرسپولیس:ماچماچماچ

حسین هوشیار، رضا نورمحمدی، مجتبی شیری، ابراهیم شکوری، حمید علی عسگر، مازیار زارع، محمد نوری(۸۹- حسین بادامکی)، هادی نوروزی(۵۶- مهدی مهدوی کیا)، غلامرضا رضایی(۵۶- ایمون زائد)، مهرداد اولادی، علی کریمی

سرمربی: دنیزلیتشویق





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:نتایج,
ارسال توسط CAPTION

خداوندا در این سالی که در پیش است نمیدانم چه تقدیری مرا فرموده ای،لیکن در آغاز طلوع روشن سالی ،که می آید کمک کن تا رها سازم ز خود من کوله بار یک هزار و سیصد و افسوس هزار و سیصد و اندوه خدایا مهربانم کن تو چشمان مرا با نور خود بگشا تو لبخند رضایت را عطایم کن بفهمان زندگی زیباست خداوندا تو راه سبز ایمان را نشانم ده که راه حق صبورانه بپیمایم و هرگز من نباشم از زیانکاران رفیقا ، مهربانا، عاشقم فرما مرا در شط پر مهر گذشتت شست و شویم ده خدایا مزه پاک عطش را بر لبان تشنه ام بنشان بنوشان جرعه ای از آن طهور ناب روحانی مرا مست می جام حضورت کن خداوندا نمیدانم چه تقدیری مرا فرموده ای،اما برای مردمان خوب این وادی عطا فرما هزار امید هزار و سیصد آگاهی هزار و سیصد و نود بهروزی هزار و سیصد و نود لبخند زیبا را

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط CAPTION

زن از دیدگاه علم شیمی .طرز تهیّه برای تهیّه ی این عنصر باید مقداری اکسید اسکناس و نیترات کادیلاک هشت ظرفیتی را در یک ویلا مخلوط کرده که پس از مدّتی گاز ناز و سولفور عشوه متصاعد می شود و در نتیجه به صورت رسوب در ته ویلا باقی می ماند.البتّه از زبان چرب و نرم هم می توان به عنوان کاتالیزور استفاده کرد!خواصّ شیمیایی :

 

 

این عنصر کمتر در طبیعت به صورت آزاد یافت می شود و بیشتر به صورت یک ترکیب با مادّه ای چون انیدرید متبلور و سولفات خودبینی در منازل یافت می شود

 

 

 

 

 

 

بعضی از انواع این ترکیب بسیار زشت و بد قیافه بوده و میل شدیدی برای ترکیب شدن با نیترات پودر و سولفات ماتیک و اکسید سرمه دارند که پس از ترکیب شدن با این مواد نسبتا قابل تحمّل می شوند!

بعضی دیگر از انواع این عنصر نیز با خورده شیشه همراه هستند و خاصیت شوهر آزاری زیادی دارند.برای خالص کردن این عناصر نیز کافیست که آنها را در یک سیستم سر بسته مثل اتاق قرار داد و با کربنات کتک و استات فحش مخلوط کرد!

 

 

از جنس بسیار نرم و حسّاس می باشند و به سرعت تحت تأثیر محیط و احساسات قرار می گیرند.اگر مقداری اسید خشونت و کربنات سوز آور دیگری به نام هوو به آن اضافه کنیم فورا ذوب شده و به صورت اشک روان می گردند که در این صورت اصلا میل ترکیب شدن با عنصر مرد را ندارند؛ امّا به محض استفاده از نیترات عذرخواهی و کاتالیزور لبخند،آنچنان با این عنصر ترکیب می شوند که

 

 

جداشدنی نیستند     تذکّر: نوع سخت این عنصر را می توان با حرارت یک پالتو پوست نرم کرد!"انجمن شیمیدان های رنج کشیده"
خواصّ فیزیکی :





تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:جالب ها,
ارسال توسط CAPTION

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی